توضیحات ابتکار درباره «سیر تحول مدیریت جنگل‌ها» در پی سیل گلستان

کدخبر: 2319845

در پی سیل گلستان، رییس سابق سازمان حفاظت محیط زیست درباره «سیر تحول مدیریت جنگل‌ها» در دوران مدیریت خود در این سازمان توضیح داد.

به گزارش ایسنا معصومه ابتکار در رشته توئیتی درباره «سیر تحول مدیریت جنگل‌ها» در پی سیل گلستان نوشت: ‏ماجرای سیل غمبار گلستان و نظرات برخی کاربران باعث شد سیر تحولات سیاست‌های مدیریت جنگل را بیان‌ کنم. موضوع مدیریت جنگل از زمان ریاست مرحوم پدر در سازمان حفاظت محیط زیست، سال ۵۸ در ذهنم نقش بست. آن سال به دلیل گزارش‌های تخریب و بهره‌برداری از زمان شاه مخلوع، ‏برای حفاظت و کاهش بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی که قدمت میلیون ساله دارند، با تصمیم شورای انقلاب، سازمان جنگل‌ها رفت زیر نظر سازمان محیط زیست. این تصمیم با مخالفت شدید بهره‌برداران و جنگلبانان مواجه شد و در نهایت پس از شش ماه شورا مصوبه را لغو کرد و سازمان جنگل‌ها به وزارت کشاورزی بازگشت.

وی در ادامه آورده است: ‏از ابتدای کارم در سال۷۶ با وجود مأموریت‌ها و مشکلات زیاد سازمان، موضوع حذف بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی و اصلاح رویه‌ها در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر اعلام موضع صریح در مخالفت با قطع درخت جنگل طبیعی، سخنرانی و بازدید و اعلام نظارت کلان شورای عالی محیط زیست در موضوع جنگل، ‏با وجود مخالفت‌های زیاد، با مصوبه شورای عالی و همکاری وزیر، ۱۰ درصد از مساحت کل جنگل‌های کشور در هر استان به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شد. سیاست‌های مدیریت پایدار جنگل‌ها تصویب شد، محدودیت‌های بهره‌برداری و ممنوعیت احداث معدن در شورای عالی و برخی نیز در دولت تصویب شد ‏همچنین دو پارک ملی جنگلی کیاسر و پابند تصویب شد و دولت در سال ۸۳ خروج مسیر جاده ترانزیت مشهد را از داخل پارک ملی گلستان تصویب کرد اما تصور نمی‌کردیم که این تلاش‌ها برای جنگل‌های ایران در دولت بعدی (نهم و دهم) و مجلس به‌طور کلی حذف و خنثی خواهد شد. این یعنی دور برگردان زدن علیه طبیعت.

ابتکار افزود: ‏سال ۹۲ که مسوولیت سازمان به من سپرده شد. متوجه شدیم در بسیاری زمینه‌ها از جمله جنگل دستاوردها خنثی شده بود. از همان اول با پیشنهاد آقای حجتی محدودیت بهره‌برداری تجاری جنگل تصویب شد. ما با وجود فشار زیاد با ادامه جاده در جنگل ابر مخالفت کردیم و آنجا به عنوان منطقه حفاظت‌شده تعیین شد.‏متوجه شدیم متاسفانه دولت دهم مجوزهای زیادی برای صنایع چوب داخل جنگل داده است.سال‌های ۹۳ تا ۹۵ جلسات زیادی برای رفع موانع واردات چوب و استراحت جنگل‌های هیرکانی تشکیل دادیم. عاقبت در برنامه ششم توسعه کشور توقف کامل بهره‌برداری تجاری طی سه سال تصویب شد و این دستاورد بزرگی بود که با رنج زیاد حاصل شد.

ابتکار در پایان آورده است: حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، زاگرسی و حرا با محوریت جوامع محلی، مهار قاچاق، توسعه گردشگری سازگار با محیط زیست و تامین منابع پایدار برای نیازهای چوب و کاغذ امکان‌پذیر است. ۶ تا ۷ درصد مساحت ایران جنگل است. در تولید آب، حفاظت از خاک و جلوگیری از سیل نقش دارند. آنها سرمایه‌های بی‌نظیر ایران هستند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: