خانه علامه شهیدی میزبان اندیشمندان با بیش از ۴۰ هزار عنوان کتاب

کدخبر: 2303113

کتابخانه و موزه علامه شهیدی با در اختیار داشتن تمام کتاب‌های این پژوهشگر و ۴۰ هزار عنوان کتاب دیگر، میزبان علاقه‌مندان و اندیشمندان است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، زنده یاد سیدجعفر شهیدی را باید یکی از بزرگ ترین اندیشمندان و پژوهشگران عرصه زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و فقه اسلام دانست. این استاد بزرگ ادبیات که رئیس موسسه لغت نامه دهخدا و استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود، زیر نظر اساتید بنامی نظیر علی اکبر دهخدا و بدیع الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران تحصیل کرد و همچنین با تحصیل در حوزه علمیه قم و نجف، به درجه اجتهاد رسید.

23 دی ماه سالروز درگذشت این استاد گرانقدر است که همه ساله یاد و خاطره ایشان در ذهن دوست داران کتاب و ادبیات زنده می شود. منزل زنده یاد شهیدی در منطقه 8 تهران، یادگاری است از او برای گردهمایی دوستداران ادبیات. اکنون بیش از 20 سال است که از وقف منزل شخصی وی و تبدیل آن به یکی از بزرگ ترین کتابخانه های منطقه 8 می گذرد و علاقه مندان زیادی با حضور در این مکان از آثار متعدد آن بهره مند می شوند.

همچنین در منزل او، «اتاق موزه دکتر شهیدی» نیز وجود دارد که به مناسبت هفته معلم در 15 اردیبهشت ماه سال 1387 و در طی مراسمی افتتاح شده است. لوح های یادبود دریافتی شهیدی از دانشگاه های ایران، عربستان، بیروت، چین و ... درجات و جوایز دریافتی وی، کتاب ها و آثار این استاد ادبیات، عکس هایی دیده نشده از دوران تحصیل، برخی وسایل شخصی و ... از جمله وسایلی است که در این موزه نگهداری می شود.

انتشار مجموعه ای 5 جلدی از آثار سید جعفر شهیدی

شرط زنده یاد علامه سیدجعفر شهیدی برای آمدن به لغت نامه دهخدا

احمد مهدوی دامغانی: سیدجعفر شهیدی سیدالطائفه بود

سیمین جغتایی، مدیر کتابخانه دکتر شهیدی، درباره آثار این کتابخانه گفت: کتابخانه دکتر شهیدی اولین کتابخانه ای است که در سال 1374 در منطقه 8 افتتاح شد و تاکنون بیش از 23 سال از عمر آن می گذرد. مجموعه غنی آثار این کتابخانه مشتمل بر 35 هزار و 300 کتاب فارسی مرجع و هشت هزار و 700 عنوان کتاب کودک و نوجوان است که در اختیار علاقه مندان قرار دارد. باید بگویم که یکی از مهم ترین شاخصه های این کتابخانه، محلی بودن آن است و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از کودکان و نوجوانان جذب آن شوند.

وی ادامه داد: در این مجموعه تلاش شده است که برای پاسداشت نام و یاد استاد شهیدی، تمام آثار مکتوب وی گردآوری شده و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. از جمله آثار مهم وی که در مخزن کتابخانه نگهداری می شود و مخاطبان می توانند از آن ها استفاده کنند، «ترجمه و تفسیر نهج البلاغه»، «تاریخ تحلیلی اسلام» است که در سال 1385 به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد. «پس از 50 سال» پژوهشی تازه درباره قیام امام حسین(ع)، «علی از زبان علی(ع)» شرح زندگانی امیر مؤمنان(ع)، «زندگانی حضرت فاطمه(س)»، «شرح مثنوی» و ... نیز از دیگر آثاری است که می توان به آنها اشاره کرد. در سال 1390، بنا به ضرورتی که برای پرورش کودک و نوجوان وجود داشت،بخشی نیز با همین عنوان در کتابخانه راه اندازی شد. در حال حاضر تعداد هشت هزار و 700 عنوان کتاب در این بخش نگهداری و به مخاطبان عرضه می شود.

مدیر کتابخانه دکتر شهیدی به برگزاری برنامه های فرهنگی در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: زنده یاد شهیدی منزل خود را برای برپایی یک کتابخانه وقف کردند و ما به عنوان میراث دار این یادگار وظیفه داریم تا راهش را به بهترین نحو ادامه دهیم؛ به همین منظور برنامه های متنوع کتاب خوانی، معرفی کتاب های مناسب، نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتابخوانی و ... ویژه رده های سنی مختلف و به ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می شود. در یکی از این برنامه ها، مسابقه ویژه کتاب خوانی در سطح منطقه برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان همراه بود.

او در بخش انتهایی صحبت های خود، خاطره ای را از زنده یاد شهیدی بیان کرد و گفت: وی پیوسته در کتابخانه حاضر می شد و به مطالعه می پرداخت. زنده یاد شهیدی توجه ویژه ای به کتاب خوان ها داشت و هر وقت کسی را در حال کتاب خواندن می دید، واقعاً لذت می برد.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: