سهم ۸۵ درصدی رسانه‌های الکترونیکی از تبلیغات/ افت قدرت رسانه‌های چاپی

کدخبر: 2303095

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رسانه‌های چاپی در حال از دست دادن قدرت خود در عرصه تبلیغات هستند، گفت: ضریب نفوذ رسانه‌های الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی در حوزه تبلیغات به بالای ۸۵ درصد رسیده است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا ؛ محمد سلطانی فر در آئین افتتاحیه سومین کنفرانس ملی «ارتباطات، بازاریابی و برندینگ» در مرکز همایش های دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه برند را نمی توان مانند شعار از بالا به پایین انتقال داد، اظهار کرد: برندها عموما از پایین به بالا شکل می گیرند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد مطلوبیت در برندها را مقدمه جلب مقبولیت مردمی عنوان و خاطرنشان کرد: در این صورت است که یک برند می تواند علاوه بر ملموس بودن در گذشته و حال، برای آیندگان هم قابل لمس و درک باشد؛ بنابراین در حوزه برندینگ اگر مردم بر نشان ما صحه نگذارند، برند شکل نمی گیرد.

وی در تقسیم بندی رسانه ها بر اساس ساختار و کارکرد در حوزه تبلیغات به رسانه های ابزاری (مانند بروشور و پوستر)، رسانه های نهادی (مانند شرکت های انتشاراتی، رادیو و تلویزیون)، رسانه های گروهی و رسانه های فرانهادی (مانند خبرگزاری ها) اشاره و عنوان کرد: تبلیغات همیشه از بستر رسانه ها به مخاطبان منتقل می شود و حوزه ساخت برند به واسطه رسانه ها اتفاق می افتد؛ امروز موضوع خبر و آگهی به شدت درهم آمیخته و هیچ خبری بدون منافع شکل نمی گیرد؛ هیچ انتقال اطلاعاتی هم در عرصه پرفشار و سرریز، خبر نیست که منافعی اعم از سیاسی، اقتصادی و ... پشت آن نباشد.

معاون مطبوعاتی به بررسی کارکرد رسانه های مختلف در حوزه تبلیغات پرداخت و گفت: رادیو در میان رسانه های تبلیغی یکی از پرکاربردترین و متداول ترین ابزارها است و با وجود سنتی بودن هنوز تأثیرگذاری بالایی در تبلیغات دارد به طوریکه بر اساس نتایج پژوهش ها، 75 درصد مصرف کنندگان با شنیدن تبلیغات رادیویی تصویر آن را در ذهن خود مصور می کنند.

ارتباط استفاده از شبکه های اجتماعی و اتفاقات زمان کودکی چیست؟

او ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان با ظهور تلویزیون، از «مرگ رادیو» سخن می گویند اما همچنان رادیو زنده است.

سلطانی فر با اذعان به اینکه تلویزیون همچنان در دنیا فراگیرترین رسانه است، تصریح کرد: با وجود اینکه تبلیغات در سینما در اغلب کشورهای جهان بسیار محدود است اما این مدیوم رسانه ای در ایران یکی از مهمترین وسایل تبلیغ است؛ رسانه های چاپی نیز به دلیل هزینه کمتر و سهولت بیشتر دارای جایگاه خاصی در عرصه تبلیغات بوده اما به دلیل مشکلات عدیده طی سالیان اخیر به تدریج در حال از دست دادن قدرت خود در عرصه تبلیغات است و با روند رو به کاهش تبلیغات چاپی مواجه هستیم.

وی به چالش کاهش تبلیغات در حوزه رسانه های مکتوب اشاره و خاطرنشان کرد: زنگ خطر بزرگی برای رسانه های مکتوب به صدا درآمده است؛ جایگاه رسانه های چاپی به دلیل جایگزینی حوزه تبلیغات الکترونیک، به سرعت در حال کاهش است اما با این حال هنوز جایگاه خود را دارد.

او خاطر یادآور شد: تبلیغات اینترنتی که بعد از پیدایش تبلیغات پیامکی و موبایلی شکل گرفت، به دلیل اینکه مزیت هایی نظیر صوت، تصویر، حرکت و دیگر مزیت ها را به طور همزمان دارد به سرعت جایگزین تبلیغات رادیویی تلویزیونی و چاپی می شود.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه ضریب نفوذ رسانه های الکترونیکی و شبکه های اجتماعی در حوزه تبلیغات به بالای 85 درصد رسیده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: