پیش‌بینی‌ها درباره تشکیل کابینه لبنان تا پیش از تعطیلات سال نوی میلادی

کدخبر: 2295181

گروه‌های لبنانی اتفاق نظر دارند، در صورتی که مانع جدیدی ایجاد نشود، کابینه این کشور به زودی تشکیل شود، حتی برخی از این گروه‌ها تاکید دارند که تشکیل کابینه تا چند روز آینده اعلام می‌شود.

به گزارش ایسنا، فضای خوشبینانه‌ای بر بیروت در خصوص نزدیک بودن زمان تشکیل دولت فراگیر ظرف روزهای آینده و قبل از تعطیلات سال نوی میلادی حاکم شده و از این رو همه تلاش‌ می‌کنند تشکیل دولت به سال آینده میلادی موکول نشود. براساس جزئیات منتشر شده، دولت از ۳۰ وزیر به طوریکه سه گروه ۱۰ نفره از تیم‌های مربوطه روی کار بیایند تشکیل خواهد شد.

منابع از مقدماتی برای دیداری بین میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و سعد حریری نخست وزیر مکلف و شش نماینده سنی وابسته به ۸ مارس (اللقاء التشاوری) برای ایجاد تفاهمی میان دو طرف خبر داده‌اند، به این ترتیب که عون درباره انتخاب وزیری به نمایندگی از گروه ۸ مارس و اینکه از بین این شش نماینده نباشد، تصمیم گیری می‌کند.

این منابع آگاه به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفتند، با توجه به اظهارات دو نماینده به نام‌های عبدالرحیم مراد و الولید سکریه درباره موافقت اللقاء التشاوری با تعیین وزیری از خارج از این فراکسیون، رایزنی‌ها برای دستیابی به راه‌حلی مناسب برای حل مشکل نمایندگان اهل تسنن در مراحل پایانی خود هستند.

برخی منابع در ریاست جریان المستقبل نیز به الشرق الاوسط مدعی شدند، کلید این مساله در دستان حزب الله است و مساله تونل‌ها فشار جدیدی را بر این حزب وارد کرده و تاثیر مثبتی بر تنش‌زدایی این حزب با دولت گذاشته است.

این منابع افزودند، میشل عون در مقابل موافقتش با سپردن یک وزارتخانه به یک سنی از سهمیه‌ خود برای تسهیل تشکیل کابینه و ایجاد نکردن گره‌ای جدید در روند تشکیل کابینه از حزب الله ضمانت می‌خواهد.

منابع یاد شده در ادامه گفتند: تغییرات اخیر در موضعگیری‌های طرف‌های مربوطه نتایج مثبتی داشتند که از جمله آنها موافقت رئیس جمهوری با انتخاب وزیری سنی خارج از شش نماینده مستقل اهل تسنن بود که نخست وزیر مکلف لبنان نیز با آن به شرط اینکه از سهمیه او نباشد، موافقت کرد، به این ترتیب مرحله آخر در ایجاد راه‌حلی مناسب برای جایگاه نمایندگان سنی و اعلام موضعگیری‌هایشان درباره این مساله باقی می‌ماند تا در ادامه نام یک، دو و یا حتی سه نفر را بدهند تا عون از میان آنها یک وزیر سنی را انتخاب کند.

منابع مذکور تاکید کردند، اگر کارها آنگونه که باید پیش بروند، بی‌شک دولت جدید تا چند روز آینده تشکیل خواهد شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: