چهار سنت‌ رایج "چهارشنبه سوری" / استانهایی که هنوز سه مراسم باستانی آخر سال را جشن می‌گیرند

کدخبر: 2319221

مدیر گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی گفت: سابقه آیین چهارشنبه سوری به ایران باستان و جشن فروردین گان، پنجه آخر سال و گاهنبار باز می‌گردد و این جشن‌ها هنوز در ایران زنده بوده و در کرمان، یزد و تهران برگزار می‌شود.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید احمد محیط طباطبایی - رییس ایکوم ایران با اشاره به پیشینه برگزاری جشن چهارشنبه سوری قبل و بعد از ورود اسلام به ایران اظهار کرد: مردم ایران در تمامی ادوار تاریخی این روز را با برگزاری آیین های متنوع در سراسر کشور جشن می گیرند.

همه مسافران باید خیابانهای پایتخت مذهبی ایران را بشناسند/سوغات باید بازار مستقل پیدا کند

دولت برای سفر مردم یارانه اختصاص دهد ضرر نمی کند!/ چگونه سفر گردشگران به ایران باعث افزایش صادرات می شود

وی با اشاره به برگزاری جشن سور و احترامی که زرتشتیان برای آتش قائل هستند و آن را آغازگر جشن های نوروزی می دانند، تصریح کرد: یکی از رسم های جشن چهارشنبه سوری ایرانیان در زمان عشایری به بعد جمع شدن در کنار هم بوده است؛ سفره سور نیز مانند تمامی سفره های ایران باستان شکرانه آنچیزی است که خداوند به بندگانش عطا کرده است.

رییس ایکوم ایران در ادامه به سنت های رایج چهارشنبه سوری نظیر پختن آش ابو دردا، مراسم قاشق زنی، شال اندازی، شکستن کوزه و ... اشاره کرد.

همچنین فرزانه گشتاسب - مدیر گروه فرهنگ و زبان های باستانی، پژوهشکده زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست با اشاره به تنوع جشن های چهارشنبه سوری در مناطق مختلف ایران تصریح کرد: این تنوع آیین ها معنی دار است زیرا در جزئیات اتفاق می افتد و در همه رسوم دیده نمی شود.

گشتاسب اظهار داشت: به اعتقاد من به عنوان یک پژوهشگر، سابقه آیین چهارشنبه سوری به ایران باستان و جشن فروردین گان، پنجه آخر سال و گاهنبار باز می گردد.

چرا ایرانیان هیچ گاه شبیخون نمی زدند

دو ملیتی که در مسافرت به ایران بیشتر احترام می شوند/کدام گردشگران در سفر خوب خرج می کنند

فیلم کشف دروازه 500ساله شاه طهماسب/آثار تمدنی زیرخاک تهران با اشیاء روی زمین پایتخت برابر شد+ تصاویر

وی با بیان اینکه این جشن ها هنوز در ایران زنده هستند و زرتشتیان ساکن کرمان، یزد، تهران و ... آنها را برگزار می کنند به بیان برخی از شباهت های فروردین گان و چهارشنبه سوری پرداخت و گفت: چهارشنبه سوری بازمانده و ردپای این جشن است.

همچنین محمد نجاری پژوهشگر، منتقد و مدرس نیز در ادامه با اشاره به آیین های چهاشنبه سوری در سراسر ایران گفت: آیین های چهارشنبه سوری یک عنصر تأثیر گذار مانند آتش را درخود دارد که از نگاه اسطوره شناسی نیازمند تحقیق و پژوهش است.

وی در ادامه به تشریح تبار شناسی جشن چهارشنبه سوری، سنت های آیین چهارشنبه سوری و جهان معاصر و چهارشنبه سوری پرداخت.

نمایش تمام تمبرهای نوروز در ایران /کهن ترین سفرنامه های جهانگردان اروپایی در کتابخانه ملی

فواید رایگان شدن روادید بین ایران و عراق

تورهای رایگان نوروزی از چهاردهمین منطقه ای که به دست آریایی ها ساخته شد

جاده ای در ایران که سالانه 280 میلیون نفر از آن عبور می کنند/گردشگری مسؤلانه یعنی چه؟

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: