رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر:

دولت و مجلس در تعیین مالیات بر سیگار ضعیف عمل کرده است

کدخبر: 2303440

رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به اینکه با کنترل مصرف سیگار و قلیان یک سوم سرطان‌های کشور را کنترل می‌شود گفت: متأسفانه دولت و مجلس در تعیین مالیات بر سیگار ضعیف عمل کرده‌اند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، نخستین همایش کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر امروز با شعار «همه با هم یک صدا برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر هم پیمان شویم» که با همکاری و حضور اعضای ۳۲ انجمن علمی پزشکی برگزار شد.

محمد رضا مسجدی مدیر عامل کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مرگ‌های زیر ۷۰ سال را مرگ‌های زودرس عنوان کرد و گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سکته‌های قلبی، مغزی، فشار خون، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت علت بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ها در کشور هستند که به‌علت مصرف دخانیات، مصرف الکل، تغذیه نامناسب و کم تحرکی، این بیماری‌ها بروز می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر فقط مصرف سیگار و قلیان را کنترل کنیم یک سوم سرطان‌های کشور را کنترل کرده ایم افزود: سالانه ۱۱۵ هزار مورد سرطان جدید در کشور رخ می‌دهد که ۴۰ هزار سرطان را می‌توان با کنترل دخانیات پیشگیری کرد.

مسجدی با اشاره به اینکه ۳۶۵ هزار بیمار سرطانی در کشور داریم، گفت: بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار سرطانی هر سال به این تعداد افزوده می‌شوند و به همین تعداد نیز هر ساله به علت بیماری سرطان فوت می‌کنند.

وی تأکید کرد: نقش حاکمیت در بروز این بیماری‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد است، این خود مردم هستند که باید از تغذیه نامناسب، کم تحرکی، استعمال دخانیات و عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر دست بکشند و سواد سلامت خود را بالا ببرند.

وی افزود: ۴۰ سال است که در کشور ما همه چیز را تحریم می‌کنند، اما آمریکایی‌ها هیچ شرکتی را که سیگار و تنباکو به ایران می‌فرستد مورد بازخواست قرار نمی‌دهند باید به مسائل پشت پرده فکر کرد وقتی یک سناتور امریکایی می‌گوید ما تنها با سیگار می‌توانیم مردم ایران را دچار بیماری‌های مختلف کنیم.

مسجدی گفت: حالا سؤال اینجاست که چرا مصر توانسته قلیان را در قهوه‌سرا و رستوران‌ها ممنوع کند، اما در ایران می‌خواهند این مکان‌ها را خصوصی کنند که فقط به حکم دادستانی بتوان وارد این مکان‌ها شد، مجلس چرا مالیات بر دخانیات را آنطور که باید افزایش نمی‌دهد؟

رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر افزود: متأسفانه دولت و مجلس در تعیین مالیات بر سیگار ضعیف عمل کرده است، اما ترکیه با اعمال مالیات ۷۰ درصدی بر خرده فروشی سیگار بسیار خوب فعالیت داشته است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: