«گام دوم انقلاب»/ ناصر ایمانی:

لزوم حذف اقتصاد دولتی/ در برابر سپردن کشور به جوانان مقاومت نکنیم

کدخبر: 2311921

یک کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه همه پیشرفت‌های امروز کشور توسط جوانان بدست آمده است، گفت: متاسفانه برخی در برابر سپردن اداره کشور به جوانان مقاومت می‌کنند.

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر با شاره به بیانیه «گام دوم» انقلاب، گفت: در مورد مردم این موضوع مطرح است که ۴۰ سالگی را زمان بلوغ فکری و انسانی می‌دانند. این مدت از انقلاب اسلامی ایران گذشته است و در واقع وارد فصل جدیدی از انقلاب شده‌ایم . از سوی دیگر بدخواهان نظام جمهوری اسلامی بیان می‌کردند که ما ۴۰ سالگی خود را نخواهیم دید ولی برخلاف تمام سخنانی که دشمنان مطرح می‌کردند، این موضوع اتفاق افتاد.

وی افزود: رهبر انقلاب نیز پیامی صادر کردند تا در واقع دستاوردهای انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته چه بوده است و همچنین نقاط ضعف را نیز در این بیانیه تبیین کرده‌اند. نکته حائز اهمیت دیگر اشاره به آینده در این بیانیه است و رهبری آینده انقلاب اسلامی را بسیار روشن می‌داند و خطوط کلی و اتکای نظام برای سال‌های بعد از انقلاب را تبیین کردند. این فلسفه کلی نگارش بیانیه توسط رهبر معظم انقلاب است .

ایمانی همچنین ضمن اشاره به موضوع اقتصاد در بیانیه رهبر معظم انقلاب گفت: در مورد مسئله اقتصاد و گام دوم انقلاب، رهبری تاکید بسیاری بر موضوع اتکا به جوانان دارد و امید به آینده در کشور را جوانان می دانند. به طور طبیعی دو یا سه نسل از انقلاب سال ۵۷ گذشته است و قاعدتا انقلاب باید به دست نسل جوان اداره شود. این نسل همان‌هایی هستند که خود انقلاب را ندیده‌اند و شاید حتی سال‌های سخت ۱۰ سال ابتدای انقلاب را نیز ندیده باشند ولی مهم است که اینها مدیران آینده کشور شوند . ما در مواردی در این سالیان گذشته اتکا به جوانان داشتیم و دستاوردهای خارق العاده‌ای از این اعتماد بدست آورده‌ایم .

عده‌ای دربرابر سپردن کشور به جوانان مقاومت می‌کنند

وی همچنین افزود: تمام پیشرفت‌های امروز کشور از فناوری نانو تا هسته‌ای با علم جوانان بدست آمده است. حال، امروز چرا نباید ما این فرصت را به جوانان در حوزه مدیریتی کشور ندهیم. متاسفانه امروز برخی در برابر سپردن کشور به دست جوانان مقاومت می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ضمن اشاره به پیش زمینه‌های سپردن کار به جوانان افزود: قاعدتا یکی از لوازم سپردن کار به جوانان این است که اقتصاد باید از حالت دولتی خارج شود. آن چیزی که ۳۰ سال است در کشور فریاد زده می‌شود که اقتصاد باید از دست دولت خارج شود و به شرکت‌های خصوصی واگذار گردد ولی در مقابل این تغییر مقاومت صورت می‌گیرد. متاسفانه ما امروز نتوانسته‌ایم یکی از اهداف انقلاب را که مسئله خصوصی سازی اقتصاد است، به انجام برسانیم. در عین حال که قانون منظم و مدونی برای این کار در کشور وجود دارد ولی اجرا نمی‌شود .

راه نجات اقتصاد کشور خصوصی سازی است

وی همچنین در ادامه افزود: امروز اگر شما به حجم دولت‌ها نگاه کنید، کاملا مشهود است که هیچ مسئله‌ای در زمینه خصوصی سازی اتفاق نیفتاده و اگر در واقع راه نجاتی برای اقتصاد کشور وجود داشته باشد، همین خصوصی سازی است که در اصل یکی از لوازم مقاوم سازی اقتصاد هم هست زیرا اقتصاد دولتی هیچگاه نمی‌تواند اقتصاد مقاومتی را شکل دهد .

ایمانی همچنین ضمن تحلیل بخش دیگری از بیانیه رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوع رعایت عدالت اجتماعی افزود: در موضوع اقتصاد بحث‌های تئوریکی در ابتدای انقلاب بوجود آمد و آن این بود که اقتصادی که یک دولت اسلامی دنبال آن است دارای چه مشخصاتی باید باشد و همانطور که می‌دانید یکی از شعارهای مهم انقلاب اسلامی موضوع عدالت است که باید عدالت در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رعایت می‌شد .

وی همچنین ضمن اشاره به عدالت در حوزه اقتصادی گفت: در عرصه اقتصادی حداقل تعریفی که از عدالت وجود دارد این است که نباید اقشار نیازمند در جامعه داشته باشیم و از طرف دیگر باید بدانیم که آیا نظام اسلامی برای ثروت حدی قائل است یا آن را رها ساخته.

جایگاه پرداخت «مالیات» باید در اقتصاد کشور پررنگ شود

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب به این موضوع این چنین پاسخ می‌دهند که ما در کشور می‌توانیم ثروت داشته باشیم اما این ثروت باید در چهارچوب قوانین باشد و کسی که از امکانات کشور بهره می‌برد به همان میزان هم باید دِین خود را به جامعه ادا کند. یکی از موارد ادای دین ثروتمندان به جامعه، همین موضوع مالیات است. دریافت مالیات باعث تعدیل ثروت و تقسیم منابع در میان همه اقشار جامعه می‌شود و همه افراد از مواهب مادیات برخوردار می‌گردند و این همان موضوعی است که در اقتصاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته است .

ایمانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چطور می‌توان عدالت را در جامعه ایجاد کرد که نه در دام تفکرات سوسیالیستی افتاد و نه اسیر نظریات غربی و سرمایه داری شد، گفت: امروز نظام‌های سرمایه داری جهان نیز از تئوری سرمایه داری «آدام اسمیت» عقب‌نشینی کرده‌اند و اینکه برای ثروت محدودیتی قائل نباشند را کنار گذاشته و برای ثروت در جامعه قیدهایی تعریف کرده‌اند و همانطور که شاهدیم در کشورهای دیگر نیز موضوعاتی مانند مالیات برقرار است .

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان ضمن تاکید بر پیشبرد آینده انقلاب اسلامی گفت: بعضا در ۴۰ سالگی انقلاب مشاهده می‌شود که برخی ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند و رهبری در این بیانیه اشاره دارند که ما در این ۴۰ سال علیرغم سختی‌ها، تحریم‌ها و مشکلاتی که داشتیم چه پیشرفت‌های شگرفی در حوزه‌های مختلف بدست آورده‌ایم که اگر کشور دیگری در دنیا این سطح از محدودیت‌ها را داشت، بعید بود به این میزان پیشرفت کند. حال آنکه اگر ما این محدودیت‌ها را نداشتیم در این ۴۰ سال پیشرفت‌های بسیار بزرگتری می‌توانستیم بدست آوریم .

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: