سیدحسین میرمعزی

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سند بالادستی همه اسناد برنامه‌ای کشور خواهد بود

کدخبر: 2294936

عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از حضور و فعالیت بیش از ۳ هزار نفر از اساتید و نخبگان کشور در تقویت سند این الگو خبرداد و گفت: اسلامی‌سازی علوم باید به شکل حساب‌شده و نقشه‌دار حرکت کند.

به گزارش ایسنا، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی در نشست علمی بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: پیش از این‌که مرکزی برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تشکیل شود، ماده واحدی در برنامه پنج ساله پنجم تنظیم شده بود که دولت موظف است در عرض سه سال الگوی اسلامی ایرانی توسعه را تنظیم کند و برای برنامه پنج ساله بعدی ارایه دهد. در سال‌های گذشته دفتری در دولت تشکیل و مطالعاتی در این دفتر انجام شد؛ پس از سه سال، مقام معظم رهبری اولین نشست نخبگان را در موضوعات راهبری با عنوان الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را برگزار کردند؛ ایشان مطالبه خود را در این زمینه بیان کردند و فرمودند که این کار، کار دولت نیست و باید مرکزی فرادولتی این برنامه را به عهده بگیرد و این سند را تدوین کند.

وی یادآور شد که قرار است این سند بالادستی در جمع نخبگان علمی حوزوی، نخبگان دانشگاهی و نخبگان راهبردی، دور بخورد و سپس به خوبی و قوت تنظیم شود. این کار عجله‌بردار نیست و باید اجازه دهید که این طرح چرخ‌های نخبگانی خود را طی کند. این مرکز در این هفت سال صرفاً به تحقیقات نپرداخته است؛ علاوه بر پژوهش‌ها، این مباحث در جمع‌های نخبگانی متعدد شامل ۳هزار استاد نخبه در سراسر کشور طرح شده است و اساتید دانشگاهی حس می‌کنند که در تدوین این اثر نقش داشته‌اند.

وی تصریح کرد: آن‌چه تلقی ما در این مرکز الگو از مطالبات رهبری آن است که الگو به معنی نقشه راه جامع و کلان است؛ این نقشه یک نقشه جامع و کلان پیشرفت اسلامی و ایرانی است و پیشرفت مفهومی تمدنی فرامکتبی است که به معنی فرایند حرکت از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب است که در همه مکاتب به همین معنی است. این فرایند حرکت، باید در مقام اول، اسلامی و مبتنی بر ارزش‌ها و اصول و آموزه‎های اسلامی باشد؛ ثانیاً باید ایرانی هم باشد؛ تلقی بنده از بیانات رهبری در خصوص بحث ایرانی بودن آن است که اندیشه ایرانی و دانشمندان ایران این الگو را تولید کرده‌اند.

این عضو شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: این الگو دارای دو بخش است؛ نخست بخشی که بیانگر الگوی پیشرفت اسلامی است که این بخش نقشه راه پیشرفت را بر اساس مبانی و آموزه‏‌های اسلامی بیان می‏‎کند؛ بخش دوم، بخش ایرانی است که این نقشه راه تمدن اسلامی را بر زمین و زمان ایران تطبیق می‎دهد. الگوی پیشرفت دارای ۵ جزء است؛ جزء اول، مبانی نظری و هستی شناسانه و معرفت شناسانه است؛ جزء دوم شامل آرمان‌هاست که جهات فرازمانی و مکانی حرکت را نشان می‌دهند؛ بین آرمان و مقصد و هدف نیز تفاوت است؛ آرمان جهتی است که در حرکت در آن مسیر انجام می شود و حد یقفی بر آن تعیین نشده است.

وی افزود: آرمان غایی ما رسیدن بیشترین انسان‌ها به بیشترین حد از عبودیت و خلافت الهی است؛ این جهت، تمدن اسلامی است ولی تمدن غرب دستیابی انسان به بیشترین رفاه مادی است که مرز این دو تمدن نیز کاملا مشخص است؛ آرمان اسلامی دائما ادامه دارد و باید برای حفظ آن نیز کوشید. بحث اصول نیز به سند در بخش اول اضافه خواهد شد؛ اسلامیت بخش اول این سند است که شامل مبانی و اصول و آرمان ها خواهد شد؛ برای پیشرفت در عرصه اسلامی اول باید وضعیت حال و مطلوب را مشخص کنیم؛ چگونگی طی مسیر و چرایی رفتن به مسیر نیز در مرتبه بعدی باید مشخص شود.

وی تصریح کرد: هر الگوی توسعه باید سه سؤال کجا، چگونه و چرا را توضیح دهد و سطح این الگوی تمدنی نیز زایش‏گر پاسخ‎های تمدنی در عرصه سیاست‌ها و.... خواهد بود.

معاون پژوهش حوزه بیان کرد: از اساتید حوزه نیز انتظار داریم که ما در این مسیر یاری کنند؛ بند یک تا ۴ ابلاغیه رهبری مرتبط به نهادهای حاکمیتی است تا از دیدگاه خود این سند را بررسی کنند؛ در بند ۵ که به حوزه و دانشگاه اشاره شده آمده است که بررسی عمیق و تکمیل سند توسط این دو گروه انجام شود؛ کارگروهی باید افزوده داشته باشد و کار را خراب نکند؛ این دو گروه باید در راستای تکمیل سند، کار را به پیش ببرد و جلوی تخریب نیز گرفته شود؛ در این بین باید راه های ارتقای این سند و بلند کردن این نقشه تمدن را پیدا کرده و دنبال کنیم.

وی با اشاره به این که عنوان شده «این سند را بالای دست می‌گیریم و به جهان اسلام می‌گوییم که راه اصلی همین راه است» ادامه داد: این سند پیام قدرت است؛ ابلاغ این سند، پیام قدرت به جهان کفر و امید به جهان اسلام است؛ دشمن از تحریم می‌گوید ولی ما از نقشه راه ۵۰ ساله سخن می‌گوییم. ۱۰ روز پس از این ابلاغ، یکی از مراکز استراتژیک واشنگتن این سند راهبردی را تحلیل کردند؛ یکی از عبارت‌هایی که در این تحلیل آن بود که بیان شده آیت‌الله خامنه‌ای، با این ابلاغ، نشان داد که جمهوری اسلامی در ساخت تمدن اسلامی جدی است؛ این مسئله نشان می‌دهد که ضربه ما کاری بوده است.

وی افزود: کارکرد دیگر، کارکرد داخلی است زیرا این سند، سند بالادستی همه اسناد برنامه‌ای کشور خواهد بود؛ اسناد برنامه‌ای شامل چشم‌انداز، سیاست‌های کلی شامل بلازمان و زمان‌مند است.

میرمعزی با بیان این‌که «برای اسلامی‌سازی کشور، باید به شکل حساب شده و نقشه‌دار حرکت کرد» تصریح کرد: همچنین می‌خواهیم که برنامه‌ها و سیاست‌های کلان به شکل منسجم طراحی و تدوین شود و وقتی الگوی اسلامی ایرانی برای اجرا، ابلاغ شود، دیگر همه ارکان کشور بر اساس همان سند حرکت کنند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: