نیمه‌تمام باقی ماندن پروژه‌های مسکن مددجویان کمیته امداد به خاطر تورم

کدخبر: 2311181

مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) از نیمه تمام باقی ماندن بسیاری از پروژه‌های مسکن مددجویان امداد به خاطر تورم و تاخیر در تحویل این پروژه‌ها خبر داد.

- اخبار اجتماعی -

ابراهیم بازیان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه در سال 97، مبلغی حدود یک هزار میلیارد تومان برای تامین خدمات مورد نیاز مددجویان کمیته امداد در حوزه مسکن در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: این رقم از محل کمک های دولت، منابع اختصاصی امداد و تسهیلات قرض الحسنه صندوق ولایت تامین می شود و خدمات مسکن 70 هزار خانوار را تحت پوشش قرار می دهد.

وی با بیان اینکه از این 70 هزار خدمت، 40 هزار خدمت مربوط به حوزه تعمیرات و 30 هزار خدمت نیز مربوط به احداث مسکن شهری و روستایی است، تصریح کرد: در سال 97، جمعاً 2 هزار و 500 میلیارد تومان برای ارائه خدمات به مددجویان کمیته امداد در حوزه مسکن در نظر گرفته شده بود که از این رقم، یک هزار میلیارد تومان توسط کمیته امداد و الباقی در یک نظام مشاکرت جمعی و هم افزا توسط مددجویان، خیرین، حامیان ایتام و نهادهای عمومی و خصوصی تامین شد.

این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی (ره) توضیح داد: همچنین در قالب تفاهم نامه با نهادهایی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیاد برکت، برنامه های مشترکی را در حوزه تامین مسکن مددجویان کمیته امداد دنبال می کنیم و با استفاده از ظرفیت های موجود برای تامین زمین و خدمات، انشعابات پایه خدماتی و مجوزها، سعی داریم قیمت تمام شده مسکن برای مددجویان پایین بیاید.

بازیان با تاکید بر اینکه تامین مسکن مقاوم و مناسبت جزو دغدغه ها و برنامه های کمیته امداد است، ابراز امیدواری کرد روزی برسد که هیچ مددجوی فاقد مسکن مناسب در کشور وجود نداشته باشد.

مدیر کل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره هزینه تمام شده تامین مسکن برای مددجویان امداد هم اظهار کرد: این مسئله بستگی به الگوی مسکنی که برای خانوارها تعریف کردیم دارد اما متوسط متراژ مسکن در روستاها 50 متر و به ازای هر متر، 700 تا یک میلیون تومان است که 50 درصد این مبلغ را کمیته امداد در قالب کمک بلاعوض و وام قرض الحسنه پرداخت می کند و مابقی هم از محل مشارکت افراد حقیقی و حقوقی و خیرین و نهادهای مختلف تامین می شود.

وی متوسط متراژ مسکن برای خانواده های تحت پوشش در شهرها را بین 75 تا 85 مترمربع عنوان کرد و افزود: مسکن شهری مددجویان عمدتاً از مسکن مهر خریداری می شود که بخش عمده آن به صورت وام است و ماهیانه در قالب اقساط پرداخت می شود؛ 50 تا 60 درصد پرداخت اولیه خرید مسکن مهر، توسط کمیته امداد و الباقی هم توسط مددجو و از محل مشارکت ها تامین می شود.

بازیان درباره تورم و تأثیر آن در تامین مسکن مددجویان گفت: ظرفیت مشارکت پذیری در تامین مسکن مددجویان کمیته امداد، ما را به سمتی برد که تا حدودی این اختلالات را مدیریت و سعی کردیم از مخاطرات گذر کنیم اما به لحاظ زمانی باعث نیمه تمام ماندن بسیاری از پروژه ها شد و ظرف زمانی یکساله ما در تحویل خانه ها، افزایش یافت و موجب به تاخیر افتادن تحویل خانه ها شد؛ در بحث شروع پروژه ها خوشبختانه مدیریت کردیم و کار دنبال شد اما در بحث تحویل خدمات یک گَپ 20 تا 30 درصدی داریم که باید تا سال بعد تحویل شود.

این مقام مسئول در کمیته امداد امام خمینی (ره) درباره ساخت مسکن برای آن دسته از مددجویان کمیته امداد که در زمین لرزه سال گذشته کرمانشاه، منازلشان تخریب شد هم اظهار کرد: تقریبا ظرف یکسال اکثر مساکن آسیب دیده، تعمیر و احداث شد؛ کمیته امداد در بحث تعمیر و احداث مسکن مددجویان در زمین لرزه کرمانشاه، در 10 هزار واحد دخالت داشت که 5 هزار واحد از نوع ساخت بود و 5 هزار هم از نوع تعمیرات بود.

بازیان توضیح داد: در بحث تعمیرات مسکن مددجویان زلزله زده، صفر تا 100 کارها انجام و تمام شد اما در بحث ساخت خانه های جدید، 70 درصد کارها تمام شده و اسفند ماه جاری خاتمه عملیات پروژه مسکن زلزله دگان است و سعی می کنیم 2 هزار و 500 پروژه باقی مانده از 5 هزار پروژه راتا پایان اسفند تمام کنیم و تحویل دهیم.

وی تاکید کرد: امروز ادعای کمیته امداد امام خمینی (ره) این است که اگر چه دستگاه تخصصی ساخت وساز نیست اما به عنوان دستگاهی که برنامه تامین مسکن دارد، مناسبت ترین و مقاوم ترین مسکن را بر پایه نظامات فنی و اجرایی می سازد و تحویل می دهد لذا سرعت در اقدامات مربوط به حوزه مسکن و حتی قیمت تمام شده در مقایسه با سایر پروژه ها کمتر است.

سرنوشت تحویل 50 هزار مسکن مهر به مددجویان کمیته امداد

آغاز بکار صندوق ضمانت تسهیلات مددجویان کمیته امداد از سال 98

تصویب افزایش 20 درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در کمیسیون تلفیق

پرداخت "تسهیلات اشتغالزایی مدجویان کمیته امداد" معطل اقدام بانک مرکزی

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: