سلیمانی در گفت‌وگو با فارس

فساد مالی و هزینه‌های میلیاردی انتخابات نامزدها از مضرات استانی شدن انتخابات است

کدخبر: 2303271

نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی گفت:‌ یکی از پیامدها و مضرات استانی شدن انتخابات فساد مالی است که فرد داوطلب ناچار برای تأمین هزینه‌های انتخاباتی خود باید مورد حمایت سرمایه‌داران، کارتل‌ها، قاچاقچیان و ... قرار گیرد تا هزینه‌های میلیاردی خود برای انتخابات را تأمین کند.

محمد سلیمانی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌ وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح همانند دیگر طرح‌ها دارای مزایا و معایبی است، اما طرح استانی شدن انتخابات ۲۰ درصدش مزیت است و ۸۰ درصد نیز معایب دارد.

وی افزود: در کشور ما مردم سالاری حاکم است و نماینده هر شهرستان بسته به توان خود، امر قانونگذاری و نظارت را به وکالت از مردم آن منطقه انجام می‌دهد، اما با استانی شدن انتخابات، این مسئله تضعیف می‌شود.

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از مواردی که جزو مزیت‌های این طرح عنوان می‌شود این است که افراد شاخص و سرشناس به مجلس راه پیدا می‌کنند، اما آنچه که در مورد مجلس دهم در تهران اتفاق افتاد ثابت کرد که می‌تواند اینگونه هم نباشد، آیا کسانی که در دوره دهم به عنوان نمایندگان تهران به مجلس راه یافتند مشهور بودند؟ باتجربه و صاحب‌نظر و دارای خصوصیات خاصی بودند؟ آیا در این مدت که به مجلس راه پیدا کردند، در مجلس اثرگذار بودند؟ پس تجربه تهران نشان می‌دهد که با استانی شدن انتخابات، لزوما افراد سرشناس به مجلس راه پیدا نمی‌کنند و ممکن است این موضوع سرابی بیش نباشد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: انتخابات نمایندگان مجلس در تهران با توجه به تعدد حوزه انتخابی (تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس) یک نمونه از انتخابات استانی است که ما در انتخابات پیشین هم این روش را در مورد تهران داشته‌ایم و تجربه انتخابات مجلس در تهران نشان داد که تحت تأثیر مسائل سیاسی و دیگر مسائل، افرادی ناتوان وارد مجلس شوند.

وی افزود: نکته‌ قابل ذکر دیگر در رابطه با استانی شدن انتخابات این است که این نوع انتخابات موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود، بار دیگر اگر بخواهیم تهران را به عنوان نمونه‌ای از این موضوع مثال بزنیم، مشارکت‌ها در انتخابات مجلس در شهر تهران از همه شهرستان‌ها پائین‌تر است و تا به حال پائین‌ ترین نرخ مشارکت را داشته است و با استانی شدن انتخابات این اتفاق در دیگر شهرستان‌ها نیز می‌افتد.

این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استانی شدن انتخابات مجلس، بُعد نظارت مجلس را تضعیف می‌کند، باز هم به عنوان نمونه همین نمایندگان تهران امروز کاری به فرماندار شهر ری، اسلامشهر و تهران ندارند و به دنبال آبادانی و عمران شهر تهران نیستند و استانی شدن انتخابات هم نمایندگان به دنبال کارهای عمرانی و آبادانی حوزه انتخابی‌شان نخواهند رفت، چرا که رأی‌شان را از جای دیگری می‌توانند بگیرند.

سلیمانی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پیامدها و مضرات استانی شدن انتخابات، بحث فساد مالی است، حتی امروز هم یکی از معایب انتخابات مجلس این است که هر کسی پول دارد و بیشتر پول خرج می‌کند وارد مجلس می‌شود، متأسفانه مجلس فعلی نمایندگان عصاره ملت نیستند و نمایندگان خود این را حس می‌کنند و دلیل آن این است که هر که بیشتر پول خرج کرده، به مجلس راه پیدا کرده و اکثریت نمایندگان مجلس فعلی اینگونه هستند.

وی در پایان گفت: امروز اگر یک نماینده در شهرستانی چند صد میلیون خرج نکند نمی‌تواند وارد مجلس شود، حال اگر انتخابات استانی شود، این چندصد میلیون به ده‌ها میلیارد تبدیل می‌شود و اگر نامزدی در سطح استان بخواهد وارد مجلس شود، باید کارتل ‌ها و سرمایه‌داران، قاچاقچی‌ها و کسانی که پول بی‌ حساب و کتاب دراختیارشان است از کاندیدای مورد نظر حمایت کنند تا فرد مورد نظر بتواند خرج کند تا خودش را معرفی کند تا بتواند به مجلس راه پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: