انتظارات عجیب افراد با اندیشه‌های سکولار از آموزش‌وپرورش

کدخبر: 2303399

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه نیازمند تغییر نگرش مدیران ارشد نظام به آموزش‌وپرورش هستیم و در این صورت تحول ایجاد خواهد شد، گفت:‌ برخی افراد با اندیشه‌های سکولار و دین‌گریز از آموزش‌وپرورش انتظارات عجیبی دارند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اگر چه هفت سال از تدوین "سند تحول بنیادین" می گذرد اما نحوه و چگونگی اجرای آن همواره محل بحث و مناقشه میان مجریان و قانونگذاران بوده است به طوری که یکی از محورهای استیضاح وزرای آموزش و پرورش در مجلس به زعم استیضاح کنندگان کوتاهی وزرا برای اجرایی کردن سند تحول بوده است.

اخیرا نیز آموزش وپرورش تغییراتی را در ساختار و انتصابات خود داشت که طبق گفته های مسئولان این وزارتخانه، تلاش شده است افرادی برای مدیریت انتخاب شوند که انقلابی، مقید به اجرای سند تحول و منویات مقام معظم رهبری و همراه با دولت تدبیر و امید باشند.

در بحث اجرای سند تحول بنیادین و مشکلات پیش رو، مسائل و چالش های کلان آموزش وپرورش، مشکلات معیشتی معلمان و انتصابات جدید در آموزش وپرورش به ویژه انتصاب حجت الاسلام علی ذوعلم در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت وگویی با محی الدین بهرام محمدیان، رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت داشتیم.

تحقق تحول بنیادین نیازمند تغیر نگرش مدیران ارشد نظام به آموزش وپروش

تسنیم: با توجه به شرایط فعلی آموزش و پرورش و تغییراتی که در ساختار سازمانی، اداری و مدیران ارشد انجام شد، سرانجام اجرای سند تحول بنیادین را چگونه می بینید؟

محمدیان: تحول بنیادین در آموزش و پرورش یک امر مستمر و طولانی مدت است و بیش از همه نیازمند تغییر نگرش درباره آموزش و پرورش در برنامه ریزان، سیاست گذاران و مدیران ارشد است؛ اگر نگاه متولیان برنامه ریزی و بودجه کشور نسبت به آموزش و پرورش تغییر یابد و تخصیص بودجه به این وزارتخانه را هزینه ندانند بلکه به آن به چشم سرمایه گذاری بلندمدت و در عین حال پربازده نگاه کنند یک تحول زیرساختی در آموزش و پرورش صورت می گیرد.

نگاه مسئولان ارشد نظام به دستگاه تعلیم و تربیت از یک دستگاه خدماتی باید به یک دستگاه مولد سرمایه اجتماعی تغییر پیدا کند و در گام بعد اجرای راهکارهای سند تحول به منظور دستیابی به اهداف آن با یک برنامه عمل در زمان معین و بودجه مشخص باید به سرعت پیگیری شود.

تغییر شیفت از برنامه های جاری روزمره به برنامه های مبتنی بر اسناد بالادستی در بدنه کارشناسی، سطح اولیا و مربیان و معلمان، تحرک و پویایی ایجاد می کند.

آسیب های سیاست زگی و حزب بازی در انتصاب ها

به اعتقاد بنده تغییر در مدیریت ها و بهره گیری از نیروهای تازه نفس، با انگیزه، انقلابی و کاربلد امر نامطلوبی نیست بلکه می تواند نشاط و شادابی را نیز به آموزش و پرورش تزریق کند اما سیاست زدگی، حزب بازی در انتخاب ها و انتصاب ها می تواند آسیب زا باشد؛ درباره اصلاح ساختار معتقدم باید با تغییرات حداقلی، ورزیدگی، پویایی، نشاط و سلامت سازمانی را ارتقا بخشید و اگر اجرای اسناد بالادستی در کانون توجه قرار گیرد می توان در بازه زمانی یک دهه کامیابی های زیادی را برای آموزش و پرورش انتظار داشت.

تسنیم: با توجه به اینکه شما یکی از مدیران ارشد آموزش و پرورش بودید و در تدوین اسناد بالادستی و تغییرات برنامه درسی نقش ایفا کردید، آیا تصور نمی کنید با وجود اهمیت جایگاه معلم و نقش کلیدی او در نظام تعلیم و تربیت، امروز رضایتمندی شغلی، تربیت حرفه ای و ارزیابی صلاحیت های حرفه ای معلمان مورد غفلت واقع شده است؟

محمدیان: یقینا معلم کلیدی ترین عنصر در تعلیم و تربیت است و نقش به مراتب بالاتری را نسبت به سایر زیرنظام ها دارد، در هر کشوری که به تربیت معلم حرفه ای و ارتقای صلاحیت های معلمی در داوطلبان این مسئولیت اهمیت بیشتری داده اند آموزش و پرورش در آنجا رتبه بسیار بالایی در اصلاحات مدنی، مشارکت پذیری عمومی، پیشرفت علوم و فنون و تولید سرانه ملی دارد.

سند تحول معلم را به چشم کارمند حقوق بگیر نمی داند

در سند تحول بنیادین نگاه به معلم یک نگاه ویژه است در این سند معلم را به چشم کارمند حقوق بگیر ندیده اند بلکه باید راهبر آموزشی و پژوهشگر واجد توانایی های ارتباط بین نسلی باشد بنابراین برای دستیابی به چنین جایگاهی همه باید تلاش کنند اعم از دولت، مجلس، خانواده، نخبگان و حتی خود معلمان.

گام اول برای داشتن معلمان در تراز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی گزینش و انتخاب، آموزش و تربیت، به کارگیری و نگهداشت و ایجاد سامانه سنجش و ارزیابی حرفه ای و بازآموزی و بهسازی نیروی انسانی است.

معیشت معلم نه تنها باید حداقل های زندگی را پاسخگو باشد بلکه ضرورت دارد هزینه های مطالعه و بازآموزی، دستیابی و دسترسی به منابع و مراکز یادگیری در حد یک فناور و پژوهشگر برای آنها تأمین شود؛ ایجاد نظام رتبه بندی حرفه ای مبتنی بر سنجه های حرفه ای که یک تشکل حرفه ای به نام سازمان نظام معلمی درآن مشارکت دارد از ضرورت های فوری امروز آموزش و پرورش است.

تسنیم: اخیراً در پی انتصاب ریاست جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برخی منتقدان از شکل گیری آموزش و پرورش ایدئولوژیک و نگاه محدود در حوزه برنامه درسی ابراز نگرانی می کنند؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

محمدیان: البته باید این جمله را بگویم که ادعا علیه فرد و اتهام زنی کار آسانی است اما به لحاظ اخلاقی و انسانی نارواست که شخصیت های علمی و انسان های منصف از آن اجتناب می کنند؛ به اعتقاد بنده انتصاب جدید در سازمان پژوهش با شناختی که بنده از سازمان و شخص آقای ذوعلم دارم، بسیار شایسته است و موجب تعالی، رشد و تکمیل حلقه های مانده از برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین خواهد بود به شرط آنکه کارشکنی های ناجوانمردانه مانع کار نشود.

آموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران باید مبتنی بر نظریه اسلامی تعلیم و تربیت باشد

اولا آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باید مبتنی بر نظریه اسلامی تعلیم و تربیت و واجد هویت ایرانی باشد؛ اگر کسی چنین نگاهی را ایدئولوژیک می داند این اشکال آموزش وپرورش نیست و شخص باید نگاه خود را اصلاح کند.

آموزش و پرورش باید نسل آینده را مسلمان و یک شهروند ایرانی متعد به ارزشهای دینی و واجد هویت ایرانی و انقلابی تربیت کند که بتواند در جامعه جهانی حضور فعال داشته باشد، نقش سازنده ایفا کند و در عین حال از هویت خود بیگانه نشود و برای نیازهای شخصی، خانوادگی و ملی و اجتماعی خود پاسخ های متناسب بیابد و در تکمیل و تکوین هویتش بکوشد.

انتظار عجیب برخی افراد با اندیشه های سکولار و دین گریز از آموزش وپرورش

بعضی ها انتظار دارند با توجه به آموزه های اندیشه سکولار و دین گریز در یک جامعه ایمانی عهده دار مسئولیت تعلیم و تربیت شوند؛ این افراد با تنگ نظری اشکالات و عیب های متوجه به خود را به دیگران تهمت می زنند . ایدئولوژیک ترین نهادهای آموزشی در همان جاهایی است که حتی تاریخ مسلم را انکار و قلب واقعیت می کنند و حتی اجازه نمی دهند درباره آن پژوهش صورت گیرد؛ شما می توانید به کتاب های درسی به ویژه تاریخ قرن اخیر مراجعه کنید و ببینید چقدر از واقعیت های تاریخی در جنگ اول و دوم و وقایع بعد از آن در اروپا و آسیا به ویژه خاور دور و آسیای غربی انکار و یا تحریف شده است.

قضاوت های ایدئولوژیک اینهاست نه نگاه برنامه درسی که الگوی هدفگذاری عقلانی را با آموزه های متخذ از دین همراه کرده است؛ ثانیا آقای ذوعلم یک شخص آشنا به آموزش و پرورش و دارای سابقه مدیریتی در سازمان پژوهش و بالاتر از همه از جمله متفکران و صاحب نظرانی است که در مباحثات جدی سند تحول حضور داشته و در تدوین برنامه درسی نقش مهمی داشته است.

البته بنده از بعضی از مطالب متعجب شدم ظاهرا برخی دوستان صلاحیت های علمی و حرفه ای را با گرایش های سیاسی و حزبی جابه جا می بینند؛ امیدوارم در فرصت پیش روی دولت و آموزش و پرورش، ارزشیابی لازم از استقرار برنامه درسی جدید و پیامدهای آن انجام پذیرد تا در دوره بازنگری سند تحول و برنامه درسی ملی نواقص و کاستی ها نیز زدوده شوند.

یقینان با توجه به پشتیبانی رئیس جمهور از انتصاب ریاست جدید سازمان پژوهش و همچنین جلب نظر موافق از رهبر معظم انقلاب توسط وزیر آموزش و پرورش می توان مناسبت های برون سازمانی را بهبود بخشد.

«ذوعلم» و «عسگری» به آموزش و پرورش آمدند

آموزش و پرورش قربانی مشکلات اقتصادی دولت می شود

مصوبه هزار میلیاردی کمیسیون تلفیق به نفع آموزش وپرورش

توضیحات بطحایی درباره اصلاحات ساختاری آموزش و پرورش از ستاد تا مناطق

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: