تعهدات کیفی مناسب‌ترین نوع تعهدات برای تأمین منافع ملی در "توافقنامه پاریس"

کدخبر: 2311643

با توجه به بند ۹ ماده ۴ "توافقنامه پاریس" تعهدات کشورها در دوره‌های مختلف اجرای این توافق‌نامه باید نسبت به تعهدات قبلی سنگین‌تر و دقیق‌تر شود؛ لذا برای جلوگیری از آسیب‌های اقتصادی بیشتر در سند تعهدات فعلی باید از الگوی ارائه تعهدات کیفی استفاده شود.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ یکی از نکات قوت دولت ها در عرصه تعاملات بین المللی، تشخیص به موقع و درست تضاد یا همراهی توافقات بین المللی با منافع ملی است. به همین دلیل نیاز است تا بین نهادها و کارشناس های مرتبط با موضوعات توافقنامه های مختلف بین المللی همکاری لازم صورت بگیرد تا تمامی ابعاد موافقت نامه ها به دقت بررسی شود چرا که هرگونه سهل انگاری در این حوزه به معنای وارد شدن ضربه های جبران ناپذیر به منافع ملی است؛ توافقنامه تغییر اقلیم پاریس نیز از این قاعده مستثنا نیست.

توافقنامه فوق با تکیه بر نظر برخی از دانشمندان که معتقد به افزایش دمای کره زمین از طریق افزایش انتشار گازهای گلخانه ای انسان ساخت است، کشورهای عضو را موظف به کاهش این گازها کرده است؛ گفتنی است در مقابل، عده ای دیگر از دانشمندان معتقد هستند که تنها 0.2 درصد از گازهای گلخانه ای موجود در جو زمین ناشی از فعالیت های انسانی است و 99.8 درصد آن ناشی فعالیت های طبیعت است.

مهم ترین بخش توافقنامه پاریس، سند تعهدات ملی (NDC) است که شامل مواردی چون نوع تعهدات، میزان کاهش انتشار و مسائلی مانند دریافت کمک های مالی و فناوری است؛ مطابق بندهای 9 و 11 ماده 4 توافقنامه پاریس، هر پنج سال، تعهدات کشورها به روز خواهد شد.

این به روزرسانی به معنای ارائه تعهدات جدید است که بر اساس ماده ذکر شده باید بیشتر و دقیق تر از تعهدات قبلی باشد؛ متن بندهای 9 و 11 ماده 4 این توافقنامه به شرح زیر است:

9. Each Party shall communicate a nationally determined contribution every

five years in accordance with decision 1/CP21 and any relevant decisions of the

Conference of the Parties serving as the meeting of the Parties to this Agreement

and be informed by the outcomes of the global stocktake referred to in Article 14

11. A Party may at any time adjust its existing nationally determined

contribution with a view to enhancing its level of ambition, in accordance with

guidance adopted by the Conference of the Parties serving as the meeting of the

Parties to this Agreement

تعهدات کیفی مناسب ترین نوع تعهدات برای تأمین منافع ملی در توافق پاریس

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در بیست و چهارمین نشست کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل(COP24) که آذر ماه امسال در لهستان برگزار شد، کشورهای عضو موظف شدند در دوره های بعدی ارائه تعهدات خود، تعهداتی جدی تر و با قابلیت ارزیابی ارائه کنند.

از همین رو نیاز است در ارائه تعهدات در دوره اول نهایت ذکاوت و دقت به کار برده شود تا در دوره های بعدی کشور مجبور به ارائه تعهدات سنگین تر نشود ؛ در این مسیر می توان از الگوی تعهدات قطر بهره جست؛ قطر در سند تعهدات خود با موضع گیری هوشمندانه، تعهداتی کیفی ارائه کرده است.

از سوی دیگر دولت قطر با در نظر گرفتن همین موضوع، مزیت اصلی اقتصادی و نیز به روزرسانی سند تعهدات ملی (NDC) تلاش کرده است تا با ارائه تعهدات کیفی همزمان با پیوستن به توافق فوق، حداکثر میزان از منافع ملی خود را نیز تأمین کند؛ قطر یکی از اصلی ترین رقبای ایران در بازارهای جهانی منابع انرژی است.

از همین رو ایران نیز می تواند در راستای حفظ منافع خود از الگوی ارائه تعهدات کیفی پیروی کند چرا که با این الگو ارائه تعهدات هم می تواند مزیت های اصلی اقتصادی خود یعنی نفت و گاز را از کاهش تولید حفظ کند و هم می تواند در دوره های بعدی ارائه تعهدات از تحمیل تعهدات سنگین جلوگیری کند همچنین این دوره از ارائه تعهدات، تنها دوره ای است که امکان ارائه تعهدات کیفی وجود دارد چرا که در سال های آینده با ایجاد سازوکارهای ارزیابی، امکان ارائه چنین تعهداتی وجود نخواهد داشت.

مطابق سند تعهدات فعلی، دولت ایران متعهد شده است که تا سال 2030 به میزان 12 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد! این میزان کاهش انتشار علاوه بر نیاز به 52.5 میلیارد دلار سرمایه که بر اساس منابع مالی تعیین شده بر عهده دولت خواهد بود باعث اعمال کاهش شدیدی در بخش های مختلف ازجمله نفت و گاز و کشاورزی خواهد شد.

مطابق گزارش سوم تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، در صورت اجرای کاهش 12 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای، 15 درصد از میزان ارزش تولید در بخش نفت و گاز و 15 درصد از ارزش تولید بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت؛ این در حالی است که این بخش جزء بخش های استراتژیک و مادر در اقتصاد ایران به شمار می روند همچنین در برنامه های توسعه ی اقتصادی کشور نیز جایگاه ویژه ای دارند.

با توجه به نکات ذکرشده، اگر سند تعهدات فعلی اصلاح نشود در آینده باید شاهد ضررهای اقتصاد بیشتری در راستای عمل به توافق پاریس باشیم ؛ از همین رو ضروری است تا در جهت جلوگیری از توقف توسعه اقتصادی و تحمیل هزینه های سنگین بر دوش مردم، از دست دادن بازارهای جهانی انرژی و عقب افتادن از رقبای جهانی، تعهدات کیفی در سند تعهدات ملی به کنوانسیون تغییرات اقلیم ارائه شود.

خطر فروپاشی اقتصادی با پیوستن به "توافقنامه پاریس"/ تضاد با اسناد بالادستی اقتصادی کشور

لازم الاجرابودن "توافقنامه پاریس" نخستین و مهم ترین اثر حقوقی آن پس از الحاق ایران

سردرگمی دولت تدبیر بر سر "توافقنامه پاریس"/ خطر کاهش حداقل 7.2 درصد از حجم اقتصاد ایران

فیلم/ وضعیت کشورهای صاحب بالاترین ذخایر نفت و گاز در قبال "توافقنامه پاریس"

تبعات الحاق به توافقنامه پاریس بر معیشت مردم

ایجاد سد بزرگ در مسیر توسعه کشور با پذیرش مطلق "توافقنامه پاریس"

عامل قطعی برق کم آبی است یا اجرای توافقنامه پاریس؟

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: