نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران

تحریم دلیل کاهش صادرات نیست

کدخبر: 2302290

قیافه گفت: در ۹ ماه گذشته بخشنامه‌های متعدد و محدود کننده‌ای در حوزه صادرات به ویژه در حوزه مقررات ارزی وضع شد که باعث شد حتی صادرکنندگان خوشنام و با سابقه هم صادرات خود را کاهش دهند.

قدیر قیافه، نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار « نود اقتصادی » گفت: در 9 ماه گذشته بخشنامه‌های متعدد و محدود کننده‌ای در حوزه صادرات به ویژه در حوزه مقررات ارزی وضع شد که باعث شد حتی صادرکنندگان خوشنام و با سابقه هم صادرات خود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که صادرکنندگان با آن روبه رو هستند مشکلات مربوط به بحث نقل و انتقالات مالی است، بنابراین هم تحریم‌های خارجی و هم مقررات داخلی منجر به کاهش صادرات شده است که البته سهم مقررات داخلی در کاهش صادرات بیشتر است تا تحریم خارجی.

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در رابطه با کاهش قیمت ارز گفت: اگر کاهش قیمت ارز استمرار داشته باشد به نفع کل اقتصاد کشور است، زیرا قیمت ارز باید بین 8500 تا 9 هزار تومان باشد و بالاتر از 10 هزار تومان قیمت واقعی نرخ ارز نیست، به نظر من بیش از این که تصمیمات بانکی در این کاهش نرخ ارز دخیل باشد تاب و تحمل نداشتن اقتصاد ایران به دلار بالاتر موجب شد تا نرخ ارز پایین بیاید و در واقع اقتصاد ایران خودش نرخ های بالاتر را پس زد.

قیافه اظهار داشت: البته همچنان با کاهش نرخ ارز قیمت کالاها پایین نیامده است و این به خاطر منفعت طلبی و سودجویی افراد است، البته در این زمان این وظیفه سازمان های نظارتی است که این موضوع را کنترل کنند.

وی در رابطه با افزایش نقدینگی و تبعات آن تأکید کرد: وقتی شبه پول توسط موسسات مالی و اعتباری و بانک ها و بانک مرکزی و دولت ایجاد شده و برای کسری بودجه اسکناس چاپ کنند مسلما نتیجه اش جز افزایش تورم نخواهد بود.

ارسال نظر: