لطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه

۲۰ درصد مشکلات اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌هاست

کدخبر: 2295007

لطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره اقتصاد ایران در سال ۹۸ به «نود اقتصادی» گفت سال آینده از لحاظ اقتصادی سال دشواری خواهد بود، شاید بتوان گفت که سال ۱۳۹۸ سخت ترین سال چند دهه اخیر کشور ما از لحاظ اقتصادی باشد.

لطفعلی بخشی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره اقتصاد ایران در سال 98 به «نود اقتصادی» گفت سال آینده از لحاظ اقتصادی سال دشواری خواهد بود، شاید بتوان گفت که سال 1398 سخت ترین سال چند دهه اخیر کشور ما از لحاظ اقتصادی باشد.

وی درباره تعیین قیمت دلار در بودجه نیز گفت: دولت یک قیمتی را برای دلار در لایحه بودجه اعلام می کند اما بعد شاهد هستیم که کالاهای اساسی با قیمت اعلام شده به دست مردم نمی رسد. بهتر بود دولت قیمت دلار را واقعی تر تعیین می‌کرد، زیرا هم به نفع دولت و هم به نفع کشور بود.

این اقتصاددان درباره وضعیت ماههای آینده بازار ارز نیز تصریح کرد: بانک مرکزی در چندماه اخیر بهتر عمل کرده، امیدواریم بتواند همین سیاست را ادامه دهد و جلوی جهش های قیمت ارز را بگیرد.

وی افزود: اینکه قیمت ارز در ماههای آینده بالاتر می رود یا پایین تر می آید، بستگی به سیاستهای دولت دارد که الان از آن اطلاع نداریم، اما به نظر می رسد دولت میخواهد قیمت دلار را در همین محدوده فعلی حفظ کند.

بخشی در پاسخ به این سوال که چه میزان از مشکلات فعلی اقتصادی ناشی از تحریم ها و چه میزان ناشی از تصمیمات دولت است، گفت: به نظر من 80 درصد مشکلات ناشی از تصمیمات داخلی و 20 درصد ناشی از تحریمهاست.

این استاد دانشگاه همچنین درباره افزایش قیمت بنزین و تاثیر آن بر اقتصاد در شرایط کنونی و هزینه های خانوارها نیز به «نود اقتصادی» اظهار داشت: افزایش قیمت بنزین درست و منطقی است، اما باید یک برنامه جامع برای آن باشد، در واقع پیامدهای افزایش قیمت بنزین باید بدرستی مدیریت شود.

وی افزود: اگر قرار است درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین مثلا صرف حقوق کارمندان دولت و اضافه کار شود، درست نیست؛ ولی اگر قرار است صرف کارهای عمرانی شود، قابل توجیه است، هرچند امیدوار نیستم که این درآمد واقعا صرف کارهای عمرانی شود، چراکه دستگاههای دولتی ما در هدر دادن پول استاد هستند و مهارت زیادی دارند.

ارسال نظر: