در گفتگو با مهر اعلام شد:

اتصال ۹۵۰۰ شغل خانگی به بازارهای فروش/برندسازی۴۲ هزار محصول

کدخبر: 2312469

رئیس دبیرخانه ستاد حمایت از مشاغل خانگی، با تاکید بر اهمیت «برندسازی و استانداردسازی محصولات» گفت: تاکنون ۹۵۰۰ نفر از شاغلان این نوع مشاغل، به بازارهای فروش و بنگاههای بالادستی متصل شده‌اند.

مهناز امامدادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تشریح اجرای الگوی نوین مشاغل خانگی از سال گذشته در ۹ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: الگوی جدید مشاغل خانگی از سال گذشته در سه فاز در دستور کار قرار گرفت و اخیرا استان سیستان و بلوچستان نیز به این طرح پایلوت اضافه شد؛ این در حالی است که در فاز نخست اجرای این الگو، موضوع مطالعات، ارزیابی و شناسایی مزیت های مناطق تعریف شده بود که به تدوین دستورالعمل ها و شیوه نامه های اجرایی منتج شده است.

وی ادامه داد: در فاز نخست اجرای الگوی نوین مشاغل خانگی، از سال گذشته شناسایی ۲۶۱ مورد از مزیت های نسبی در ۹ استان پایلوت، شناسایی و جلب مشارکت ۱۴۹ بنگاه - تعاونی و خوشه های کسب و کار، تشکیل کارگروه‌های علمی و اجرایی، مطالعات تطبیقی با ۹ کشور و طراحی و راه اندازی سامانه ثبت و رصد اطلاعات در دستور کار قرار گرفت که جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد توسعه ای، اجرا و پیاده سازی این فرآیند را بر عهده داشته است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، با بیان اینکه بالغ بر ۴۵ هزار نفر از سراسر کشور در الگوی نوین مشاغل خانگی ثبت نام کردند که برخی از متقاضیان خارج از ۹ استان محل هدف اجرای طرح بودند و مورد تائید قرار نگرفتند، افزود: در مجموع در فاز دوم که عملیات ارزیابی اولیه متقاضیان انجام شد، بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ متقاضی راه اندازی کسب و کارهای مشاغل خانگی مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند.

امامدادی گفت: از ۳۴ هزار و ۵۰۰ متقاضی مورد تایید در ۹ استان مذکور، ۳۲ هزار و ۴۰۰ نفر استعدادسنجی شدند و برای انجام بهتر فرآیند مشاوره شغلی، از جهاد دانشگاهی درخواست کردیم به ازای هر ۵۰ نفر متقاضی، یک نفر مشاوره در نظر گرفته شود. در همین راستا ۶۱۶ نفر از اشخاص داوطلبِ دارای شرایط لازم برای راهنمای متقاضیان در این همکاری مشارکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه حدود ۲۳ هزار متقاضی راه اندازی مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی جدید، مورد مشاوره، هدایت و راهنمایی قرار گرفتند، ادامه داد: همچنین در فاز سوم الگوی جدید، موضوع اتصال مشاغل خانگی به بازار تعریف شده بود که با توجه به اهمیت جلب مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی و مشارکت کارآفرینان، خیرین و افراد پشتیبان، موفق شدیم مشارکت حدود ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از کارآفرینان، خیرین و پشتیبانان در اجرای طرح را جلب کنیم و از همراهی آنها بهره مند شویم.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی افزود: علاوه بر این، به بالغ بر ۱۳ هزار متقاضی مشاغل خانگی در جهت ارتقای کمی و کیفی محصولات آنها مشاوره شغلی ارائه و حدود ۴۲ هزار و ۲۵۰ محصول مشاغل خانگی برندسازی و استاندارد سازی شده است.

امامدادی با تاکید بر اینکه در الگوی جدید مشاغل خانگی، «برندسازی و استاندارد سازی محصولات این مشاغل» به شدت مورد تاکید قرار دارد، اظهار داشت: برای بحث تنظیم برنامه های تولید و فروش نیز، حدود ۱۰ هزار نفر از متقاضیان مورد مشاوره قرار گرفتند که شیوه های بهتر عرضه و فروش محصولات به ویژه بازارهای مجازی بسیار مورد تاکید بوده است.

وی با بیان اینکه در نهایت در ۹ استان محل اجرای الگوی نوین مشاغل خانگی از سال گذشته تا کنون ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از متقاضیان این نوع مشاغل به بازارهای فروش و بنگاه های بالادستی متصل شدند، گفت: به طور کلی متقاضیان مشاغل خانگی و بسیاری از کسب و کارها به تنهایی در مراحل اولیه حضور خود، نمی توانند حضور موفقی در بازار داشته باشند؛ بلکه برای افزایش میزان موفقیت، کمک به بالارفتن درآمد و پایداری بهتر کسب و کار نیاز است این افراد، به بنگاه های بالادستی متصل شوند؛ به همین جهت اتصال بنگاه های کوچک و مشاغل خانگی به بنگاه های بالادستی مورد تاکید بود که به خوبی اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برای اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی سامانه http://inhb.ir/farakhan.html راه اندازی شد و متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی صرفا در ۱۰ استان ذکر شده می توانستند با اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی با ورود به سامانه پس از انتخاب استان مربوطه نسبت به ثبت نام اقدام کنند. البته در حال حاضر به دلیل پایش اطلاعات متقاضیانی که ثبت نام کردند، فعلا امکان ثبت نام متقاضی جدید وجود ندارد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: