میرابیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تلاش های آمریکا برای ایجاد خدشه در روابط ایران و عراق محکوم به شکست است

کدخبر: 2304453

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به‌نظر می‌رسد که آمریکا تابه‌حال توفیقی در جهت ایجاد محدودیت برای روابط اقتصادی تهران-بغداد کسب نکرده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، چندی پیش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صدر یک هیات عالی سیاسی و اقتصادی برای انجام رایزنی با سران کشور عراق عازم بغداد شد.

در راستای جزئیات این سفر و همچنین محورهای مطرح شده در مذاکرات سران دو کشور گفت وگویی با رضا میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا انجام شده که در ادامه آمده است.

رضا میرابیان کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به عراق و رایزنی مقامات دو کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه محمد جواد ظریف در راس یک هیات اقتصادی، بازرگانی، تجاری و سیاسی عازم بغداد شده و دیدار هایی از استان های مختلف عراق نیز انجام داده، می توان نتیجه گرفت که این سفر نوعی سفر سیاسی، اقتصادی و تجاری بوده و به این سبب که طی تلاش های اخیر آمریکا در جهت ممانعت از همکاری ایران و عراق صورت گرفته، اهمیت زیادی داشته است.

وی ادامه داد: همچنین گفته شده که در جریان سفر اخیر پمپئو به بغداد، وی از عادل عبدالمهدی نخست وزیر کشور عراق درخواست کرده که مراودات تجاری تهران-بغداد و همچنین فعالیت شرکت های ایرانی در این کشور کنترل و کاهش پیدا کند. درخواستی که البته با واکنش تند نخست وزیر عراق مواجه شده و این فرد در مقام پاسخ به پمپئو اعلام کرده که عراق تنها در چهارچوب منافع ملی خود گام برمی دارد. به نظر می رسد که ایالات متحده آمریکا تا به حال توفیقی در جهت ایجاد محدودیت برای روابط اقتصادی ایران و عراق کسب نکرده و بغداد همچنان بر گسترش و تداوم روابط خود با تهران اصرار دارد. با توجه به این موارد به طور مسلم این سفر در شرایط فعلی دو کشور و همچنین تلاش های مستمر کاخ سفید برای ایجاد خدشه در روابط ایران و عراق، سفری موفقیت آمیز ارزیابی می شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به توئیت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اعلام افزایش حجم مبادلات ایران و عراق در آینده گفت: به طور طبیعی این امر نیازمند گذشت زمان بوده چرا که نمی توان تلاش واشنگتن را در جهت ممانعت از تعاملات تهران-بغداد نادیده گرفت. اما با تمامی این موارد باید گفت که راهبرد جمهوری اسلامی ایران کماکان افزایش تعاملات ایران و عراق بوده و این ظرفیت نیز وجود دارد که حجم مبادلات فعلی دو کشور به مراتب بیشتر از امروز شود. ناگفته نماند که بسیاری از کارشناسان معتقدند ظرفیت تبادلات تهران-بغداد می تواند تا حدود ۳۰ میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند.

میرابیان در پاسخ به این سوال که بیشتر حجم مبادلات تهران-بغداد در چه زمینه ای بوده، اظهار کرد: درحال حاضر بخش اعظمی از مبادلات تهران-بغداد را صادرات گاز تشکیل می دهد؛ به این معنا که ایران نیروگاه های حرارتی عراق را تامین کرده و برق را نیز به این کشور صادر می کند. افزون بر این موارد اکثر کالا های مصرفی و غذایی هم از سمت کشورمان به عراق راهی می شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر حضور کمرنگ بخش خصوصی ایران در عراق در مقابل حضور قابل توجه ترکیه در بازار این کشور گفت: نمی توان گفت که ایران عملکرد ضعیفی در این باره داشته، اما باید پذیرفت که آنکارا در این زمینه تجربه بیشتری دارد. تلاش های جمهوری اسلامی نیز در راستای تشویق و افزایش راه های مبادلات است. به طور مثال در سفر محمدجواد ظریف به عراق هم شاهد بودیم که بخش عمده ای از هیات همراه وی متشکل از بازرگانان و کارآفرینان ایرانی بود که نشان می دهد سفر وی در راستای تقویت و تاثیر بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران در عراق است.

میرابیان در پایان با اشاره به سفر چراغ خاموش مسئولان ایالات متحده آمریکا به عراق گفت: یکی از دلایل سفر شبانه مسئولان واشنگتن به بغداد احساس ناامنی این افراد در عراق است؛ چراکه شاهد بودیم بسیاری از احزاب عراق به سفر پمپئو و ترامپ به این کشور اعتراض کردند. همچنین به طور مسلم سفر های مسئولان آمریکا به عراق بایستی در یک چهارچوب دیپلماسی انجام بگیرد نه اینکه به طور مخفیانه و ناگهانی عزم سفر به کشوری را داشته باشند. ناگفته نماند که در جریان این اتفاقات اثبات شد که دولت عراق همواره استقلال خود را در برابر واشنگتن حفظ کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: