توقف گردانندگان سایت جعلی «یارانه» و «سهام عدالت» توسط پلیس فتا

کدخبر: 2311363

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا از پیگیری برای دستگیری عاملان ایجاد سایت جعلی YARANEH.COM و ارسال کنندگان انبوه پیامک سهام عدالت خبر داد.

سرهنگ حسین رمضانی در گفت وگو با ایسنا دراین باره گفت: طی دو هفته گذشته پلیس فتا به دو پرونده که عاملان آن قصد داشتند تا به شکل گسترده اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کنند ورود کرد و خوشبختانه با اقدامات انجام شده که با همراهی وزارت ارتباطاتصورت گرفت، جلوی خسارت به شهروندان گرفته است.

وی در توضیح این پرونده‌ها گفت: مورد اول مربوط به عاملان ایجاد سایت جعلی اعلام نیازمندی یارانه نقدی به نشانی yaraneh.com بود، در این سایت با این عنوان که وابسته به سازمان هدفمندی یارانه هاست ، اطلاعات هویتی شهروندان نظیر کدملی سرپرستان خانوار، تعداد اعضای خانوار، میزان درآمد و همچنین اطلاعات کارت بانکی؛ شماره کارت، شماره حساب، رمز دوم، تاریخ انقضا کارت و CCV2 دریافت می‌شد و طبیعی است که دریافت چنین اطلاعاتی با هدف برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان است.

رمضانی با اشاره به ورود پلیس فتا به این موضوع اظهار کرد: گردانندگان این سایت در ایام تعطیلات چند روز گذشته اقدام به راه اندازی آن کرده و تصور می‌کردند که در ایام تعطیلات کسی متوجه آنان نمی‌شود، در حالی که پلیس فتا وارد عمل شده و با همراهی وزارت ارتباطات با این سایت جعلی برخورد شد.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ادامه داد: عاملان راه اندازی و ایجاد این سایت شناسایی شده‌اند و پس از دستگیری جزئیات بیشتر از اقدامات آنان بیان خواهد شد.

وی دومین پرونده را مربوط به اوایل همین هفته اعلام کرد و گفت: پیامکی انبوده از یکی از سامانه‌های ارسال پیامک برای بسیاری از شهروندان ارسال و در آن ادعا شده بود که برای دریافت سهام عدالت و عیدی باید یکسری اطلاعات خود را در اختیار قرار دهند که خوشبختانه قبل از هرگونه اقدام و خسارت به شهروندان این سامانه نیز با همکاری وزارت ارتباطات و پلیس فتا مسدود شد.

رمضانی با بیان اینکه متأسفانه سودجویان در ایام تعطیل و مناسبت‌های خاص اقدامات خود را افزایش می‌دهند، درباره اینکه شهروندان چطور می‌توانند از گرفتار شدن در در دام چنین سایت‌ها و سامانه‌هایی پیشگیری کنند، گفت: اول لازم است شهروندان توجه داشته باشند که حتماً اخبار را از سایت‌های رسمی سازمان‌ها پیگیری کنند و اگر پیامکی به دست آنها رسید و موارد دیگر حتماً صحت آن را با مراجعه به سایت همان سازمان بررسی کنند، مثلاً در مورد یارانه‌ها لازم است اخبار دقیق از سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار و رفاه اجتماعی پیگیری شود.

معاون پلیس فتا ناجا ادامه داد: مساله دیگر آدرس سایت هاست ، شهروندان لازم است توجه داشته باشند که به طورکلی تمام سایت‌هایی رسمی و خدماتی در داخل کشور به دامنه IR ختم می‌شوند و سایت‌هایی با دامنه .COM و …، سایت نهادهایی مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها و … نیست.

وی اضافه کرد: مهم‌تر از همه هم این است که هیچ نهاد رسمی از شهروندان تقاضای رمز دوم کارت، CCV2 و نظایر آن را نمی‌کند و اگر سامانه‌ای چنین مشخصاتی را بخواهند قطعاً جعلی است و با هدف جرایم مالی ایجاد شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: