عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در گفتگو با نسیم

طرح افزایش سن ازدواج مغایر تعالیم شرعی است

کدخبر: 2294692

 پورمختار درخصوص اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مبنی بر افزایش حداقل سن ازدوج دختران گفت: بنده شخصاً مخالف این طرح هستم چون این طرح سازگار با شرایط فرهنگی و اجتماعی ما نیست و مغایر با تعالیم شرعی است.

نسیم آنلاین : نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مهر ماه سال 1397 با یک فوریت، طرح فراکسیون زنان مجلس درخصوص اصلاح ماده 1041 قانون مدنی مبنی‌بر افزایش حداقل سن ازدواج موافت کردند. وکلای ملت طرح مذکور را به دلیل حساسیت‌های موجود برای بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون حقوقی‌قضایی مجلس ارجاع دادند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند تصویب این طرح با معایبی همراه است. افزایش سن ازدواج دختران، کاهش نرخ باروری و ناسازگاری محدودیت‌های طرح با اقتضائات فرهنگی و مذهبی کشور از جمله معایب مطرح شده این طرح، قلمداد می‌شود.

در همین راستا، محمد علی پور مختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی در خصوص طرح اصلاح ماده­ی 1041 قانون مدنی مبنی بر افزایش حد­اقل سن ازدواج دختران از 13 به 16 سال گفت: بنده شخصاً مخالف این طرح هستم چون این طرح سازگار با شرایط فرهنگی و اجتماعی ما نیست و مغایر با تعالیم شرعی است.

وی در ادامه افزود: اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی معتقدند با توجه به وضعیت موجود، تشویق و ایجاد سهولت در امر ازدواج بر طرح افزایش قانون سن ازدواج اولویت دارد.

آمار موافقان طرح افزایش سن ازدواج دختران قابل استناد نیست

پور مختار در پاسخ به اینکه موافقان طرح افزایش سن ازدواج دختران، معتقدند در سنین پایین آمار طلاق بالا و رضایت از زندگی پایین است، اظهار داشت: این گفته اصلاً درست نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد. ازدواج در هر سنی صورت گیرد با توجه به قرار گرفتن طرفین در شرایط جدید می‌تواند زمینه‌ساز اختلافاتی برای زوجین شود. بنابراین راه‌حل کاهش طلاق‌ها، اعمال محدودیت سنی نیست و برای کاهش آمار طلاق‌ها، باید به موضوعات مشاوره‌ای و آموزش مهارت زندگی به زوج‌های جوان پرداخته شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در پاسخ به اینکه پیامدهای محدودیت قانونی برای ازدواج دختران زیر 16 سال و پسران زیر 18 سال چیست، گفت: درحال حاضر آمار ازدواج پسران زیر 18 سال اندک است. بنابراین می‌توان گفت این قانون برای آن‌ها موضوعیت ندارد. اما درخصوص دختران می‌توان گفت بنابر شرایط فرهنگی و قومی بعضاً در برخی مناطق، ازدواج‌های زیر 13 سال صورت می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که در قانون، ازدواج زیر 13 سال برای دختران ممنوع است. بنابراین، وضع چنین قوانینی برای پیشگیری از ازدواج‌ دختران در سن پایین فایده‌ای ندارد.

در پایان لازم است ذکر شود که محدودیت سنی در ازدواج دختران برخلاف قوانین شرع مبین اسلام است و با توجه به اقتضائات فرهنگی در جامعه می‌تواند منجر به ازدواج‌های غیرثبتی در برخی مناطق و افزایش محرومیت دختران شود.

ارسال نظر: