گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت احارنوت

پشت‌پرده دیدار وزرای خارجه اسرائیل، امارات و بحرین!؛ حمله رژیم صهیونیستی به عراق پیام به تهران بود

کدخبر: 2331444

دو ملاقات مهم اخیرا در ماه می و جولای سال جاری میلادی در ابوظبی صورت گرفت. در این دو جلسه یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه کابینه نتانیاهو به صورت رو در رو با همتای اماراتی خود عبدالله بن زاید صحبت کرد. در جلسه دوم که ماه گذشته میلادی برگزار شد خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین نیز حضور داشت.

نسیم آنلاین : روزنامه یدیعوت احارنوت در گزارشی اختصاصی از برخی رایزنی‌ها و دیدارهای سری میان مقامات وزارت خارجه امارات و رژیم اشغالگر قدس پرده برداشت. همچنین در این گزارش به نقش برخی کشورهای دیگر مانند بحرین در این ماجرا اشاره شده است.

ایتمار آیخنر نویسنده این گزارش نوشته است: «دو ملاقات مهم اخیرا در ماه می و جولای سال جاری میلادی در ابوظبی صورت گرفت. در این دو جلسه یسرائیل کاتز وزیر امور خارجه کابینه نتانیاهو به صورت رو در رو با همتای اماراتی خود عبدالله بن زاید صحبت کرد. در جلسه دوم که ماه گذشته میلادی برگزار شد خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین نیز حضور داشت.»

بر پایه این گزارش، روابط رژیم اسرائیل با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با سرعت زیادی رو به بهبودی است و دیگر سطح جلسات و مذاکرات در حد سازمان‌های امنیتی یا فعالین رسانه‌ای نیست؛‌ بلکه سران دستگاه دیپلماسی رو به روی یکدیگر می‌نشینند و رایزنی می‌کنند. در این زمینه نگرانی نسبت به رفتارهای ایران نیز عامل بسیار مؤثری است. از طرف دیگر کاخ سفید در دوره ترامپ بر این موضوع اصرار دارد و برایان هوک (مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا) جلسات متعددی را در همین زمینه برگزار می‌کند.

نویسنده صهیونیست در ادامه می‌افزاید: «دیدارهای مقامات اماراتی و اسرائیلی موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قانع‌سازی کشورهای اروپایی برای افزایش فشار علیه ایران است. علاوه بر آن در مورد افزایش همکاری‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی و موضوعات مهمی مانند معامله قرن نیز با یکدیگر رایزنی می‌کنند.»

گای آلیستر تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این مورد می‌گوید: «ابوظبی و تل‌آویو در این موضوع متفقند که تهران را تهدیدی برای خود می‌دانند. آن‌ها همچنین بر سر ضرورت توافق و صلح عربی عبری نیز اشتراک نظر دارند.»

تسفی یحزیکلی کارشناس حوزه کشورهای عربی نیز در این مورد معتقد است ابوظبی و تل‌آویو خود را در یک سنگر مشترک می‌پندارند: «اگر نبرد و جنگ در خاورمیانه و حوزه خلیج فارس آغاز شود، ابوظبی و تل‌آویو می‌دانند که باید در کنار یکدیگر علیه ایران بجنگند.»

این تحلیلگر صهیونیست در ادامه به تحولات اخیر عراق اشاره کرد: «دولت عراق از نظر سیاسی یک دولت مستقل است؛ اما از نظر نظامی - به علت وجود بسیج مردمی عراق - یک کشور وابسته به ایران تلقی می‌شود. حملات اخیر اسرائیل به پایگاه همپیمانان تهران در عراق پیام روشنی دارد که نشان می‌دهد احتمال وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران منتفی نیست.»

لازم به ذکر است که این اظهارات در حالی بیان می‌شود که روزنامه پرتیراز اسرائیل هیوم در شماره روز جمعه خود در مقاله‌ای به قلم یوسی بیلین از مذاکرات میان ابوظبی و تهران حمایت کرده بود و نوشت: «مذاکره ترامپ و همپیمانان وی با ایران به سود منافع اسرائیل است.»

ارسال نظر: