احتمال تحریم خریدارن نفت از بورس بسیار کم است

نامفهوم بودن بورس نفت برای سرمایه‌گذاران داخلی

کدخبر: 2317128

ششمین عرضه نفت درحالی در بورس بدون مشتری به پایان رسید که به نظر می‌رسد بخش خصوصی داخلی به دلیل کم تجربگی در تجارت بین‌المللی نفت نسبت  به بورس نفت دچار سردرگمی و شبهاتی هست. این موضوع وظیفه وزارت نفت را برای ترغیب مشتریان داخلی دوچندان می‌کند.

نسیم آنلاین : پس از بازگشت تحریم­های آمریکا و تلاش دولت ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، عرضه نفت در بورس به عنوان راهکار مقابله با تحریم در دستور کار قرار گرفت. این مساله نیمه دوم سال کلید خورد و تا امروز با فراز و فرودهایی ادامه داشته است. مدل سنتی فروش نفت ایران از طریق مذاکرات مستقیم و استفاده از نظام بانکی بین‌المللی، دو دلیل مهم مؤثر واقع‌شدن تحریم‌های آمریکا در زمینه فروش نفت ایران بوده است. بنابراین بهترین راهبرد برای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی آمریکا، فروش نفت ایران به بخش غیردولتی و تسویه وجوه آن به‌صورت ریالی است زیرا هم امکان فروش نفت ایران در قالب محموله‌های کوچک و متوسط به مشتریانی که هویت آن‌ها برای آمریکا قابل‌شناسایی نیست، فراهم می‌شود و هم درآمدهای ناشی از آن در بستری خارج از بستر نظام بانکی بین‌المللی دریافت می‌گردد.

نامفهوم بودن بورس نفت برای سرمایه‌گذاران داخلی

باهمه این موارد اما بخش غیردولتی به دلیل نداشتن تجربه کافی و نامفهوم بودن موضوع عرضه نفت در بورس هنوز به صورت جدی از نفت عرضه شده در بورس استقبال نکرده است. به نظر می رسد بخش غیر دولتی هنوز نسبت به شرایط و سرمایه‌گذاری در بورس شبهاتی را داشته باشد. چگونگی فروش نفت در شرایط تحریم، محفوظ ماندن اطلاعات خریدارن نفت نزد مقامات ذی صلاح و فاش نشدن این اطلاعات برای آمریکا و مقدار سود حاصل از خرید نفت در بورس از جمله مواردی است که شاید از طرف وزارت نفت و بورس انرژی هنوز برای بخش غیر دولتی دقیق بیان نشده است و این جز وظایف وزارت نفت و بورس انرژی است تا خریداران را ترغیب به خرید نفت از بورس کند و شرایط عرضه نفت در بورس را برای بخش غیردولتی روشن سازد.

محفوظ ماندن اطلاعات خریدارن نفت از بورس

علی‌رغم شفافیت بسیاری از اطلاعات درباره معامله‌های صورت گرفته در بورس انرژی، اطلاعات خریداران در این بورس اعلام نمی‌شود یعنی به جز مقامات ذی صلاح عالی رتبه بورس و وزارت نفت برای عموم وحتی کارگزاری‌های بورس هم مشخص نیست که چه کسی خریدار نفت خام کشورمان بوده است و صرفاً مشخص است که چه معامله‌ای با چه قیمتی در این زمینه صورت گرفته است. به‌عبارت‌دیگر، شفافیت سازوکار بورس به معنای آشکار بودن اطلاعات مربوط به خریداران نیست. درنتیجه، صرف بورسی شدن معامله نفت خام، خریداران نفت را، تحریم پذیر نمی‌کند.

حاشیه سود حاصل از خرید نفت در بورس

موضوع دیگری که این بازار نوپا را جذاب‌تر می کند قیمت نفت عرضه شده در بورس است در شرایط فعلی و با توجه به تحریم، فروش نفت برای ایران با هزینه‌هایی روبرو است. وزارت نفت با کسر این هزینه‌ها نفت را با تخفیف‌هایی کارشناسی شده در بورس عرضه می‌کند. خریداران می توانند نفت را با تخفیف از بورس خریداری کنند و در بازار های جهانی با قیمت مناسب بفروشند و سود قابل توجهی هم کنند.

احتمال تحریم خریدارن نفت از بورس بسیار کم است

یکی از نکاتی که در موضوع خرید نفت از بورس مطرح است بحث تحریم پذیری خریداران نفت است نکته هائز اهمیت در این رابطه شرط تسویه ریالی برای نفت خریداری شده است، که ریسک تحریم پذیری را به حداقل می‌رساند و این خود دلیل دیگری برای سرمایه گذاری دراین بازار خواهد بود.

ارسال نظر: