دادستان کل: می‌خواهند با حربه حقوق‌بشر ما را از اجرای حدود الهی دور کنند

کدخبر: 2303078

دادستان کل کشور گفت: در اجرای حدود احکام الهی نه عقب‌نشینی می‌کنیم و نه تعدیل صورت می‌گیرد، عده‌ای به دنبال این هستند ما را از اجرای حدود الهی با حربه حقوق بشر از میدان خارج کنند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار انتظامی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت الاسلام منتظری صبح امروز در حاشیه نشست رؤسا و معاونان اداره های مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استانهای سراسر کشور در جمع خبرنگاران درباره برخورد دستگاه قضا با افرادی که مکررا مرتکب سرقت می شوند، اظهار کرد: شرط سرقت موجب حد، تعدد نیست، ممکن است فردی مکررا مرتکب سرقت شود اما چون واجد شرایط سیزده گانه نیست، حکم حد سرقت برایش اجرا نمی شود.

دادستان کل کشور افزود: مبارزه با سرقت و سارقان نباید تنها در زندانی کردن آنها پیش بینی شود چون زندانی کردن آثار و تبعات سویی برای خود زندانی و خانواده وی دارد، بالابردن آمار زندانیان نیز به هیچ وجه مصلحت نیست و منطقی نیست که تصور کنیم سارق را با زندانی کردن می توانیم از ارتکاب جرم سرقت باز بداریم.

وی تصریح کرد: قاضی و دستگاه قضا تابع قانونند و به نظرم قانون باید راجع به بحث سرقت اصلاح شود. باید قانون مبارزه با سرقت و سارق جامع تر دیده شود، تنها با زندانی کردن سارق، مسئله حل نمی شود و باید از ابزارهای دیگر برای کاهش سرقت استفاده کنیم.

منتظری درباره همکاری با کشورهای دیگر برای مبارزه با سرقت گفت: می توانیم با کشورهای همسان تبادل تجربیات و مجرمان را داشته باشیم.

دادستان کل کشور درباره رابطه افزایش قیمت مواد غذایی با وقوع جرائمی مانند سرقت، تصریح کرد: دستورالعملی آماده شده و آماده ابلاغ به دادستان ها در سراسر کشور است، در این دستورالعمل دادستان ها مکلف شدند در آستانه ایام پایانی سال و نیاز بیشتر مردم به کالاهای اساسی، هیئتی مرکب از دستگاه های ذیربط با محوریت دادستان ها تشکیل دهند و نظارت مستمر و بیشتر به مراکز تولید، انبارها و بازار مصرف مردم داشته باشند.

وی افزود: چند نوع از اقلام مورد نیاز در این دستورالعمل تعیین شده و دادستان های سراسر کشور مکلف می شوند با ابلاغ این دستورالعمل و تشکیل کمیته های ویژه نظارت بیشتری به بازار داشته باشند.

منتظری در پاسخ به سوالی منبی بر ملاحظات جوسازی های حقوق بشری در رابطه با اجرای احکام الهی، متذکر شد: در اجرای حدود احکام الهی نه عقب نشینی می کنیم و نه تعدیل صورت می گیرد، عده ای به دنبال این هستند ما را از اجرای حدود الهی با حربه حقوق بشر از میدان خارج کنند، اما نظام جمهوری اسلامی در طول 40 سال نشان داده در تمامی عرصه ها تلاش می کند عامل به مبانی اسلام باشد.

وی متذکر شد: بحث حد اجرای سرقت اصولا با شرایط موجود در فقه کمتر محقق می شود و به اجرای حد می رسد، اما زمانی که به مرحله اجرای حد برسد ابایی نداریم.

دادستان کل کشور درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد گفت: در همان روزهای نخست برخی عناصر مؤثر در حادثه بازداشت شدند، پرونده ها در آن بخشی که تکمیل شده، آماده ارسال به دادگاه است و در بخش دیگر که مربوط به صدمه دیدگان است پس از بهبود آنها پرونده تکمیل می شود، بیشتر به دنبال این هستیم که زمینه برای جلوگیری از حوادث فراهم شود و مسئولین امر نیز در این رابطه قول داده اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: