گزارش تحلیلی از ساعت‌های حساس و سرنوشت‌ساز عراق -۲

«ناصریه»، کانون تداوم اعتراضات عراق + تصاویر

کدخبر: 2345234

هم‌اکنون شهر ناصریه مرکز استان ذی قار به کانون اصلی مقاومت معترضین تبدیل شده؛ به طوری که چند بار برای سرکوب معترضین در این شهر تلاش شد، اما همگی ناکام مانده است. درگیری‌های پراکنده در شهرها و مراکز استان دیگر مانند بصره و بغداد نیز ادامه دارد؛ اما وضعیت هیچ شهری را نمی‌توان با ناصریه مقایسه کرد!

نسیم آنلاین ؛ علیرضا مجیدی: دو روز قبل در گزارشی تحلیلی از برنامه احتمالی برای برخورد با معترضین عراقی و جمع‌آوری خیمه‌های تحصن آنان در استان‌های مختلف منتشر گردید .

هم‌اکنون شهر ناصریه مرکز استان ذی قار به کانون اصلی مقاومت معترضین تبدیل شده؛ به طوری که چند بار برای سرکوب معترضین در این شهر تلاش شد، اما همگی ناکام مانده است. درگیری‌های پراکنده در شهرها و مراکز استان دیگر مانند بصره و بغداد نیز ادامه دارد؛ اما وضعیت هیچ شهری را نمی‌توان با ناصریه مقایسه کرد!

در گزارشی که روز شنبه منتشر گردید، پیرامون تحولات صبح شنبه، وضعیت ناصریه در مقایسه با دیگر شهرها متفاوت خوانده شد: « در ناصریه اما وضعیت متفاوت گزارش می‌شود. اهالی ناصریه که نقش منحصر به فردی در استعفای عادل عبدالمهدی ایفا کردند، با مشاهده تصاویر آتش‌سوزی خیام متحصنین در بصره به سرعت به سمت میدان «الحبوبی» (محل تحصن معترضین ناصریه) حرکت کرده و در پل «الجمهوریة» با نیروهای امنیتی درگیر شدند. شدت درگیری‌ها در ناصریه به قدری است که گفته می‌شود نیروهای امنیتی موقتا عقب‌نشینی کرده‌اند! پلیس ناصریه در اطلاعیه‌ای از جراحت یک فرمانده و دو افسر نیروی انتظامی در اثر درگیری‌ با آشوبگران خبر داده است.»

از غروب روز شنبه اما بار دیگر نیروهای امنیتی در کنار «مسلحین مجهول» (گروه‌های منظم شبه نظامی که به معترضین حمله می‌کنند؛ اما فاقد یونیفرم رسمی هستند و هیچ سازمان یا تشکیلاتی مسئولیت اقدامات آنان را بر عهده نمی‌گیرد) حمله به معترضین را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند به ماجرای اعتراضات و تحصن در ناصریه خاتمه دهند!

هیچ‌گونه آمار رسمی از تلفات ناصریه اعلام نشده، اما در منابع غیررسمی می‌گویند تنها طی روز شنبه و صبح یکشنبه، دست کم یک نفر از معترضین کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شده‌اند. در سوی مقابل نیز دست کم ۴ نفر از نیروهای امنیتی مجروح شدند. تنها اداره بهداشت استان ذی قار تأیید کرده که «دست کم یک نفر به علت اصابت گلوله به سر وی، جان ساخته است.» عبد الحسین الجابری مدیر اداره بهداشت ذی قار در مورد فرد متوفی می‌گوید: «او متولد سال ۲۰۰۰ بود و در شامگاه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۰ (شنبه‌شب) در اثر اصابت گلوله به سر وی به قتل رسید. او صبح همین روز به علت جراحت ناشی از درگیری‌های خیابانی با نیروهای امنیتی، به مراکز درمانی انتقال داده شده بود؛ اما باز برای استمرار در اعتراضات به خیابان رفته بود!» در همین حال برخی منابع خبری لیستی از اسامی مجروحین منتشر کرده‌اند که در یکی از این لیست‌ها، نام ۷۶ نفر درج شده که ۶۲ نفر انان به علت اصابت گلوله جنگی زخمی شده‌اند.

«احسان الشامی» یکی از پزشکان «بیمارستان [امام] حسین» (مستشفی الحسین) تصویری سلفی مشهوری از جراحان اتاق عمل بیمارستان در حال صرف شام منتشر کرد که در آن نوشته است: «حدود ۱۵ نفر از کادر جراخی در حال صرف شام بعد از انجام بیش از ۶۰ عمل جراحی قهرمانان در حال تظاهرات!! پزشکان قهرمان بیمارستان امام حسین ناصریه طی ۴۸ ساعت اخیر فرصت استراحت نداشته و بیش از ۶۰ عمل جراحی موفق را به سرانجام رسانده‌اند.»

در همین حال فضای شهر به شدت ملتهب گزارش می‌شود! به طوری که گفته می‌شد هر بار نیروهای امنیتی خود را به «میدان الحبوبی» (محل تحصن معترضین) نزدیک می‌کنند، ده‌ها هزار جوان اهل ناصریه در خیابان‌های مختلف دست به اعتراض زده و در مواردی با آشوب‌طلبی، مسیر عبور و مرور را مسدود می‌سازند!

از یکشنبه شهر، حجم معترضین حاضر در خیابان به قدری زیاد بود که عملا کنترل شهر را به دست گرفتند و حتی مقر فرماندهی مرکزی پلیس شهر را محاصره کردند! در درگیری‌های متعدد، آشوبگران توانستند تعداد قابل توجهی از خودروها و تجهیزات نیروهای امنیتی و انتظامی را آتش بزنند و تصاویری شبیه به فضای «فلوجه» در جریان انتفاضه‌های دوره اشغالگری آمریکا و شورش سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ را رقم بزنند!

به این ترتیب، یکشنبه خورشید در حالی در ناصریه غروب می‌کرد که کنترل شهر به دست معترضین افتاده بود. در این وضعیت، نیمه‌شب گذشته عده‌ای عناصر مجهول و ناشناس به صورت سازمان‌یافته به چادرهای متحصنین در میدان الحبوبی حمله کرده و ضمن به آتش کشیدن برخی چادرها، تعدادی از متحصنین را با گلوله‌های جنگی هدف قرار دادند.

این افراد، نیمه شب را برای عملیات خود انتخاب کردند که عمده شهروندان در حال استراحت و خواب بوده و در نتیجه شهروندان و جوانان نمی‌توانستند به خیابان بریزند و راه را بر افراد مسلح ناشناس ببندند! در نتیجه این مسلحین ناشناس بعد از کشتار معترضین و آتش زدن خیام، پراکنده شدند تا ناشناس بمانند!

در اثر این حمله، دست کم ۴ نفر از معترضین شبانه به قتل رسیدند که یکی از آن‌ها، «عبادی حسن زویر» بود که به صورت داوطلبانه در قالب نیروهای بسیج مردمی عراق علیه گروه تروریستی داعش جنگیده بود. همین یک مورد به خوبی نشان می‌دهد بخش مهمی از معترضین شبانه (متحصنین) را کسانی تشکیل می‌دهند که روزی برای مبارزه با داعش داوطلبانه اسلحه به دست گرفته بودند و حالا برای رسیدن به آرمان‌های خود و مبارزه با فساد، در اعتراضات شرکت می‌کنند.

تجربه حملات شبانه به معترضین از میدان الخلانی و پل السنک در بغداد کلید خورد که افراد مسلح بعد از درگیری، به سرعت پراکنده شدند. با گذشت بیش از دو ماه از تجربه کشتار الخلانی و سنک، هنوز هیچ گروهی به صورت رسمی به عنوان عاملان آن کشتار معرفی نشده است! جالب این‌جاست که در حملات آن شب، مسلحین دست کم از سه ایستگاه (حاجز) بازرسی نیروهای امنیتی و نظامی عبور کرده بودند تا به میدان الخلانی و پل سنک برسند و با معترضین وارد نزاع شوند!

به نظر می‌رسد این اقدامات برای عقب‌نشینی معترضین در ناصریه کفایت نکند! جالب این‌جاست که از سحر دیروز و با متفرق شدن مهاجمین مسلح، نه‌تنها تحصن معترضین در میدان الحبوبی از سر گرفته شد؛ بلکه آن‌ها شروع کردند تا با بلوک‌های سیمانی، مکان‌های تحصن خود را بسازند تا به راحتی به آتش کشیده نشود!

این موارد ثابت می‌کند در غباب اقتدار دولت، عراق ظرفیت تبدیل به میدانگاه جنگ خیابانی را دارد. به راستی چه کسی از جنگ داخلی در عراق سود می‌برد؟ همین موارد نشان نمی‌دهد که باید به عاملان حملات شبانه و مسلح مشکوک بود؟

حجم ویدیو: 1.44M | مدت زمان ویدیو: 00:00:51 دانلود ویدیو
ارسال نظر: