انقلاب از دریچه دوربین‌های نسل طلایی + ۲۰ عکس

کدخبر: 2310489

جشنواره تجسمی فجر ۱۱ سال است که هر سال برگزار می‌شود تا محلی باشد برای نمایش دستاوردهای هنرمندان عرصه تجسمی. امسال نیز بخش جدیدی به نام عکس‌های «روزهای انقلاب» به این جشنواره اضافه شد و هم اکنون در دو تالار از خانه هنرمندان برپاست.

به گزارش ایسنا، در نمایشگاه «روزهای انقلاب» تصاویری از مبارزات انقلابی مردم، شادمانی، حضور و همبستگی آنان و همچنین جشن‌های مردمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چشم می‌خورد.

در این نمایشگاه آثار عکس از کاوه گلستان، شاهرخ حاتمی، محمود کلاری، قربان خلیل‌زاده و … دیده می‌شود. عمده تصاویر ثبت شده سیاه و سفید هستند ولی با این حال در بین کارها آثاری رنگی نیز به چشم می‌خورد.

وزیر ارشاد که در مراسم افتتاحیه حضور داشت، درباره نمایشگاه عکس‌های روزهای انقلاب چنین گفته است: باعث تداعی شدن یاد و خاطره انقلاب می‌شود؛ چراکه کلیه این عکس‌ها مستند هستند و ما با دیدن آنها از نزدیک همکاری و همبستگی ملت ایران را در آن زمان می‌بینیم.

در عکس‌های کاوه گلستان روزهای انقلاب به تصویر کشیده شده است و خیل عظیم جمعیتی را می‌بینیم که به خیابان‌ها ریخته و در حال مبارزه هستند.

در ادامه تصاویری به چشم می‌خورد که شادی مردم پس از پایین کشیدن مجسمه شاه، نمایش داده می‌شود. علاوه بر این در بین کارها عکس‌هایی از امام (ره) را می‌بینیم که پس از بازگشت به ایران، در حال ملاقات با مردم هستند.

در بخش دیگر نمایشگاه عکس‌های رنگی شاهرخ حاتمی و محمود کلاری را با کیفیت بالا می‌بینم که در آنها بار دیگر مبارزات هدفمند مردم همراه با همبستگی و اتحاد آنان ثبت شده است.

در عکس‌ها، مجروحانی به تصویر کشیده‌اند که با وجود مجروحیت، هنوز در حال مبارزه هستند تا به هدف خود دست پیدا کنند.

تعدادی از عکس‌های روزهای انقلاب متعلق به آرشیو روزنامه‌های اطلاعات و کیهان هستند که در آنها نیز مبارزات هدفمند و قدرتمند مردم را می‌بینیم.

سیف الله صمدیان، دبیر نمایشگاه «روزهای انقلاب» در گفت‌وگویی با ایسنا چنین توضیح می‌دهد: این نمایشگاه گوشه‌هایی از اتفاقات انقلاب را که توسط نسل طلایی عکاسان ایران در زمان وقوع انقلاب سال ۵۷ تصویر شده‌اند را پیشِ روی‌مان قرار می‌دهد.

او همچنین بیان می‌کند: «از زمان ورود دوربین عکاسی به ایران در دوران ناصرالدین شاه رویدادهای تاریخی از نقطه‌نظر مستندنگاری وقایع، هیچ‌گاه و در هیچ دوره‌ای بجز اتفاقات خاص مربوط به قیام مشروطه حضور عکاسان در گرماگرم وقوع حوادث به گستردگی و تأثیرگذاری کار عکاسان در روزهای آغازین انقلاب نبوده است. هم‌زمان با اولین جرقه‌ها و نشانه‌های حرکت‌های مردمی علیه نظام شاهنشاهی در ایران، عکاسانی همچون بهمن جلالی، کاوه گلستان، محمد صیاد، عباس عطار، شاهرخ حاتمی، محسن شاندیز، رعنا جوادی، محمود کلاری، مریم زندی ، کامران شیردل، عباس ملکی، حسین پرتوی، جهانگیر رزمی، رضا دقتی، کاوه کاظمی، کامران جبرئیلی، مرتضی خاکی، محمود محمدی، بهرام محمدی فرد، حسین شرکت، آلفرد یعقوب‌زاده، بهرام مولایی، محمد فرنود، قربان خلیلی و … لحظاتی از آن دوران حساس و پرتنش را برای همیشه‌ی عکاسی ماندگار کردند.»

صمدیان همچنین درباره انتخاب این عکس‌ها می‌گوید: «در انتخاب عکس‌های این مجموعه که یک محدوده زمانی از روزهای آغازین انقلاب تا شامگاه ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ (روز پیروزی انقلاب) را دربرمی‌گیرد، سعی شده است به ویژگی‌های عکاسانه و سندیت تاریخی آثار، خلاقیت و میزان شجاعت و چگونگی حضور عکاس در صحنه و تلاش برای رسیدن به تصویری مناسب از اتفاق و موضوعِ روبه‌رو، توجه شود. کیفیت آثار خلق‌شده توسط عکاسان ایرانی در ماه‌های اول انقلاب، در تاریخ فتوژورنالیسم جهان از اهمیت و موقعیت خاصی برخوردار است و همچنان که شاهد بوده‌ایم، در طول ۴۰ سال گذشته، علاوه بر موفقیت‌ها و کسب جوایز معتبر جهانی از جمله: جایزه «پولیتزر»، جایزه «رابرت کاپا » و جوایز متعددی از چهار دهه گذشته « ورلد پرس فتو »، آژانس‌های عکس و نشریات تصویری بین‌المللی نیز از خلاقیت عکاسان ایرانی در استانداردهای بالای فتوژورنالیسم جهانی بهره برده‌اند.»

او در پایان بیان می‌کند: «این نمایشگاه، سپاسِ کوچکی از کارِ بزرگِ نسلِ طلاییِ عکاسانِ ایرانی در دوران انقلاب است و تقدیم می‌شود به یاد و خاطره‌ی بهمن جلالی، کاوه گلستان، عباس عطار، شاهرخ حاتمی، حسین پرتوی و قربان خلیلی عکاسانی که دیگر در میان ما نیستند، ولی تا آینده‌ای دور، نام و آثارشان در کتاب تصویری جهان ما، به یادگار خواهد ماند.»

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: