چند هزار زبان در جهان تکلم می‌شود/ لهجه‌ و گویش‌های ایرانی به شکل اطلس در می‌آید

کدخبر: 2311292

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در همایش تخصصی «زبان مادری» به تشریح طرح ملی "زبان‌های در خطر" از سال آینده پرداخت و گفت: همچنین گویش‌های ایرانی به‌صورت اقلیت در کشورهای همسایه همچون افغانستان و ازبکستان؛ نماینده فرهنگ و تاریخ ایران هستند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهروز عمرانی در همایش تخصصی «زبان مادری» به منظور گرامیداشت روز جهانی زبان مادری اظهار کرد: در واپسین سالهای قرن بیستم زبان شناسان به این توافق رسیدند که یونسکو می بایست برای بحران نابودی زبانها چاره اندیشی کرده و از آنها با اقداماتی همچون حمایت مالی ثبت و ضبط و بررسی اسناد و مدارک پشتیبانی کند.

ایران برای تأسیس اتحادیه بین المللی آثار باستانی اقدام می کند

جهان دو سال دیگر با یک شهر متفاوت تاریخی و فرهنگی ایران مواجه می شود

عمرانی افزود: یونسکو به منظور حمایت از تنوع زبانی، چند زبانگی، ترویج، شناخت و نگهداشت حدود 7 هزار زبان موجود در جهان و به ویژه زبان هایی که در معرض خطر هستند و پیشگیری از بحران نابودی زبان ها و معاقب آن ناپدید شدن فرهنگ ها، روز 21فوریه را روز جهانی زبان مادری نامگذاری کرد.

وی با بیان اینکه زبان مادری تنها زبان نیست بلکه مهمترین نمود یک فرهنگ بوده و پاسداشت آن به منزله ابقا و احیای هویت و فرهنگ جوامع است افزود: یونسکو سال 2019 را به نام «اهمیت زبان های بومی در ایجاد و گسترش صلح و آرامش »نامیده است.

عمرانی در ادامه با اشاره به اینکه کشورها با اجرای مراسم گوناگون در قالب شعر، سرود خوانی، رقص های محلی، نمایش های سنتی، انتشار مجله و کتاب این روز را جشن می گیرند، تصریح کرد: در ایران نیز هر ساله این روز گرامی داشته می شود.

وی گفت: پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون به عنوان نماینده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بیش از یک دهه است که به مناسبت این روز مراسمی را در قالب رویداد فرهنگی برگزار و اولویت های طرح های پژوهشی اش را نیز به این مهم اختصاص داده و نتایج آنها را در قالب طرح های پژوهشی ، کتاب و مجموعه مقالات منتشر می کند.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از جمله طرح های پژوهشی این پژوهشکده را علاوه بر پرداختن به واژه نامه های گویشی و مستند سازی گویش ها، موضوع طرح ملی اطلس زبانی ایران عنوان کرد.

عمرانی از جمله اولویت و ضرورت های حوزه گویش ها و زبان های محلی را پرداختن به زبان های در خطر دانست که بنابر ضرورت مقرر شده این طرح ملی که از سه سال پیش در گروه زبان و گویش رایج پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون مطرح و مقدمات آن فراهم شده؛ سال آینده به طور جدی کار خود را ادامه دهد، گفت: طرح ملی اطلس زبانی ایران علاوه بر اینکه مجموعه ای از تمامی میراث زبانی کشور است، تمامی لهجه ها و گویش ها را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه این طرح با هدف عرضه تصویری از سیمای زبانی کشور در حال تدوین است، تصریح کرد: نمونه های گویشی دیجیتالی برای آوانویسی و تهیه اطلس آماده شده است.

عمرانی با بیان این نکته که زبان مادری در شکل گیری هویت و شخصیت افراد موثر است و فراگیری زبان مادری بر تداوم پیوند فرد با گذشته و ریشه خود خواهد افزود، اظهار داشت: از سوی دیگر با نابودی یک زبان در اصل فرهنگ ارزشمند یک قوم همراه با پیشینه تاریخی، اجتماعی و هنری آن از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد: از جمله اولویت ها و ضرورت های دیگر درباره گویش ها و زبان های محلی، پرداختن به موضوع زبان های در خطر است که از سال 1394 در گروه زبان و گویش رایج پژوهشگده زبان شناسی، کتیبه ها و متون مطرح شده و مقدمات آن نیز فراهم گشته است.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عمرانی تصریح کرد: بنابر این ضرورت مقرر شده از سال آینده این طرح ملی به طور جدی کار خود را ادامه دهد.

وی در ادامه افزود: گویش های ایرانی که به صورت اقلیت در کشورهای همسایه (افغانستان، ازبکستان و ...) بکار می روند نماینده فرهنگ و تاریخ ایران زمین در آن کشورها هستند و تلاش برای حفظ گویش ها در حقیقت کوشش برای پاسداری از میراث فرهنگی کشورمان خواهد بود.

عمرانی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت اجرای طرح های نجات بخشی بر اساس برنامه ششم توسعه مبنی بر تهیه پیوست تخصصی میراث فرهنگی از یک سو و همچنین شناسایی و مستندسازی میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه ایران فرهنگی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در حوزه پرداختن به زبانها، گویش ها و پاسداشت آنها از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

چرا فال حافظ حال آدمی را خوب می کند/ آرامگاهی که انتخاب اول گردشگران جهان است

اهمیت لالایی ها چیست

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: