جایزه TWAS برای دانشمند ایرانی رویان

کدخبر: 2293360

جایزه TWAS برای اولین بار در حوزه زیست‌شناسی به استاد برجسته پژوهشگاه رویان اعطا شد.

به گزارش ایسنا، آکادمی جهانی علوم(TWAS) یک نهاد معتبر بین‌المللی است که ماموریت آن گسترش و کمک به پیشرفت علم در کشورهای درحال توسعه است.

در این سازمان که زیر نظر یونسکو مدیریت می‌شود، بیش از ۱۱۰۰ دانشمند برتر از جمله ۱۵ برنده جایزه نوبل عضویت دارند. هرساله آکادمی TWAS جوایز خود را در ۹ حوزه علمی به دانشمندان برگزیده کشورهای درحال توسعه به پاس سهم قابل توجه‌شان در پیشرفت و کاربرد علم و فناوری به منظور توسعه پایدار اعطا می‌کند.

این نهاد در سال ۲۰۱۹ جایزه ویژه خود در حوزه زیست‌شناسی را به دکتر حسین بهاروند، استاد پژوهشگاه رویان، به واسطه خدمات ارزنده ایشان در تولید و نگهداری سلول‌های عصبی، قلبی و کبدی اهدا خواهد کرد.

این نخستین باری است که در حوزه زیست‌شناسی یک دانشمند ایرانی موفق به دریافت این جایزه می‌گردد. این جایزه در سال آینده طی مراسمی در گردهمایی عمومی TWAS به صورت رسمی اهدا خواهد شد.

دکتر حسین بهاروند، استاد ممتاز، موسس و رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان است. او در سال ۱۳۸۲ برای اولین بار سلول‌های بنیادی جنینی انسانی و موشی را در ایران تولید کرد و در سال ۱۳۸۷ به همراه همکارانش موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القائی انسانی و موشی شد.

این فعالیت‌ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه‌های مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایه‌گذاری و پیگیری کنند.

زمینه‌های پژوهشی او پیرامون ارتقاء تحقیقات ترجمانی و پزشکی بازساختی از دیدگاه سلول‌های بالینی متعدد و پیوند سلول‌های بنیادی بافتی مشارکت داشته است و همچنین در زمینه توسعه تولید صنعتی سلول‌ها فعالیت می‌کند. تا کنون از او بیش از ۳۵۰ مقاله علمی بین‌المللی و چهار کتاب به زبان انگلیسی توسط انتشارات Springer و John Wiley به چاپ رسیده است. وی تا کنون موفق به کسب ۳۰ جایزه ملی و بین‌المللی شده است. از جمله این افتخارات، دریافت جایزه بین‌المللی یونسکو در حوزه علوم زیستی در سال ۲۰۱۴ به واسطه تحقیقات ایشان روی سلول‌های بنیادی و کاربرد آن در پزشکی بازساختی در راستای بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها است. همچنین، وی در سال ۲۰۱۷ به عنوان یکی از ۲۰ فرد تاثیرگذار سلول‌های بنیادی از سوی سایت معتبر The Niche در سطح جهانی معرفی شد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: