چرا ۱۷.۵ درصد فوق‌العاده ویژه‌ به تمام معلمان نرسید؟

کدخبر: 2319638

یک پژوهشگر حوزه آموزش‌وپرورش به بررسی برقراری "فوق‌العاده ویژه" برای معلمان حاضر در طرح معلم تمام وقت پرداخت، در همین رابطه، سؤالات مختلفی درباره مشروط کردن برقراری فوق‌العاده ویژه به طرح معلم تمام وقت مطرح است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ در ماه اول ثبت نام در طرح "معلم تمام وقت" و در فرصت دو هفته ای یعنی از 15 بهمن تا اول اسفند ماه 97 حدود 9 هزار نفر از معلمان تقاضای خود را اعلام کرده و وارد طرح معلم تمام وقت شدند؛ این بخشی از صحبت های علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش درباره عضویت معلمان در طرح معلم تمام وقت است.

او با توصیف استقبال خوب معلمان برای عضویت در طرح معلم تمام وقت می گوید: آنگونه که به صورت غیررسمی اطلاعات کسب کردم حدود 11 هزار نفر در اسفند ماه متقاضی شرکت در طرح معلم تمام وقت هستند اما این آمار فعلا به صورت غیررسمی است؛ صرف نظر از بحث های صورت گرفته درباره طرح معلم تمام وقت در فضای مجازی باید گفت که این طرح کاملا به نفع فرهنگیان است و در پرداختی ها تاثیر خوبی دارد.

حجت الله بنیادی پژوهشگر حوزه آموزش وپرورش در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است به بررسی سازوکار پرداختن 17.5 درصد فوق العاده ویژه به معلمان پرداخته است.

او در بخشی از این یادداشت اشاره می کند: "در بند 10 ماده 68 شرطی تحت عنوان "افزایش ساعت کار موظف" برای برقراری فوق العاده ویژه وجود ندارد همچنین در مصوبه هیئت وزیران در سال 1393 نیز برقراری فوق العاده ویژه مشروط به کار اضافه تر از ساعت موظف نیست بنابراین مشروط کردن برقراری فوق العاده ویژه برای معلمان در طرح تدریس تمام وقت فاقد پشتوانه و استناد قانونی و ناقض عدالت در پرداخت است"؛ در ادامه مشروح این یادداشت را می خوانید:

بعد از اظهار نظرهای متعدد مدیران آموزش و پرورش در مورد طرح معلم تمام وقت، بالاخره در اواخر بهمن ماه 1397 این طرح در قالب یک بخشنامه به استان ها ابلاغ شد، در بخشنامه آمده است " شورای حقوق و دستمزد در جلسه مورخ 27 شهریور 97 به منظور جبران خدمات ناشی از افزایش 6 ساعت تدریس موظف شاغلین مشاغل دبیر و هنرآموز با 30 ساعت تدریس در هفته با پرداخت 17.5 درصد فوق العاده ویژه, موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری در اجرای تصویب نامه مورخ 15 بهمن 1393 هیئت وزیران موافقت کرد."

این طرح که در ابتدا به عنوان راهکاری برای ارتقاء معیشت معلمان مطرح شد به دو مستند "بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری" و "تصویب نامه سال 93 هیئت وزیران" اشاره دارد.

فوق العاده ویژه مطابق ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری

در بند 10 ماده 68 قانون مدیریت آمده است: "فوق العاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین المللی، ریسک پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیت ها در درآمد ملی، انجام فعالیت، وظایف تخصصی، ستادی، تحقیقاتی و حساسیت کار با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئت وزیران امتیاز ویژه ای برای حداکثر (25 درصد) از مشاغل در برخی از دستگاه های اجرایی تا (50 درصد) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد."

در مصوبه هیئت وزیران نیز برقراری "فوق العاده ویژه مشاغل تخصصی موضوع بند (10) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان ستادی وزارتخانه ها و سازمان های مستقل زیر نظر رییس جمهور که انجام فعالیت و وظایف تخصصی، ستادی، تحقیقاتی و حساس را به عهده دارند برای حداکثر 25 درصد از مشاغل که واجد شرایط و ویژگی های مصرح در بند مذکور باشند" مجاز شمرده شده است.

تصویب برقراری فوق العاده ویژه از سال 92 برای آموزش وپرورش

برقراری فوق العاده ویژه از سال 1392 برای 16 دستگاه و از جمله وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیئت وزیران رسیده است در مصوبه سال 1392 به آموزش و پرورش و 15 دستگاه دیگر اجازه داده شده، نسبت به پرداخت فوق العاده ویژه به میزان حداکثر تا 35 درصد حقوق و فوق العاده های مستمر با رعایت سقف 25 درصد از مشاغل از محل وجوه حاصل از صرفه جویی دستگاه متبوع اقدام کند.

بر مبنای تصویب نامه سال 1393 هیئت وزیران، فوق العاده ویژه از ابتدای سال 1395 برای کارکنان ستادی آموزش و پرورش برقرار شد، آقای بطحایی در اسفند ماه 1394 که معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بود، در این رابطه گفته بود "فوق العاده ویژه بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کردیم و از اول فروردین 95 کارکنان اداری آموزش و پرورش که شغل آنها در 15 طبقه مصوب سازمان مدیریت می گنجد مشمول این بند می شوند."

در بهمن ماه سال 1397 و در حالی که آموزش و پرورش اقدام اجرایی مؤثری برای انجام تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه مبنی بر استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگی ها و عملکرد و هدف عملیاتی شماره 12 سند تحول بنیادین مبنی بر برقراری الگوی جبران خدمات و تامین رفاه نیروی انسانی در خور منزلت فرهنگیان با توجه به لزوم تمام وقت شدن آنان انجام نداده است، دست به تغییر و افزایش ساعات کار موظف مشاغل دبیری و هنر آموزی زد.

تغییر ساعات کار دبیران و هنرآموزان

مطابق طرح تدریس تمام وقت، مشاغل دبیری و هنر آموزی در وزارت آموزش و پرروش به دو گروه مشاغل دبیری و هنر آموزی 24 ساعت تدریس در هفته و مشاغل دبیری و هنرآموزی 30 ساعت تدریس در هفته تقسیم می شوند؛ در این طرح، به مشاغل دبیری و هنر آموزی با 30 ساعت تدریس موظف در هفته فوق العاده ویژه تعلق می گیرد و سایر معلمان از این فوق العاده کماکان محروم هستند.

همانطو که ملاحظه می شود، در بند 10 ماده 68 شرطی تحت عنوان "افزایش ساعت کار موظف" برای برقراری فوق العاده ویژه وجود ندارد همچنین در مصوبه هیئت وزیران در سال 1393 نیز برقراری فوق العاده ویژه مشروط به کار اضافه تر از ساعت موظف نیست بنابراین مشروط کردن برقراری فوق العاده ویژه برای معلمان در طرح تدریس تمام وقت فاقد پشتوانه و استناد قانونی و ناقض عدالت در پرداخت است.

ابهام و نکته مهم در طرح تدریس تمام وقت، چگونگی ارتباط فوق العاده ویژه بند (10) ماده 68 و افزایش ساعات تدریس موظف معلمان است، چرا بر مبنای نقش و جایگاه ترسیم شده برای معلم در سند تحول بنیادین، شغل معلمی را به دلیل حساسیت شغلی و با نگاهی بلندمدت تر به تأثیر آن در توسعه و رشد اقتصاد ملی، مشمول فوق العاده ویژه قرار نداد؟

17.5درصد فوق العاده ویژه در "طرح معلم تمام وقت" چگونه محاسبه می شود

بخشنامه اضافه تدریس معلمان ابلاغ شد؛ 17.5 درصد فوق العاده ویژه به ازای 30 ساعت تدریس در هفته

9 هزار معلم در طرح "معلم تمام وقت" نام نویسی کردند/ 500 هزار تومان افزایش حقوق

آیا اجرای طرح "معلم تمام وقت" منجر به افزایش ساعات تدریس می شود؟

در بند 10 ماده 68 قانون مدیریت، فوق العاده ویژه به مشاغل خاص و با توجه به عواملی از قبیل "بازار کار داخلی و بین المللی"، "ریسک پذیری"، "تأثیر اقتصادی فعالیت ها در درآمد ملی"، "انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت کار" پرداخت می شود در میان این عوامل هیچ مجوزی برای پرداخت فوق العاده ویژه در ازای انجام کار بیشتر داده نشده است اگر فرض کنیم حرفه معلمی مشمول "حساسیت شغلی"، "تأثیر در درآمد ملی" و "انجام وظایف تخصصی" نمی‏ شود و فوق العاده ویژه به آنان تعلق نمی‏ گیرد، چگونه و با چه مبنای قانونی اضافه کردن ساعات کار موظف معلمان شرط تخصیص فوق العاده ویژه به آنها می شود؟ و اگر هم فوق العاده ویژه به شغل معلمی تعلق می گیرد با چه مبنا و پشتوانه قانونی سایر معلمان از دریافت فوق العاده ویژه محروم شده اند؟ مطابق کدام بند و مصوبه قانونی به منظور جبران خدمات ناشی از افزایش ساعت تدریس موظف دبیر و هنر آموز، فوق العاده ویژه پرداخت می شود؟ اگر فوق العاده ویژه به ازای کار اضافه پرداخت می شود، چرا به آموزگاران چندپایه این فوق العاده پرداخت نشده است؟

پرسش دیگری که در اینجا مطرح است، این است که در قانون مدیریت " فوق العاده ویژه" چه تعریفی دارد؟ آیا هدف از برقراری فوق العاده ویژه، جبران خدمات و به طور خاص جبران خدمات ناشی از افزایش 6 ساعت تدریس است؟ چرا برقراری فوق العاده ویژه در سایر دستگاه های دولتی در ازای انجام کار اضافه تر نیست؟ برقراری فوق العاده ویژه در قبال تدریس اضافه مغایر ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری و مصوبات هیئت وزیران در سال 92 و 93 است.

به نظر می رسد آموزش و پرورش به جای تلاش و پیگیری برای تدوین و تصویب نظام پرداخت و تأمین رفاه معلمان متناسب با شأن و منزلت آنان، با اجرای طرح تدریس تمام وقت و استناد دادن این طرح به فوق العاده ویژه شرایط شغلی و معیشتی معلمان و بهره وری نظام تعلیم و تربیت را سخت تر از پیش خواهد کرد، طرح تدریس تمام وقت به دو راه نامطلوب و ناعادلانه که در ادامه اشاره خواهد شد، ختم می شود؛ این طرح یا اکثریت قریب به اتفاق معلمان را از فوق العاده ویژه ماده 68 محروم خواهد کرد یا اینکه شرط برقراری فوق العاده ویژه برای معلمان، داشتن 30 ساعت تدریس موظف خواهد شد.

طرح تدریس تمام وقت، علاوه بر تبعات ناشی از محروم کردن سایر معلمان از دریافت فوق العاده ویژه، افزایش ساعات کار دبیران و هنرآموزان به عنوان شرط پرداخت فوق العاده ویژه به جای حق التدریس و در بلندمدت شرایط اشتغال افراد مشمول و نظام برنامه ریزی منابع انسانی آموزش و پرورش را دچار آسیب های جدی خواهد کرد.

ابهام در استمرار کار افراد مشمول در صورت کاهش جمعیت دانش آموزی منطقه یا شهرستان و وجود نیروی مازاد، ابهام در نحوه خروج از این طرح و نحوه بازگشت کسورات بازنشستگی، تأثیر منفی تدریس موظف 30 ساعت در کیفیت فعالیت های علمی و آموزشی معلمان از مسائلی است که مزایای احتمالی این طرح را تهدید می کند.

طرح تدریس تمام وقت علاوه بر ایرادات و ضعف های مهمی که دارد "استناد دادن آن به بند 10 ماده 68 قانون مدیریت" به معنای محروم کردن دائمی معلمان از فوق العاده ویژه و ایجاد شرط تدریس موظف 30 ساعت برای برقراری فوق العاده مذکور است اگر برای یک معلم با 24 ساعت موظف، شرط پرداخت فوق العاده ویژه 25 درصد"6 ساعت تدریس" کار بیشتر است، آیا ساعت کار سایر مشمولان این فوق العاده نیز 25 درصد افزایش یافته است؟ اگر این چنین باشد، ساعت کار کارکنان مشمول دریافت فوق العاده ویژه باید از 44 ساعت به 55 ساعت در هفته افزایش می یافت .

صرف نظر از عدم تدوین و استقرار نظام پرداخت مناسب برای معلمان که علاوه بر سند تحول بنیادین و سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری، تکلیف صریح برنامه ششم است، ارسال لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری بدون در نظر گرفتن سازو کارهای پرداخت مناسب به معلمان نشان از کم توجهی آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی به بهبود معیشت معلمان دارد.

آموزش و پرورش علاوه بر ضعف در طراحی و استقرار نظام پرداخت معلمان، در برقراری فوق العاده ویژه برای معلمان نیز اقدام کافی انجام نداده است، برقراری فوق العاده ویژه برای کارکنان سایر دستگاه های اجرایی بدون افزایش در ساعات کار و غالباً با سقفی بیش از 17.5 درصد انجام شده است اما برقراری این فوق العاده برای تعداد اندکی از معلمان، مشروط به 6 ساعت تدریس موظف اضافه بر ساعات مصوب است. نگاه ناعادلانه در برقراری فوق العاده ویژه برای معلمان در قالب "طرح تدریس تمام وقت" نه تنها بی ‏اعتباری علمی و پژوهشی طرح مذکور را آشکار می کند، بلکه نشانگر ضعف آموزش و پرورش در طراحی سازوکارهای لازم برای اجرای قانون مدیریت و مصوبات هیئت دولت نیز است.

در پایان پیشنهاد می‏ شود آموزش و پرورش بنا بر تکالیف قانونی خود و با نگاهی جامع نسبت به تدوین، تصویب و برقراری الگوی جبران خدمات و تامین رفاه نیروی انسانی در خور منزلت فرهنگیان با توجه به لزوم تمام وقت شدن آنان بر مبنای اهداف و راهکارهای سند تحول و سیاست های کلان تحول در آموزش و پرورش اقدام کند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: