شفاف سازی بودجه مصرفی موسسه بیت الاحزان در سال ۹۶

کدخبر: 2311665

گزارش شفاف سازی سال ۱۳۹۶ بیت الاحزان پیرامون عملکرد آموزشی فرهنگی و جذب کمک های مالی از ارگان های دولتی از سوی این موسسه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیرو شفاف سازی مالی صورت گرفته از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شهسوار مدیر روابط عمومی مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) از عملکرد آموزشی، فرهنگی و مالی بیت الاحزان در سال ۹۶ را در راستای تنویر و آگاه سازی افکار عمومی ارائه داد .

وی گفت: در سال ۱۳۹۶، هشت شعبه جدید در شهر نیریز استان فارس، روستای آهوان (شهرستان قلعه گنج کرمان)، بخش جازموریان (شهرستان رودبار جنوب کرمان)، شهر آباده طشک (شهرستان نیریز فارس)، شهرستان رودهن تهران، آبادان خوزستان، روستای جایدشت (شهرستان فیروزآباد فارس) و روستای نصیر آباد (شهرستان فسا استان فارس) و همچنین ۳ مرکز شبانه روزی در شهرستان ملایر استان همدان، شهرستان آبادان استان خوزستان و شهر مقدس قم راه اندازی شد .

مدیر روابط عمومی بیت الاحزان با بیان این که راه اندازی شعبه و مراکز شبانه روزی در بیت الاحزان تابع آیین نامه و ضوابط خاصی می باشد گفت: برای راه اندازی یک شعبه یا مرکز شبانه روزی، می بایست شخصی که دارای صلاحیت‌های مندرج در آیین نامه تأسیس شعب است مسئولیت را قبول نماید و در صورت ارائه تعهدات لازم ، با هماهنگی و مجوز معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجوز تأسیس شعبه یا مرکز شبانه روزی از سوی مؤسسه بیت الاحزان صادر می‌گردد که تاکنون جهت تمامی مراکز و شعب بیت الاحزان این روند رعایت شده است .

مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع رسانی بیت الاحزان شعب مؤسسه بیت الاحزان را از لحاظ مالی مستقل از مرکز مدیریت مؤسسه عنوان کرد و افزود: مسئولین شعب بیت الاحزان موظفند هزینه های اداره شعبه، و حقوق و مزایای پرسنل و اساتید را از راه‌هایی مانند اخذ شهریه از قرآن آموزان، صندوق نذورات، موقوفات قرآنی، هدایای مردمی و این قبیل امور تأمین نمایند و مرکز مدیریت بیت الاحزان از لحاظ مالی امکان مساعدت به شعب را ندارد .

شهسوار یکی دیگر از فعالیت‌های شعب مؤسسه بیت الاحزان را برگزاری ۳ نوبت آزمون های داخلی در این سال برشمرد و اظهار داشت: در مجموع ۷۱۵۵ نفر-رشته در این آزمون ها ثبت نام کردند که شامل ۲۵۷۲ نفر در سطوح مختلف رشته حفظ، ۲۵۶۹ نفر در رشته روخوانی و روانخوانی، ۱۱۶۵ نفر در رشته ترجمه و مفاهیم و ۷۵۹ نفر در رشته تجوید قرآن کریم می باشد که از این بین تعداد ۳۱۳۴ نفر موفق به قبولی در این آزمون‌ها شده و گواهی قبولی از مؤسسه دریافت نمودند. وی افزود: در بیش از ۸۵ مهد و پیش دبستانی قرآن محور مؤسسه نیز در این سال، ۳۲۶۱ نونهال قرآنی تحت آموزش های قرآنی قرار گرفتند .

مدیر روابط عمومی بیت الاحزان در ذکر دیگر برنامه های بیت الاحزان در این سال به راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت اطلاعات مؤسسه، برگزاری دوره های تربیت معلم قرآن کریم، برگزاری دومین سال تحصیلی حوزه علمیه قرآن محور، برگزاری دوره تربیت معلم و آمادگی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث تحت عنوان دانشسرای باقرالعلوم(ع)، جذب ۲۵ قرآن آموز از کشور عراق، حضور ۱۰۰۰ قرآن آموز طرح ملی رحله در طرح قرآنی ۱۴۵۱ اشاره کرد .

این فعال قرآنی در ادامه با اشاره به مساعدت های ارگان های دولتی از قبیل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به مؤسسه بیت الاحزان در سال ۹۶ جهت طرح ملی رحله و مراکز شبانه روزی حفظ یکساله، گزارشی از عملکرد و ریز هزینه این مراکز و نیز میزان دریافتی مؤسسه از بخش دولتی ارائه کرد .

وی با بیان این که مؤسسه بیت الاحزان برای سومین سال پیاپی در تابستان ۹۶ طرح ملی رحله را بین ۲۶ مرکز در ۱۱ استان کشور برگزار کرد افزود: در ابتدای طرح تعداد ۱۸۸۹ جوان ۱۴ تا ۲۲ ساله نام نویسی کردند و پس از مصاحبه تخصصی، ۱۳۴۶ نفر جهت ورود به دوره برگزیده شدند. مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع رسانی بیت الاحزان تعداد قرآن آموزانی که در پایان دوره موفق به حفظ یک تا ۴ جزء از قرآن کریم شدند را ۱۲۷۹ نفر خواند و افزود: از این تعداد، ۲۱۰ نفر حافظ یک جزء، ۴۲۱ نفر حافظ دو جزء، ۴۹۹ نفر حافظ سه جزء و ۱۴۹ نفر حافظ چهار جزء قرآن کریم شدند .

شهسوار تعداد کادر آموزشی طرح ملی رحله ۳ را ۱۴۳ نفر و کادر اجرایی را نیز ۳۱ نفر عنوان کرد و اظهار داشت: جهت این طرح مبلغ ۱۸ میلیارد و ۸۱۰ میلیون ریال هزینه شده است که جهت شفافسازی بیشتر آنالیز ریز هزینه های این طرح در سال ۱۳۹۶ جهت ۲۶ مرکز برگزار کننده ارائه می‌گردد :

عنوان

هزینه واحد (ریال)

تعداد

جمع (ریال)

حق التدریس و بیمه اساتید و مدیران (۵۳ شبانه روز)

۳۰.۰۰۰.۰۰۰

(حق الزحمه هر نفر)

۱۴۳ نفر

۴.۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰

حق الزحمه، بیمه و مزایای آشپز و نیروهای اجرایی

۴۰.۰۰۰.۰۰۰

(حق الزحمه هر نفر)

۳۱ نفر

۱.۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰

۳ وعده غذا روزانه هر نفر ۱۵۰.۰۰۰ ریال (جهت دوره ۵۳ روزه اعم از قرآن آموز، استاد و مدیر)

۷.۹۵۰.۰۰۰

(هزینه هر نفر دردوره)

۱۵۲۰ نفر

۱۲.۰۸۴.۰۰۰.۰۰۰

اهدای جوایز در پایان دوره (هر طرح ۳نفر برگزیده)

۲.۰۰۰.۰۰۰

۷۸ نفر

۱۵۶.۰۰۰.۰۰۰

اردوهای زیارتی سیاحتی ۱ روزه (۲ اردو در طول طرح)

۲۰.۰۰۰.۰۰۰

۵۲ اردو

۱.۰۴۰.۰۰۰.۰۰۰

جمع کل (ریال)

۱۸.۸۱۰.۰۰۰.۰۰۰

مدیر روابط عمومی بیت الاحزان در ادامه از تجلیل از ۲۴۷ حافظ کل قرآن کریم خود در قالب جشنواره ملی جبرئیل امین در سال ۱۳۹۶ گفت و گفت: از این تعداد ۱۳۱ نفر خواهران تربیت یافته شعب مؤسسه و ۱۱۶ نفر برادران تربیت یافته مراکز شبانه روزی حفظ قرآن بودند .

وی میزان هزینه کرد مؤسسه جهت ۸ مرکز شبانه روزی حفظ یکساله خود در سال ۹۶ را ۲۲ میلیارد و ۸۵۱ میلیون ریال برآورد کرد و گفت: در این مراکز تعداد ۱۳۵ نفر حافظ کل و ۲۰ جزء قرآن کریم تربیت شده‌اند و مجموعا ۳۲ کادرآموزشی و اجرایی در این مراکز مشارکت داشته اند که جهت تنویر افکار عمومی ریز هزینه کرد این مراکز نیز ارائه می شود :

عنوان

توضیحات

هزینه برآورد شده سالانه ۸ مرکز (تومان)

تبلیغات

شامل چاپ پوستر، تراکت، تهیه تیزر، ارسال پیامک برگزاری محافل انس با قرآن در مساجد، اطلاع رسانی در فضای مجازی و سایر رسانه های ارتباط جمعی

۲۵,۰۰۰,۰۰۰

حق التدریس استاد (هر مرکز۲ نفر)

هر نفر ماهانه ۵/۱ میلیون تومان، ۲ نفر ۳میلیون تومان

۲۸۸,۰۰۰,۰۰۰

حق الزحمه مدیر آموزش و سرپرست

( هر مرکز ۲ نفر)

نظارت، مدیریت و ارزیابی فعالیتهای مدرسه در طول روز به عهده مدیر آموزش و شبانه بر عهده سرپرست می باشد. هر ماه ۳۴۰۰۰۰۰ تومان

۳۲۶,۴۰۰,۰۰۰

هزینه آشپز و نیروهای اجرایی

با احتساب حقوق ماهانه ۲میلیون تومان جهت آشپز و ۱.۵ میلیون تومان جهت نیروی اجرایی

۳۳۶,۰۰۰,۰۰۰

جوایز نفرات برتر

ماهانه پس از برگزاری آزمون از ۳ نفر برتر تجلیل به عمل می آید. هر ماه ۵۰۰ هزار تومان

۴۸,۰۰۰,۰۰۰

تجهیزات و امکانات

(فقط ویژه سه مرکز تازه تأسیس)

شامل میز، صندلی، وسایل کمک آموزشی، یخچال، کولر، تخت خواب، رایانه، چاپگر، فرش، موکت، سیستم صوتی، آبسردکن، بخاری و ...

۲۳۴,۰۰۰,۰۰۰

اردو

ماهی یک بار هزینه هر اردو یک میلیون تومان

۹۶,۰۰۰,۰۰۰

پذیرایی (صبحانه ، ناهار، میان وعده و شام)

۱۶۷ نفر (اعم از قرآن آموز، اساتید و پرسنل مدرسه) هرنفر روزانه ۱۵هزار تومان با احتساب ۳۴۰ روز در یک سال

۸۵۱,۷۰۰,۰۰۰

هزینه های جاری

آب، برق، گاز، تلفن، حمل و نقل و ...

۸۰,۰۰۰,۰۰۰

جمع

۲,۲۸۵,۱۰۰,۰۰۰

مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع رسانی بیت الاحزان با اشاره به مساعدت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح ملی رحله و مراکز شبانه روزی حفظ یکساله بیت الاحزان گفت: در سال ۹۶ مجموعاً مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان جهت این طرح ها به حساب مؤسسه واریز شده است که تمامی این مبلغ صرفاً بخشی از حقوق اساتید و کادر اجرایی طرح را تأمین کرده است .

وی با بیان این که هزینه ماهانه ۱۷۱ شعبه بیت الاحزان در سال ۹۶ به طور میانگین حدود ۵۴۴ میلیون تومان بوده است افزود: در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم سال ۱۳۹۶ تعداد ۵۸۵۶ قرآن آموز از شعب و مراکز شبانه روزی بیت الاحزان ثبت نام کردند که با توجه به میزان قبولی مؤسسه در این آزمون مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان مساعدت از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعب بیت الاحزان بر اساس جدول قبولی آزمون تخصیص داده شد .

شهسوار همچنین از تخصیص مبلغ ۲۹۶ میلیون تومان مساعدت سازمان اوقاف و امور خیریه طی چند مرحله به مؤسسه بیت الاحزان در این سال خبر داد و درخصوص هزینه کرد آن گفت: از مبلغ مذکور بخشی جهت تأمین حقوق اساتید و پرسنل طرح ملی رحله و مراکز شبانه روزی حفظ یکساله، قسمتی صرف برگزاری گردهمایی حافظان کل قرآن کریم و قسمتی جهت تکمیل ساختمان در حال ساخت آشپزخانه مراکز شبانه روزی بیت الاحزان هزینه گردیده است .

مدیر روابط عمومی بیت الاحزان گفت: هزینه های این مؤسسه مردمی در سال ۱۳۹۶، ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است و مجموع مساعدت های دریافتی از وزارت ارشاد و سازمان اوقاف حدود ۵۶۰ میلیون تومان بوده است که آن هم بر اساس فعالیت های مصوب و مورد تأیید ارگانهای مذکور بوده است. وی افزود این مساعدت ها بر اساس تفاهم نامه قبلی و پس از اتمام طرح و ارسال گزارش مستند و مکتوب از این فعالیت ها واریز شده و در واقع مبالغ واریزی بر اساس تربیت ۱۲۷۹ حافظ اجزاء برادر در سومین دوره طرح ملی رحله در ۲۶ نقطه کشور و ۲۴۷ حافظ کل قرآن کریم و قبولی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم انجام شده است .

مسئول ستاد تبلیغات و اطلاع رسانی بیت الاحزان گفت: اگر بخواهیم با نگاه آماری به میزان مساعدت دریافتی مؤسسه از مجموعه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف جهت طرح ملی رحله و مراکز شبانه روزی بنگریم متوجه می‌شویم که این مبلغ تنها ۹ درصد از هزینه های طرح را پوشش داده است .

وی با یاد آوری این که در طلیعه پنجمین دهه انقلاب اسلامی ایران شایسته است جامعه قرآنی کشور با اتحاد و انسجام در جهت ترویج قرآن کریم در جامعه گام بردارند و از اختلاف و مسائل حاشیه‌ای دوری کنند به فعالان قرآنی توصیه کرد به جای طرح برخی ادعاهای تفرقه برانگیز در فضای رسانه‌ای که زیبنده جامعه قرآنی نیست، از ظرفیت این فضا به منظور پیگیری مطالبه به حق خود از قوای قانونگذاری و اجرایی کشور در راستای توجه بیشتر نهاد حاکمیتی به فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی استفاده نمایند. شهسوار با اشاره به برخی شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون نحوه دریافت مساعدت‌های دولتی گفت: مؤسسه بیت الاحزان در سال ۹۶ جهت تربیت یک ساله شبانه روزی هر حافظ کل قرآن به طور متوسط ۵/۱۶ میلیون تومان هزینه کرده است و مساعدت های دولتی در قیاس با هزینه های انجام شده بسیار ناچیز بوده است .

مدیر روابط عمومی بیت الاحزان با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری جهت تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن از مؤسسات و فعالان قرآنی درخواست کرد افق دید خود را گسترش دهند چرا که قیاس یک مؤسسه کوچک با یک مؤسسه کشوری و اثرگذار که هر ساله پذیرای جوانانی از اقصی نقاط کشور و برخی کشورهای خارجی می باشد، قیاسی اشتباه است و منطق حکم می‌کند مساعدت دولتی به سمت فعالیت های اثرگذار و ثمربخش هدایت شود .

مدیر روابط عمومی بیت الاحزان با تشکر از شفافسازی صورت گرفته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسات قرآنی کشور را به ارائه شفاف عملکرد آموزشی، فرهنگی و مالی خود توصیه کرد و افزود: روابط عمومی مؤسسه بیت الاحزان آمادگی دارد هر گونه سؤال و ابهامی در خصوص فعالیت‌ها و مسائل مالی خود را به صورت شفاف و مستند در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: