اخبار آرشیوی

کدخبر: 592036

روز بزرگداشت ابوعلی سینا// مدیر گروه کلام پژوهشکده فلسفه اسلامی در گفتگو با «نسیم»: ابن سینا در دسته‌بندی علوم کم و بیش از دیگر حکما پیروی کرده است، اما در برخی از آثار او چینش و دسته‌بندی تقریبا جدیدی از انواع علوم به چشم می‌خورد

منصور نصیری در ادامه به «نسیم» گفت: در نظر نخست می‌توان همه علوم را به دو دسته تقسیم کرد که دسته نخست، علومی است که احکامشان برای همیشه ثابت نیست و مربوط به زمان‌های خاصی است و دسته دوم، علومی است که احکام آنها مخصوص زمان خاصی نیست و برای همیشه باقی می‌ماند. این گونه علوم را باید «حکمت»‌ نامید. سپس ابن سینا می‌گوید این گونه علوم (حکمت‌ها) دارای اصول و فروعی هستند که مقصود اصلی ما پرداختن به اصول است نه فروع. وی فروع آنها را طب، فلاحت، و علوم جزئی‌ای نظیر تنجیم و فنون دیگر می‌داند. اما اصول این علوم (یعنی علوم حکمی) را بر دو قسم می‌داند، نخست علوم آلی (علومی که آلت و ابزار هستند)؛ نظیر منطق و دوم علوم غیرآلی (علومی که ابزار برای علوم دیگر نیستند، بلکه فی نفسه مطلوب هستند) است.
ارسال نظر: