پامپئو: آمریکا حامی صددرصد گوایدو خواهد بود

کدخبر: 2344760

وزیر امور خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در کلمبیا در اعترافی ضمنی گفت که ایالات متحده آمریکا در صدد است اقدامات بیشتری را برای حمایت از رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا انجام دهد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) بعد از دیدار با «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در حاشیه یک نشست منطقه‌ای در «بوگوتا» پایتخت کلمیبا تصریح کرد که آمریکا اقدامات بیشتری را برای حمایت از گوایدو انجام خواهد داد.

طبق گزارش رویترز، پامپئو در ادامه حمایت از رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا گفت که این کشور آمریکای جنوبی تحت رهبری «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، یک کشور شکست خورده است.

گوایدو از ابتدای سال گذشته میلادی با حمایت آمریکا و کشورهای متحد واشنگتن، خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خوانده است. این در حالی است که تنها چند هفته پیش از آن، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا در انتخابات سراسری با رأ‌ی بالا بار دیگر به ریاست‌جمهوری برگزیده شده بود.

پامپئو در جمع خبرنگاران ضمن تأکید بر حمایت واشنگتن از گوایدو گفت: «کاملاً انتظار دارم که ایالات متحده آمریکا، اقدامات بیشتری را برای ادامه حمایت از رئیس‌جمهور گوایدو و مردم ونزوئلا انجام خواهد داد».

وی در ادامه افزود: «ما از تحریم‌های خاص (علیه دولت مادورو) حرف نمی‌زنیم اما همه می‌توانند کاملاً انتظار داشته باشند که کار ایالات متحده آمریکا (علیه دولت مادورو) تمام نشده است».

وزیر خارجه آمریکا از پاسخ دادن به سوالاتی درباره احتمال وضع تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به دلیل حمایت از مادورو طفره رفت.

گوایدو که قرار است برای حضور در نشست مجمع اقتصاد جهانی به «داوس» سوئیس سفر کند، گفت: «ما نشست‌های مهمی در اروپا، در اتحادیه اروپا و به ویژه در داوس خواهیم داشت. نیروهای بسیار قدرتتمندی وجود دارد همچون آنهایی که به دنبال دموکراسی هستند».

«دیوسدادو کابلو» معاون رئیس‌جمهور حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا در یک کنفرانس خبری در کاراکاس با اشاره به سفر گوایدو به کلمبیا گفت: «از نظر ما بسیار نامربوط است که یک پادو برای دیدن اربابان خود به کلمبیا رفته است. او به هیچ‌یک از وعده‌هایی که داده بود، دست نیافته است».

مادورو بارها گوایدو را بعنوان دست‌نشانده آمریکا توصیف کرده است و تأکید کرده که آمریکا قصد حمله به ونزوئلا را دارد و وی اخیراً در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست گفت تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند این کشور را متوقف کند و تأکید کرد که از مخالفان خود در واشنگتن و کاراکاس باهو‌ش‌تر بوده و اکنون با آرامش همه چیز را کاملاً در کنترل خود دارد.

پامپئو در کلمبیا ضمن انتقاد از مادورو گفت: «(مادورو) در حال حاضر عملیاتی را شبیه را راه‌اندازی کرده که بیش از هر چیز می‌توان آن را شبیه به کارتل است توصیل کرد. این برای ونزوئلا خوب نیست. برای کشورهایی که اطراف ونزوئلا هم هستند خوب نیست».

وزیر خارجه آمریکا در سخنان خود همچنین از اقدام کلمبیا و برخی از کشورهای آمریکای لاتین برای تروریستی خواند حزب‌الله تقدیر کرد.

بهمن ماه سال گذشته «خوان گوآیدو» در اقدامی غیرقانونی خودش را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» ونزوئلا به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کرد. پس از آن نیز، واشنگتن با وضع تحریم‌هایی علیه کاراکاس، تمام تلاش خود را برای برکنار کردن دولت مادورو از قدرت به کار گرفت و در مرداد ماه سال جاری در همین راستا تمامی دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا را مسدود کرد.

دولت آمریکا در جدیدترین مورد از تلاش‌های خود برای اعمال فشار به دولت مادورو، دوشنبه هفته جاری، تحریم‌های جدیدی علیه هفت نفر از مقام‌های دولت مادورو اعمال کرد.

با اینحال، تلاش‌های واشنگتن برای تشدید فشار علیه دولت ونزوئلا به امید برکنار کردن مادورو از قدرت، تاکنون نتیجه‌ای در برنداشته است و مادورو با حمایت مردم کشورش همچنان بعنوان رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا در قدرت باقی مانده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: