پوتین: شکاف سیاسی در آمریکا به یک بحران جدی تبدیل شده است

کدخبر: 2323419

رئیس جمهوری روسیه گفت، نظام سیاسی در آمریکا دچار یک بحران بی سابقه شده و منافع حزبی بالاتر از منافع ملی قرار گرفته و این اختلافات داخلی مانع از همکاری‌های واشنگتن و مسکو در عرصه بین المللی، از جمله در زمینه خلع سلاح شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی خود در هفتمین اجلاس بین المللی «قطب شمال-سرزمین گفت وگو» در سن پترزبورگ اعلام کرد، شکاف سیاسی در ایالات متحده ادامه داشته و منافع حزبی بالاتر از منافع ملی این کشور قرار گرفته است.

وی گفت: «اوضاع سیاسی داخلی در ایالات متحده همچنان وضعیت پیچیده ای دارد و هر کسی تلاش می کند تا بهانه جدیدی برای حمله به "دونالد ترامپ" پیدا کند که به عقیده من، به عاملی برای بحران در سیستم سیاسی آمریکا تبدیل شده است. نگاه کنید در آنجا چه می گذرد: گروه هایی که به رئیس جمهوری قانونی حمله می کنند با انتخاب مردم آمریکا موافق نیستند. این یک بحران در نظام سیاسی ایالات متحده است که تا پیش از این در تاریخ این کشور سابقه نداشته است. بله، مبارزات انتخاباتی شدید است، ولی وقتی نامزدی به پیروزی می رسد، همه باید با این مسئله کنار بیایند و تلاش های خود را پیرامون رئیس دولت برای تحقق وظایف ملی مشترک متحد کنند، ولی چنین چیزی در ایالات متحده دیده نمی شود و برعکس شکاف سیاسی در این کشور همچنان ادامه دارد.»

پوتین تاکید کرد که روسیه حاضر است با هر رئیس جمهوری که در سال 2020 مردم آمریکا انتخاب کنند،همکاری داشته باشد. وی افزود: «این مسئله به ما بستگی ندارد و ما به انتخاب ملت آمریکا احترام می گذاریم و حاضر به همکاری با رئیس جمهوری منتخب آنها هستیم.»

رئیس جمهوری روسیه افزود: «مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، محیط زیست، مشکلات مربوط به کنترل تسلیحات و بسیاری عرصه های دیگر، دورنمای روشنی برای همکاری های دوجانبه دو کشور دارند. البته آنها در صورتی ممکن خواهد بود، اگر تصمیمات با توجه به اعمال فشارهای ناشی از وضعیت سیاست داخلی آمریکا اتخاذ نشوند.»

روسیه حاضر به ازسرگیری مذاکرات با آمریکا در زمینه خلع سلاح است

ولادیمیر پوتین گفت: «اگر گفت وگوهای کامل و برابر بین آمریکا و روسیه از سر گرفته شوند، از جمله در زمینه مسئله خلع سلاح که مورد علاقه هر دو طرف است، ما از این مذاکرات استقبال کرده و برای انجام آن آمادگی کامل داریم.»

وی همچنین یادآور شد، روسیه و آمریکا می توانند برغم اختلاف نظرات موجود در عرصه های دیگر بین المللی، از جمله در حل و فصل مشکلات در سوریه نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه واشنگتن ممکن است اروپا را مجبور به تفاوت قیمت گاز روسیه و آمریکا را پرداخت کند، افزود: «من نمی دانم چه کار دیگری برای اعمال فشار بر کشورهای اروپایی باید صورت بگیرد. آنها را مجبور کرده اند تا تفاوت قیمت بین گاز ما و گاز طبیعی مایع آمریکا را از بودجه های ملی خود بپردازند. برای اینکه در شرایط بازاری اجبار به خرید کالاها به قیمت 30 درصد گرانتر، غیرممکن است. این کار را به این سادگی نمی توان انجام داد، ولی آنها خریداری خواهند کرد.

پوتین با اشاره به اینکه اروپا دوبرابر بیشتر از روسیه از رژیم تحریم ها آسیب دیده است، گفت: «بر اساس ارزیابی خود کمیسیون اروپایی، آسیب وارده به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقریبا 50 میلیارد یورو بوده، در حالیکه ضرر روسیه از اعمال تحریم ها 25 الی 26 میلیارد دلار است. بدین ترتیب مشخص است که اتحادیه اروپا متحمل ضرر اقتصادی بیشتری نسبت به ما شده است.»

رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد که ایالات متحده با ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-2" بشدت مقابله می کند، در حالیکه این طرح به نفع کشورهای اروپایی است. دوستان آمریکایی ما دائماً می گویند، این خط لوله نباید ساخه شود. در چنین شرایطی کار کردن با اتحادیه اروپا بسیار سخت است، برای اینکه اصل همبستگی در این اتحادیه بسیار مهم است. ما با همکاری ترکیه در حال ساخت خط لوله گاز "جریان ترکیه" در قعر دریای سیاه هستیم که در پایان همین سال جاری به بهره برداری می رسد، ولی با اروپایی ها رسیدن به توافق به خاطر اعمال فشارهای آمریکا بسیار سخت است. وضعیت ساخت خط لوله گاز "جریان شمالی-1" نیز به همین ترتیب بود. ولی من به شما می گویم، اگر این خط لوله نبود، اکنون قیمت گاز در اروپا به مراتب گرانتر از قیمت کنونی بود.»

پوتین: ادعای تبانی ترامپ با روسیه نشان دهنده بحران سیاسی آمریکاست

تأکید پوتین بر لزوم تقویت همکاری ها بین کشورهای منطقه قطب شمال

اجلاس بین المللی «قطب شمال-سرزمین گفت وگو» که در روزهای 11-10 آوریل (21-20 فروردین) در سن پترزبورگ در حال برگزاری است، یکی از عرصه های کلیدی در سطح جهان برای بررسی مسائل و مشکلات و دورنمای روابط کشورهای منطقه قطب شمال است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: