امینی‌فرد در گفت‌وگو با فارس:

انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی از ۱۰ به ۴۰ درصد افزایش یافته/ به جای کتمان باید اطلاع‌رسانی را افزایش دهیم

کدخبر: 2303863

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در چند دهه پیش راه انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی مراقبت نشده کمتر از ۱۰ درصد بود ولی در حال حاضر این آمار به بیش از ۴۰ درصد رسیده ولی همچنان بیشترین راه انتقال این بیماری در کشور ما استفاده از تزریق‌های مشترک است.

محمدنعیم امینی‌فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌ وگ با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت آمار ایدز در کشور به ویژه در میان دانش‌آموزان گفت: برخی منابع از افزایش تعداد ناقلان ایدز در کشور خبر دادند در حالی که من به صراحت می‌گویم این آمار زیاد نیست چرا که این وزارتخانه در گزارشات و آمارهای ارائه شده‌اش به کمیسیون بهداشت چنین آماری را تشریح نکرده است.

وی اظهار داشت: طی سال‌های اخیر 2 تغییر هشداردهنده در خصوص بیماری ایدز در کشور ما به وجود آمده است، نخست اینکه آمار راه‌ انتقال بیماری در کشور ما نیز به الگوی جهانی (از طریق رابطه جنسی) در حال نزدیک شدن بوده و دوم اینکه سن مبتلایان به بیماری ایدز به شکل خطرناکی رو به کاهش است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: پنهان کردن و کتمان کردن این بیماری که آموزش و پرورش این سیاست را پیش گرفته راه حل مقابله با این بیماری نیست و باید آگاهی‌های لازم در این زمینه به افراد آموزش داده شود.

امینی فرد با تأکید بر ضرورت آگاهی بخشی در خصوص بیماری ایدز در آموزش‌‎های عمومی، افزود: این آموزش‌ها را می‌توان با ظرافتها و در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی اسلامی به دانش جوانان و نوجوانان ارائه داد.

وی گفت: آمار دانش‌آموزان ناقل ایدز در کشور با توجه به جمعیت ناقلان آن بالا نیست ولی باید وزارت آموزش وپرورش همین میزان را قبول کند و همه اقدامات این وزارتخانه به همراه تلاش‌های وزارت بهداشت باید در جهت افزایش موارد ایدز را در کشور بگیرند. به همین دلیل باید در طرح‌های آموزشی به جوانان، نوجوانان و دانش‌آموزان درباره محافظت و روش‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز را آموزش دهیم چرا که مهمترین راهبرد ما در عدم افزایش آمار ایدز اطلاع‌رسانی‌های بیشتر است ضمن اینکه در این حوزه فقط به افزایش آگاهی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در مدارس فکر نمی‌کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید سازمان‌های مردم نهاد، وزارت بهداشت، رسانه‌های جمعی و رادیو تلویزیون آموزش‌های لازم را در خصوص ایدز با حفظ هنجارهای لازم افزایش دهند. و باید بدانیم که افزایش آموزش‌ها برای پیشگیری از این بیماری تابو نبوده و عجیب و غریب نیست.

امینی‌فرد گفت: بودجه لازم برای پیشگیری از ایدز و همچنین درمان بیماری‌های خاص در لایحه بودجه سال آینده دیده شده است. ضمن اینکه هیچ گاه مشکلی را در بخش اعتبارات در سال‌های گذشته نداشته و در آینده هم نخواهیم داشت.

وی افزود: در اوایل دهه 60 که وزارت بهداشت و درمان کشور متوجه ورود و شیوع بیماری ایدز در ایران شد، راه انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی مراقبت نشده کمتر از 10 درصد بود ولی در حال حاضر این آمار به بیش از 40 درصد رسیده ولی همچنان بیشترین راه انتقال این بیماری در کشور ما استفاده از تزریق‌های مشترک است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: