فلاحت پیشه در دیدار با عماد خمیس:

کمک‌های ایران به سوریه حق الناس است و باید در مناسبات دو کشور تسویه شود

کدخبر: 2303266

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: کمک‌های ایران به سوریه حق الناس است و باید در مناسبات بین تهران و دمشق تسویه شود.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به سوریه که در پی تداوم مناسبات بین کشورمان و دمشق پس از بحران داعش انجام شد با عماد خمیس، نخست وزیر سوریه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار ابتدا حشمت الله فلاحت پیشه، با اشاره به اهمیت وجود هماهنگی بین سفرای ایران و سوریه برای برنامه ریزی و تسهیل فعالیت مشترک دو کشور، گفت: اظهارات مقامات سوری بیانگر عمق علائق دیرینه بین دو کشور است که امری قابل تامل محسوب می شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وجود اشتراکات در عرصه های مختلف بین تهران و دمشق نشان می دهد که این دو کشور در آینده هم باید بیشتر با هم ارتباط داشته باشند، اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاکید دارند که روابط ایران با سوریه باید بصورت استراتژیک پیش برود تا در آینده هم هیچ کشوری نتواند در سوریه ایجاد فتنه کند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مسائل دو کشور در حوزه اجرا باید حل و فصل شود، ادامه داد: شهدای مدافع حرم ایرانی با افتخار در راه آرمان هایشان جان فشانی کردند و این راه ادامه خواهد داشت.

فلاحت پیشه تصریح کرد: به هر حال در ایام غربت سوریه، جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی برای شکست دشمنان سوریه دریغ نکرد؛ این کمک ها بدون آزادسازی خط اعتباری و مالی امکان پذیر نبود، کمک هایی که به هر حال حق الناس است و باید در روابط دو کشور تسویه شود. خرسندم که با امضاء برخی پروتکل ها سازوکار لازم در این رابطه پیش بینی شده شده است، ولی متاسفانه از فرصت سوزی و کم کاری در حوزه اجرا گلایه مند هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس شورای اسلامی برای پیگیری پروتکل های موجود بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، تصریح کرد: هم اکنون این وظیفه قانونی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قوه مقننه واگذار شده است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در موضوع دفاع از سوریه متحد هستند و البته متحد هم خواهند ماند، اما با این وجود در حوزه اقتصادی نیز دولت سوریه باید فرصت های اقتصادی را به گونه ای در اختیار دو کشور قرار دهد که احساس اختلاف و تبعیض پیش نیاید، گفت: همچنین یادآور می شود در بخشی از قرارداد های با ایران قرارداد منعقد شده، اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی سوریه در تغییر کاربری زمین های محل سرمایه گذاری تعلل به خرج می دهد که این نوعی فرصت سوزی است و انتظار می رود نخست وزیر سوریه این مشکل را برطرف کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرطوس و لاذقیه خط راهبردی بین ایران، عراق و سوریه است و این موضوع در قرارداد های بین این کشور ها ذکر شده است لذا باید برای دلگرمی دو ملت اهداف این خط راهبری محقق شود. متاسفانه اکنون کشتی های ایرانی برای پهلوگیری طرطوس با مانع مواجه هستند که این مانع باید از طرف دولت سوریه برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک هیأت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سوریه به سر می برد و خوشبختانه روند مذاکراتشان خوب گزارش شده است، ادامه داد: ایران و سوریه هر دو مورد تحریم های ظالمانه آمریکا هستند و باید در این راه برای مقابله به یکدیگر کمک کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: یادآور می شود در موضوع بهره برداری از میادین نفتی، زمین های کشاورزی و ... که همه این ها جزء پروتکل ها و توافقات فی مابین است در حوزه اجرا با مشکلاتی روبرو هستیم که باید از سوی طرف سوری برطرف شود. به عنوان مثال برخی اراضی برای سرمایه گذاری کشاورزی مشخص شده، ولی این اراضی فاقد حق آبه هستند لذا در این شرایط امکان سرمایه گذاری فراهم نمی شود لذا این مسئله باید در هیات دولت سوریه برطرف شود.

فلاحت پیشه با اشاره به اینکه سرمایه گذاری ایرانیان قطعا منافع مردم سوریه را نیز رقم خواهد زد، گفت: در دیدار با آقای بشار اسد، وی نسبت به لزوم غلبه بر بوروکراسی اداری بین دو کشور تاکید کرد که در این راستا باید تلاش های زیادی شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی فرصت های روابط اقتصادی بین دو کشور در کمیسیون متبوعش، اظهار کرد: برادران ایرانی و سوری در یک جبهه علیه تروریسم و دشمنان اسلام جنگیدند و فتنه بزرگی را از سر دنیای اسلام دور کردند؛ بنابراین هم اکنون نیز باید برای رفع بوروکراسی های موجود در ایران پیگیری لازم به عمل بیاید و مسئولان سوری نیز در دولت به رفع موانع پیشبرد روابط اقتصادی کمک کنند.

وی ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که هفته ای یک بار با سفیر سوریه در تهران نشست بگذاریم و گام به گام در جهت رفع موانع پیش برویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: بنابراین لیستی از موانع بوروکراتیک دوجانبه را تهیه خواهیم کرد که بخشی از آن ها در سوریه است و باید توسط کابینه دولت سوریه حل شود و بخشی از آن هم در ایران توسط مسئولان کشورمان پیگیری و حل خواهد شد. مطمئن هستک از آنجا که روابط ما عمیق و بسیار استراتژیک است همه مسائل قابل حل محسوب می شود.

در ادامه عماد خمیس، نخست وزیر سوریه ضمن ابراز خرسندی از صراحت بیان رییس هیات پارلمانی ایران، اظهار کرد: باید گفت که بخشی از مشکل نزد طرف ایرانی است؛ در واقع تاکنون چندین مرتبه مسئولان مربوطه ای که وظیفه اجرای پروتکل ها را بر عهده دارند تغییر کرده اند و بخشی از دلایل فرصت سوزی به ایرانیان باز می گردد.

نخست وزیر سوریه تصریح کرد: مطلع هستم که رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران معمولا برای حل مشکلات به خوبی وارد عرصه می شود، بنابراین درخواست می شود حتما در این خصوص نیز جدی عمل کرده و مشکلات طرف ایرانی را برطرف کنید؛ همچنین شخصا در دولت سوریه تمام مشکلاتی که وجود دارد را حل خواهم کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: