ترامپ لایحه عدم ارسال جنگنده‌های « اف-۳۵» به ترکیه را امضاء کرد

کدخبر: 2311819

رئیس‌جمهور آمریکا طرحی را امضا کرده که تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه را تا زمان روشن شدن وضعیت خرید سامانه روسی «اس-۴۰۰» توسط ترکیه، به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با امضای لایحه بودجه جدید آمریکا توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور، مصوبه کنگره آمریکا برای تعلیق روند تحویل جنگنده‌های «اف-۳۵» به ترکیه عملا به قانون تبدیل شده است.

به نوشته وبگاه ترکیه‌ای «احوال» در یکی از بندهای این لایحه بودجه، ارسال جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه به بعد از دریافت گزارش نهایی وزرای خارجه و دفاع آمریکا در مورد تصمیم آنکارا برای خرید سامانه دفاع موشکی « اس -۴۰۰» از روسیه موکول شده است.

در گزارش اولیه ارسالی پنتاگون به کنگره آمده است که خرید اس -۴۰۰ ساخت روسیه توسط ترکیه به عدم ارسال اف-۳۵، بالگردهای پیشرفته « شینوک- ۴۷» و «بلک هاوک -۶۰» و همچنین جنگنده‌های «اف-۱۶» به آنکارا منجر می‌شود.

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه خرید سامانه اس -۴۰۰ از روسیه را تایید کرد و افزود این قرارداد لغو نخواهد شد. ترکیه انتظار دارد این سامانه موشکی سال جاری میلادی به این کشور ارسال شود.

در حالی که گفته می‌شود معاون رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی محرمانه از رئیس جمهور ترکیه درخواست کرده قرارداد خرید اس-۴۰۰ با روسیه را لغو کند ، اما رئیس جمهور ترکیه در پاسخ گفته است که ارسال سامانه اس-۴۰۰ همانطور که وعده داده شده بود در ماه جولای (تیر) انجام می‌شود.

ترکیه یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و واشنگتن می‌گوید ورود سامانه اس-۴۰۰ به شبکه پدافندی ناتو می‌تواند نقاط ضعف جنگنده‌های کشورهای عضو این پیمان را برای روسیه آشکار کند. علاوه بر این، کارشناسان آمریکایی می‌گویند واشنگتن نگران است که وابستگی به جنگ‌افزارهای روسی، آنکارا را بیش از پیش به سمت مسکو سوق دهد.

واشنگتن برای بازداشتن آنکارا از خرید اس-۴۰۰، پیشنهاد تحویل سامانه پدافندی «پاتریوت» را مطرح کرده، اما دولت ترکیه می‌گوید سامانه روسی هم از توانمندی‌های بیشتری برخوردار است و هم روس‌ها حاضرند در زمینه انتقال فناوری و پشتیبانی از این سامانه نیز با ترکیه همکاری کنند.

انتهای پیام/ق

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: