فارس من

رژیم گذشته ادامه می‌یافت روستاهای ما هنوز در پشت کوه قرار داشتند

کدخبر: 2293378

وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه بسیاری از روستاهای ما از خدمات بانکی و اینترنتی بهره‌مند هستند، گفت: چنانچه در حال حاضر رژیم شاهنشاهی سر کار بود، این روستاها هنوز در پشت کوه قرار داشتند و برای ارتباطات باید شرایط سختی را طی می‌کردند.

محمّد سلیمانی، وزیر اسبق ارتباطات و نماینده سابق مجلس گفت: من در منطقه‌ای محروم در شهرستان کازرون به نام خشت به دنیا آمدم و تا سال ۴۶ در دبستان بودم؛ دبستانی که در سال ۱۳۰۶ ایجاد شده بود. درواقع این دبستان ۴۰ سال وجود داشت و هیچ ارتقائی نیافته بود. اگر انقلاب نمی‌شد، این مدرسه همان حالت را داشت؛ چون الان هم دقیقاً چهل سال از انقلاب گذشته است.

وی با بیان اینکه تمام کوچه‌ها و جادّه‌های بین شهر ما تا شیراز جادّه خاکی بود و کتل‌های خیلی سختی وجود داشت، خاطرنشان کرد: این جادّه را انگلیسی‌ها در جنگ جهانی اوّل درست کرده بودند و تا سال ۵۲ و ۵۳ که اصلاحاتی انجام شد و بعد هم نیمه‌تمام ماند، هیچ تغییری نکرده بود و بعد از انقلاب این جاده توسعه پیدا کرد و آسفالت شد. اگر رژیم گذشته ادامه می‌یافت، فکر می‌کنم آن کتل‌ها هنوز هم به قوّت خود باقی بود.

نماینده سابق مجلس، توصیف فضای دوران قبل از انقلاب را اینگونه ادامه داد: در منطقه ما، بسیاری از دانش‌آموزان به شکل پا برهنه به مدرسه می‌آمدند و این وضعیت تا سال ۵۴ و ۵۵؛ یعنی چند سال قبل از انقلاب هم ادامه داشت. اگر حیات رژیم قبل ادامه پیدا می‌کرد، شاید آن پابرهنگی هنوز هم ادامه داشت. کما اینکه در ۵۷ سال حکومت پهلوی هیچ تغییری نکرد. آب آشامیدنی بهداشتی اصلاً وجود نداشت و به یاد دارم که به دل کوه می‌رفتیم دو بشکه آب پر می‌کردیم و سوار بر الاغ به روستا برمی‌گشتیم.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر روستاهای ایران دارای آب و برق هستند، افزود: علاوه بر آب و برق، روستاهای ما جادّه آسفالت دارند و دسترسی‌شان به مراکز شهرستانی از طریق جادّه آسفالته امکان‌پذیر شده و این تحوّلی است که در دنیا بی‌نظیر است.

وی با اشاره به دوران تحصیل خود در خارج از کشور، گفت: در آنجا بارها شاهد بودم که می‌گفتند سیاست محرومیت‌زدایی‌ ایران پس از انقلاب، یکی از موفقیت‌ها و جهت‌گیری‌های دقیق و صحیح بوده و هست. این یک واقعیت غیر قابل انکار است.

وزیر ارتباطات دولت نهم به دوران وزارت خود اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در آن زمان، روستاها از وجود خدمات بانکی محروم بودند و یکی از کارهایی که انجام دادیم، این بود که پست بانک را مؤظف کردیم که در روستاها حضور پیدا کند و با یک حرکت، ظرف یکی دوسال، بیش از ده هزار روستا دارای پست بانک شدند؛ البته مخابرات و پست به کمک آمدند و الان شما به روستاها که بروید می‌بینید خدمات بانکی و اینترنتی وجود دارد. چنانچه الان رژیم شاهنشاهی سر کار بود، این روستاها هنوز در پشت کوه قرار داشتند و برای ارتباطات باید شرایط سختی را طی می‌کردند.

« منطقه ما قبل از انقلاب، ۲۸ پارچه روستا بود که الان تبدیل به دو شهر شده است. در سال ۵۲ من اولین نفری بودم که دانشگاه قبول شدم؛ این خبر مثل توپ صدا کرد و همه می‌گفتند پسر فلانی دانشگاه شیراز قبول شده است؛ درواقع قبولی در دانشگاه یک آرمان دست‌نیافتنی بود؛ آن هم پنج سال قبل از انقلاب. الان آن منطقه دو واحد دانشگاه پیام نور دارد؛ همچنین دانشگاه علمی- کاربردی و آزاد نیز آنجا شعبه دارند و این تحولی است که بعد از انقلاب در حوزه علم و دانش صورت گرفته است. الان در آن منطقه، افراد برجسته‌ای که در حد دانشمند هستند و در مرزهای دانش قدم می‌زنند تعداد قابل توجهی است؛ بعد از انقلاب، دریچه‌ای برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به روی محرومین باز شد.»

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه هرکس بی‌انصاف نباشد و مقایسه تطبیقی انجام دهد، متوجه می‌شود که چه تغییراتی پس از انقلاب رخ داده، اظهار داشت: سیاست دولت خبیث پهلوی وابستگی به دولت آمریکا بود. زمانی که در کازرون در پایه هشتم درس می‌خواندم، معلّم زبان‌مان آمریکایی بود؛ این‌ها به عنوان سپاه صلح آمده بودند و ماهی چند هزار دلار پول می‌گرفتند، امّا احتمالاً اقدامات جاسوسی و کارهای دیگری انجام می‌دادند.

سلیمانی ادامه داد: اسرائیلی‌ها در کشاورزی ایران نفوذ کرده بودند و نمی‌گذاشتند مردم رشد کنند. با پیروزی انقلاب، دست همه این‌ها قطع شد و الان اگر به این مناطق نگاه کنید می‌بینید که از نظر کشاورزی هم پیشرفت کرده‌اند اگرچه با مشکل آب و کمبود بارش باران روبه‌رو هستند که بحث دیگری است.

نماینده سابق مجلس، نیمه دوم اظهارات خود را به آسیب‌شناسی دوران پس از انقلاب اختصاص داد و با طرح این سؤال که آیا ما می‌توانستیم بهتر از الان باشیم؟ گفت: ما حتماً می‌توانستیم بهتر از الان باشیم.

سلیمانی ادامه داد: ما با یک دولت سازندگی مواجه بودیم که متأسفانه کارگزاران از داخل آن بیرون آمدند و رفتند به دنبال پر کردن کیسه و جیب خودشان؛ افرادی که قبل و بعد از انقلاب «یک لا قبا» بودند، اکنون هر کدام ثروت‌های چند صد میلیاردی دارند؛ این یک ضعف است و اگر کسی مثل خلخالی الان حضور داشت، حتماً این‌ها را پای میز محاکمه می‌کشاند.

وی با انتقاد از حذف جهاد سازندگی به عنوان نهادی که در خدمت انقلاب و محرومین بود، گفت: همان‌هایی که جهاد سازندگی را منحل کردند الان مسئول محیط زیست کشور هستند. این‌ها ضعف‌هایی است که وجود دارد و موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده است.

سلیمانی ادامه داد: نارضایتی مردم از نظام نیست؛ بلکه می‌گویند همان جهاد سازندگی و همان تحولی که بعد از انقلاب شکل گرفت، باید ادامه پیدا می‌کرد. ما الان با قومی به اسم اصلاح‌طلب مواجه شده‌ایم که برخی از آن‌ها سکولار هستند؛ برخی از آن‌ها که تندرو هستند و برخی دیگر به دنبال منفعت شخصی خود هستند و سیری‌ناپذیرند.

«مردم چرا ناراحت هستند؟ برای اینکه می‌بیننند دور میز دولت کسانی نشسته‌اند که ثروت‌های چندصد میلیارد تومانی دارند و این‌ها بیست سال پیش چنین ثروتی نداشتند. ما باید حق را به مردم بدهیم. نگرانی مردم از این دولتمردان است نه از نظام. این تفکیک را الحمدلله مردم به خوبی انجام می‌دهند و می‌دانند وقتی کسی حدود بیست شرکت دارد و بعد وزیر راه می‌شود و شرکت‌هایش در همان زمینه فعالیت می‌کنند، خب باید نگران بشوند. نگرانی مردم از اتفاقی است که افتاده و اگر اصلاح نشود بیشتر هم خواهد شد.»

نماینده سابق مجلس افزود: مردم می‌گویند اگر قرارگاه خاتم‌الانبیا نبود که پرچم سازندگی در کشور پرچم را به دست گرفته، وضعیت سازندگی در کشور چه می‌شد؟ مردم نگران هستند و می‌گویند برخی ارگان‌ها چه‌کار می‌کنند که مثل جنازه‌های بی‌خاصیت حضور دارند و هیچ کمکی به مستضعفین نکرده‌اند.

سلیمانی، شفافیت دریافتی مدیران برخی ارگان‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: این ارگان‌ها، دریافتی مدیران‌شان را روی سایت بگذارند؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ دریافتی‌شان را اعلام کنند نه حقوق؛ مردم دیگر سرشان کلاه نمی‌رود و تفاوت این دو را خوب می‌دانند.

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه قوه قضائیه باید پرچمدار عدالت در کشور باشد، اظهار داشت: آیا قوه قضائیه واقعاً این پرچم را برداشته است؟ نه؛ این برداشت مردم است. بروید از مردم سؤال کنید که آیا پرچم عدالتخواهی دست قوه قضائیه است؟ به نظرم بالای نود درصد می‌گویند نه. در صورتی که اسم اینجا دادگستری و عدالت‌خانه است و نماد ترازو را قرار داده‌اند.

سلیمانی تصریح کرد: اگر این نگرانی‌های مردم را رفع نکنیم، مقایسه‌های انحرافی و برخی دروغ‌ها را قالب می‌کنند و به جامعه تحویل می‌دهند؛ مثلاً می‌گویند قبل از انقلاب دلار هفت تومن بوده و حالا به بالای ده هزار تومان هم می‌رسد؛ خب نباید گذاشت مغالطه‌هایی از این دست انجام بشود و عده‌ای فریب بخورند.

«توصیه من این است که فضا را باز کنید تا مردم حرف بزنند؛ همه بگویند و بگوییم و مردم خواسته‌هایشان را از دولت مطرح کنند. مردم نمی‌توانند بپذیرند یک نماینده مجلس ۳۰میلیون تومان در ماه پول بگیرد. این را خودشان می‌گویند. این‌ها در ذهن مردم نمی‌گنجد. البته قبل از انقلاب، نماینده مجلس ثروتمند اوّل کشور محسوب می‌شد؛ هرچند نمایندگی قبل از انقلاب حالت انتصابی داشت ولی بالاخره مردم نگران هستند که انقلاب‌شان از دست نرود و در آن مسیری که حضرت امام و مقام معظّم رهبری گذاشته‌اند، قرار داشته باشد.»

سلیمانی با بیان اینکه چرا زندگی مسئولین مانند حضرت امام و مقام معظّم رهبری نیست، گفت: چرا برخی از آن‌ها گرفتار دنیا و پول و طلا و سرمایه شده‌اند؟ چرا شمال شهر نشین شده‌اند؟ این چراها، درد دل مردم است و باید این‌ها را اصلاح کنیم. با این حال باید برای جامعه توضیح بدهیم که این چیزها ذات انقلاب نیست و انقلاب با این‌ها مخالف است؛ بیانات امام و رهبری وجود دارد و سبک زندگی‌شان مشخص است. مردم نگران این هستند که نوه امام اسب‌سواری می‌کند. اسب‌سواری در همه کشورها به عنوان یک ورزش سوپرلوکس مشهور است؛ خب وقتی این‌ها را می‌بینند نگران می‌شوند.

وی افزود: دوستان عزیزی که در این حوزه‌ها هستند باید این مسائل را تذکر بدهند و کسانی که مسئولیتی دارند و حرف شنوی از آن‌ها وجود دارد، داخل میدان بیایند و کمک کنند که خدای ناخواسته در ذهن مردم اینطور جا نیفتد که قبل از انقلاب بهتر بود؛ نه! اگر رژیم شاهنشاهی بود، الان منطقه ما پابرهنه‌هایش چند برابر شده بود و گرفتاری‌ها ادمه داشت.

به گزارش خبرنگار فارس یکی از مخاطبان بخش «فارس من» سوژه‌ای را به عنوان «سال 97 اگر هنوز رژیم پهلوی ادامه می یافت: شما و اعضای خانوده تان چه وضعیتی داشتید؟» به ثبت رسانده‌ و با مقایسه وضعیت کشور در پیش و بعد از انقلاب نوشته است: بهتر است شخصا و تک تک اعضای خانوده هایمان رو در وضعیت رژیم پهلوی قرار بدهیم و ادامه فرضی رژیم فاسد و وابسته پهلوی رو با تکنولوژیهای جاری در سال 1397 بسنجیم.! آیا مطمئن هستید که بچه هایتان همانی می شدند که دوست داشتید ؟ یا حتی وضعیت اشتغال و اقتصادی تان؟»

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: