یک مقام مسئول خبر داد؛

مذاکره با کشورهای اروپایی برای برندسازی محصولات ارگانیک

کدخبر: 2293689

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در حال حاضر برندهای ارگانیک بسیار محدودی سهم قابل توجهی در بازار کشاورزی دارند و ما تلاش می کنیم برندسازی این محصولات را تقویت کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین شیرزاد اظهار داشت: ما در راستای توسعه برندهای محصولات ارگانیک ایران، مذاکراتی را با شرکای خارجی اتحادیه های مرکزی تعاونی روستایی در برخی کشورهای اروپایی آغاز کرده ایم تا بتوانیم این برندها را در کشور هایی مانند اسپانیا، آلمان و فرانسه داشته باشیم و تولیدکنندگان ایرانی سهم بیشتری در این بازارها داشته باشند.

وی با بیان این که محصولات ارگانیک از حاشیه سود قابل توجهی برخوردار نیستند، تصریح کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای نخستین بار متولی افزایش حاشیه سود محصولات ارگانیک شده و این کار از طریق مدیریت ریسک در واحدهای تولید این محصولات باید صورت بگیرد.

شیرزاد افزود: کشت ارگانیک تخصصی است و قطعا نیاز به دانش آموختگان فنی و تکنیکی دارد و یکی از راه ها برای جذب دانش آموختگان به بخش کشاورزی، ورود آنها به حوزه تولیدات ارگانیک است.

وی ادامه داد: این اقدام علاوه بر افزایش حاشیه سود و ارزش افزوده در حوزه ارگانیک، به کاهش بیکاری دانش آموختگان کشاورزی کمک می کند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان این که ۳.۵ میلیون هکتار از بهترین اراضی کشاورزی در اختیار تعاونی های تولید است، گفت: دانش آموختگان کشاورزی را می توان در این اراضی جذب کرد که گام بلندی هم برای بالا بردن اشتغال تخصصی در بخش کشاورزی و هم توسعه کسب و کارها در حوزه ارگانیک است.

وی ادامه داد: این سازمان با توجه به ضرورت توسعه کشت محصولات ارگانیک، توسعه کسب و کارهای این محصولات را در بطن شرکت های تعاونی تولید روستایی را پی گیری می کند.

شیرزاد اذعان داشت: ما در حال حاضر ۳ هزار فروشگاه مصرف داریم تا بتوانیم همگام با توسعه کشت محصولات ارگانیک، فروش این محصولات را داشته باشیم.

وی گفت: توسعه کسب و کارهای ارگانیک مستلزم آن است که بستر لازم برای آن فراهم شود و ریسک قیمتی نیز کاهش یابد تا با بهای منصفانه تولید محصولات ارگانیک صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: ما در این راستا کمک خواهیم کرد که کشت ارگانیک در شرکت های تعاونی روستایی رقابتی تر شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که محصولات ارگانیک قابل رقابت شود،می توانیم سهم قابل توجهی در بازار را به این محصولات اختصاص دهیم.

شیرزاد در ادامه با بیان این که تولید کنندگان و فعالان محصولات ارگانیک کشور از یک بی صدایی در رنج هستند، گفت: آنان می توانند در مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی یک تشکل یا کنفدراسیون قوی تشکیل دهند و این اقدام به زنجیره های لجستیک و افزایش رایزنی فعالان ارگانیک کمک می کنند.

نیازی به ورود سازمان تعاون روستایی به بازار زعفران نیست

وی درباره برنامه این سازمان برای خرید زعفران امسال نیز گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار بین ۸ میلیون تا ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که قیمت بسیار خوبی است و از این رو بازار این محصول از تعادل نسبی برخوردار است.

شیرزاد افزود: اکنون نیاز به ورود سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به بازار زعفران نیست اما هر زمان که بازار این محصول ضعیف شود و قیمت کاهش یابد وارد بازار می شویم و قیمت را به بهای منصفانه تولید می رسانیم.

وی اظهار داشت: ما متعهد به زعفران کاران ساکن مناطق مرزی و کم برخوردار هستیم و باید از آنان حمایت کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: سال گذشته این سازمان بیش از ۶۸ تن زعفران خرید توافقی کرد و در عین حال حرکت موثری را در مدرن سازی بازار زعفران انجام داد.

وی یادآور شد که برای نخستین بار این محصول را در یک حجم وسیع وارد بازار بورس کردیم و کارگزاران و بازار سازهای بیشتری به بازار این محصول وارد شدند.

شیرزاد گفت: در حال حاضر حدود چهار اتحادیه ملی و دو اتحادیه استانی سازمان مرکزی تعاون روستایی در بازار زعفران کشور حضور دارند.

وی در عین حال افزود: این سازمان نقش تنظیم بازار محصولات کشاورزی را دارد و هر زمان که متوجه شویم تولید کننده و یا مصرف کننده نیاز به حمایت دارند، وارد عمل می شویم.

شیرزاد اظهار داشت: ظرفیت انبارهای این سازمان ۲.۵ میلیون تن است و از این ظرفیت برای حمایت از تولید کننده و مصرف کننده استفاده می شود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: