آیت‌الله بطحایی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

مجلس خبرگان می‌تواند بر کل مسئولان در راستای مصلحت انقلاب نظارت کند

کدخبر: 2288549

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن رد برخی اظهارنظرها در خصوص سیستم نظارتی این نهاد، گفت: مجلس خبرگان می‌تواند بر کل مسئولان در راستای مصلحت انقلاب نظارت کند.

حوزه احزاب خبرگزاری فارس- قاسم عزیزی و محسن صمیمی : هم پوتین به پا کرده و هم دانشگاه رفته است. با این که طلبه بوده در نیروی زمینی ارتش خدمت کرده و به دلیل سرپیچی از دستورات برای کوتاه کردن محاسن از سوی نظام خدمتی رژیم پهلوی به بیرجند و تربیت حیدریه تبعید شده است.

پس از دریافت کارت پایان خدمت مجددا به حوزه بر می‌گردد و در محضر اساتیدی همچون امام خمینی (ره)،آیات عظام سید محمدرضا گلپایگانی، هاشم آملی و علامه طباطبایی تلمذ می‌کند.

وی برای گرفتن مدرک دکترای فقه و حقوق به دانشگاه تهران برمی‌گردد و در سال 80 موفق به اخذ این مدرک تحصیلی می‌شود و سپس دکترای فلسفه را نیز از دانشگاه الازهر مصر اخذ می‌کند.

آیت‌الله سیدهاشم بطحایی در سال 1394 در لیست موسوم به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای نامزدی مجلس خبرگان رهبری قرار گرفت و به عنوان نفر آخر از تهران به مجلس خبرگان رهبری راه یافت.

با وی در این مصاحبه در خصوص شرایط فعلی کشور، مسائل اقتصادی، دولت، مجلس خبرگان و عدم حضور رئیس جمهور در اجلاسیه اخیر این مجلس به گفت‌و‌گو نشستیم که مشروح آن به شرح زیر است:

فارس: با توجه به شرایط کنونی کشور و ضعف‌هایی که وجود دارد، تحلیل جامع خود را پیرامون سبقه این معضلات در تاریخ معاصر بفرمایید.

به حق انقلاب اسلامی را باید معجزه تاریخ نامید. برای اینکه هیچ پیغمبری با اینکه فرستاده مستقیم الهی و سفیر پروردگار بوده‌اند نتوانسته‌اند اقداماتی را شکل داده و مقوله امام و امت نیز با نیمه‌راهی ملت تحقق پیدا نکرد. بنابراین برای اولین‌بار این اتفاق در سرزمین ایران به وجود آمد آن هم با راهبری و رهبری شخصی که نه پیامبر بود و نه امام معصوم؛ بلکه نماینده امام معصومی بود که با یک ندا ملت ایران، زن و مرد، بزرگ و کوچک به دعوت وی لبیک اجابت گفتند اما با هزینه‌های بسیار کلان. به عبارتی ملت ایران در جبهه‌های گوناگون یعنی از جبهه جنگ سخت گرفته تا جبهه‌‌های جنگ فرهنگی، اقتصادی و تحریم.

ملت ایران و نهال انقلاب اسلامی توانست با وجود همه مزاحمت‌ها و موانع پا بگیرد که این جز معجزه الهی عنوان دیگری ندارد و منشأ آن نیز این بود که ملت ایران به خداوند قول داده بود که ما می‌خواهیم بنده باشیم و از شرک بیزاریم. در رژیم منحوس پهلوی شعار« خدا، شاه، میهن» بود و در روایات داریم که بندگی کردن خدا با لفظ خدا خودش شرک است که بحث کلامی آن احتیاج به جلسه دیگری دارد. در ایران قدیم می‌گفتند شاه خدای روی زمین است و حتی این شعار در زمان پهلوی مرسوم بود که «چه فرمان یزدان چه فرمان شاه»‌؛ بنابراین ملت ایران با کلمه «لااله الا الله» همچون پیامبر خود که با چنین شعاری در مقابل ۳۶۰ بت ۲۳ سال رنج کشید و با ۶۴ جنگ در مدینه روبه‌رو شد متحمل هزینه‌های کلانی گردید. دشمن تلاش داشت که نگذارد این توحید در ایران جا بیفتد اما دری را که خداوند بخواهد باز کند هیچکس نمی‌تواند ببندد و دری را که خداوند ببندد هیچکس نمی‌تواند باز کند.

شعار امام (ره) در همه ابعاد محور ذات احدیت و سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است. معلوم و مشخص بود که دشمن نمی‌گذارد این انقلاب به سرانجام برسد. امروز دشمن ملت ایران را به طرق مختلف در محاصره قرار داده است. دشمن نمی‌خواهد کوتاه بیاید، برای اینکه ما نخست مستعمره انگلیسی‌ها بودیم هرچه مدرس به رضا شاه می‌گفت که به جای اینکه به آنها تکیه کنی به خودمان اعتماد کن رضا شاه گوش نمی‌کرد و انگلیسی‌ها رضا شاه را با خفت و خاری کنار زدند و کشور مستعمره ایران را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند و محمدرضا شاه را به قدرت رساندند. باید سیمای قبل از انقلاب را که فاقد هرگونه امکاناتی بود با ایران بعد از انقلاب که به اقرار خود دشمن در خاورمیانه اول و در دنیا کشوری مترقی است را به تصویر بکشید تا مردم قدر انقلاب خود را بدانند. ایران امروز کشوری مترقی هم از نظر ارتش، صنعت و بهداشت است بنابراین دشمن کوشیده و می‌کوشد که نگذارد ملت ایران شیرینی این انقلاب را به کام خود بچشد. اما در عین حال توان تعرض نظامی نیز ندارد. دشمن در هرجایی که خواسته شرارتی صورت دهد با سیلی جانانه‌ای از سوی ایران روبه‌رو شده است.

ایران از نظر سیاسی نیز وضعیتی مطلوب در دنیا دارد. به آل سعود نگاه کنید آنها در مرکز وحی الهی قرار دارند اما امروز به چه خفت و خاری افتاده‌اند که آن شیداگر آمریکایی، انسان آشفته و پریشان فکر با کمال وقاهت یا آنها را به گاو شیرده تشبیه می‌کند و یا می‌گوید اگر هزینه حیات خود را ندهید ظرف دو هفته نیست و نابود می‌شوید. عزت و شوکت عربستان می‌بایست در دنیای اسلام اول باشد اما آل سعود خود را باخته و در آخر خط قرار دارد. ایران امروز قبله دنیای اسلام و آزادیخواهان شده است و ملت‌ها چشم به این نقطه دوخته‌اند.

*از نظر مدیریتی دچار مشکل هستیم/مدیران یا به وظایف محوله آگاه نیستند و یا کوتاهی می‌کنند/باید در مدیران مملکتی چه از نظر دولت و مجلس تجدیدنظر شود

فارس: جناب آقای بطحایی! اشکالی که امروز در مدیریت کشور می‌بینید، چیست؟

بطحایی:‌ کشور ما از لحاظ مدیریت بسیار ضعیف است چه از نظر مدیران اقتصادی و چه سایر مدیریت‌ها. مدیران یا به وظایف محوله آگاه نیستند و یا کوتاهی می‌کنند.کسی که در منصبی قرار دارد و اهل آن منصب نباشد و از آن آگاهی نداشته باشد آن منصب را غصب کرده است. مردم اگر ایراد یا اشکال می‌کنند حق دارند، هرچند اشکال آنان به کمبود نیست. اشکال مردم به بدبود است. تهیه 2 تن سکه کار ساده‌ای نیست شما اگر بخواهید همین الان 2 تن کاه تهیه کنید به مشکل بر می‌خورید. امروز سکه برای ما تبدیل به مسئله شده است آیا برای ما که از طرفی موشک به رخ دنیا می‌کشیم، در مقابل پوشک زانو بزنیم؟ این تناقض زشت و فاحشی است. به نظر می‌آید که باید در مدیران مملکتی چه از نظر دولت و مجلس تجدیدنظر شود.

*رهبر معظم انقلاب تاکنون داعیانه و خردمندانه کشور را در کوران‌ها و بحران‌ها هدایت کرده است

فارس: برخی از جریانات معتقدند که مجلس خبرگان صرفا ناظر بر عملکرد رهبری باشد و در مسائل دیگر ورودی نکند، نظرتان در این خصوص چیست؟

بطحایی: اولاً آن شخصی که چنین اظهار نظری می‌کند چه مبنا و مدرکی دارد؟ از کجا چنین حرفی می‌زند؟ خبرگان رهبری چه در این دوره و چه در دوره‌های قبل بالاترین نهاد کشوری است. یکی از وظایف مجلس خبرگان تعیین رهبر و نظارت بر زیر مجموعه رهبری و خود رهبر است. بعد از رحلت امام (ره) دغدغه بر این بود که تکلیف جانشینی چه می‌شود که با اتفاق آرا مقام معظم رهبری را انتخاب کردند که ایشان به فضل الهی بسیار خردمندانه، موفق و داهیانه کشور را در این بحران‌ها و کوران‌ها هدایت کردند و انشالله تا ظهور حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) وجود ایشان به سلامت باشد.

*مجلس خبرگان حق مطالبه از همه قوا را دارد/می‌توانیم بر کل مسئولان ممکلت در راستای مصلحت انقلاب نظارت کنیم

بالاخره یکی از وظایف مجلس خبرگان رهبری در صورت بروز هر اتفاقی، تعیین جانشین است و مقام معظم رهبری در دیدار اجلاسیه شهریورماه سال جاری خبرگان رهبری، به تکرار بر نظارت این مجلس بر رهبری و مطالبه از همه نهادها حتی از معظم‌له تاکید داشتند. به حمدلله مقام معظم رهبری به دلیل تقوا و پرهیزگاری یا اشتباه نمی‌کند یا اگر اشتباه کند راه را گم نمی‌کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) به معنای واقعی کلمه مومن است که اعتقاد به جنان، اقرار به لسان و عمل به ارکان از الزامات آن است. پندار، گفتار و رفتار مومن، خدا و رسول‌الله (ص) و ائمه اطهار (ع) است. ایرادی در وجود مبارک مقام معظم رهبری نیست اما شاید ایراداتی در زیر مجموعه ایشان وجود داشته باشد که حق مطالبه است. مجلس خبرگان رهبری این مطالبه را می‌تواند از کل نهادها حتی از قوه قضاییه، دولت و قوه مقننه داشته باشد و به همین جهت کسانی که انتخاب می‌شوند باید واجد جامعیت شرایط باشد. بنابراین وظیفه خبرگان فقط نظارت بر رهبری و غیره نیست بلکه می‌تواند بر کل مسئولان ممکلت در راستای مصلحت انقلاب، مملکت و مردم نظارت کند.

فارس: بنابراین قوای سه گانه نیز باید پاسخگو باشند.

بطحایی: بله. حتی قوای سه‌گانه نیز اگر مرتکب اشتباهی شده باید در مقابل مجلس خبرگان رهبری پاسخگو باشند.

*اقتصاد مقاومتی فقط در حد شعار باقی مانده است

فارس: با توجه به وضعیت و مشکلاتی که امروز کشور از لحاظ اقتصادی درگیر آن است و مقام معظم رهبری و دولت نیز به جنگ اقتصادی علیه ایران تاکید دارند. متاسفانه آرایش کابینه عملا اقتصادی نبود و به عبارتی ما در اتاق جنگ ژنرال‌های خبره‌ای نمی‌بینیم. دلیل آن چیست؟

بطحایی: متاسفانه برخی از افراد که در بافت اداری ما قرار دارند، بجای اینکه به فکر اصل انقلاب بوده و تلاش داشته باشند تا موانع را برطرف کنند، به فکر خودشان هستند و سعی می‌کنند از فرصت پیش آمده به فکر آینده باشند و بعد از اینکه از مجلس و کابینه خارج می‌شوند بارشان را می‌بندند و به آمریکا و اروپا نقل مکان می‌کنند. اکنون چند سال است که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) بر اقتصاد مقاومتی تاکید و سیاست‌های کلی آن را نیز ابلاغ فرمودند، اما اقتصاد مقاومتی فقط در حد شعار باقی مانده است در حالی که راه‌حل دارد.

فارس: چه راه‌حل‌هایی؟

بطحایی: کشوری که مادر اقتصاد آن یعنی زمین دارای حاصلخیزی و پتانسیل بالایی است نباید نسبت تولید کننده به مصرف کننده آن یک به 9 برابر باشد. چه دلیلی دارد که یکباره قیمت گوجه فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی بال در آورد؟ این گرانی سرسام‌آوری که در جامعه مشاهده می‌شود چیست و چرا عده‌ای حرف از قحطی می‌زنند؟ این می‌تواند چه معنایی داشته باشد؟ من در تلویزیون دیدم که مقام مظعم رهبری نیز به مسئولان کشور تشر زدند که وقتی مردم کشور خود نیاز به محصولی دارند چرا باید صادرات کنیم؟ همین‌ها سبب می‌شود که رب گوجه 6 هزار تومانی به مرز 25 هزار تومان هم برسد. آقای وزیر! مگر بنا نبود که تورم را به 6 الی 9 درصد برسانید امروز که تورم از مرز 40 درصد عبور کرده است. چرا باید عملکرد ما اینگونه باشد؟ شایسته است که قوه قضائیه در مقام اجرا و مراقبت با نارسایی‌ها برخورد کند. دست کمی از مجلس خبرگان ندارد و از جهاتی بالاتر است به دلیل اینکه علی ابن ابیطالب (ع) با اینکه شورای قضات را با حکم خود منصوب می‌کند اما وقتی حضرت با یک یهودی بر سر زره طلحه به اختلاف می‌خورد همچون رعیت در شورای دادگاه می‌نشیند و در نهایت دادگاه علی این ابیطالب (ع) را محکوم می کند. آیا ما بالاتر از امام اول شیعیان سراغ داریم؟

*انتقاد از وزیر نیرو و کشاورزی

من واقعا به وزیر نیرو و جهاد کشاورزی ایراد دارم. آقای محترم وقتی هواشناسی خطر وقوع سیلاب در شمال کشور را می‌دهد شما باید استانداران استان‌های سیل‌خیز را فرابخوانید تا مسیر‌های سیل را کنترل کنند و آب‌ها را مهار کنید. این سبب می‌شود که نه خسارت رخ دهد و نه با کم آبی مواجه شویم. این که نمی‌شود سیل بیاید و ما بر سر بزنیم و مردم گرفتار این خرابی‌ها باشند. علاج واقعه باید قبل از واقعه باشد. وزیر کشور باید استانداران را توجیه کند که در مقابل هر گونه کوتاهی در خصوص بلایای طبیعی هزینه ان بر عهده خود استانداران خواهد بود.

اشکال در کابینه دولت وجود دارد و شکی در آن نیست. مدام شعار ستاد مبارزه با قاچاق و ناهنجاری‌ها می‌دهند اما ما اثر عملی نمی‌بینیم؛ وقت آن است که قوه قضاییه جدی وارد شده و این‌ها را بررسی کند. امام (ره) می فرمایید: کار را به جایی نبرید که مردم یقه شما را بچسبند. البته ملت ایران محال است که دستاوردهای خود را با این چیزها معامله کند اما در هر صورت فشار حدی دارد. امروز وظیفه مسئولان است که اگر کوچکترین کوتاهی در این قضایا صورت دهند، مغضوب الهی خواهند بود. در مسئولان و اجرای آنان اشکال وجود دارد و شکی در آن نیست.

*عدم حضور روحانی در اجلاسیه شهریورماه خبرگان اشتباه بود

فارس: آقای بطحایی! مجلس خبرگان در اجلاسیه شهریورماه خود از سران سه قوه برای حضور در اجلاسیه دعوت بعمل آورد تا پاسخگوی اعضای مجلس خبرگان رهبری باشند، اما آقای روحانی در این اجلاسیه حضور پیدا نکرد و موجب گلایه برخی از اعضا شد. نظر شما در این خصوص چیست؟

بطحایی : آقای روحانی عضو مجلس خبرگان است و وظیفه داشت همانطور که روسای قوه قضاییه و مجلس حضور داشتند و به سوالات اعضای مجلس خبرگان پاسخ منطقی بدهد. عدم حضور ایشان دارای اشکال و ایراد و به عبارتی اشتباه بود. همه خبرگان این سوال را داشتند که چرا آقای روحانی حضور نیافته که خود ایشان باید پاسخ آنها را بدهد. مسئولان باید برای حفظ وحدت دولت و ملت، جوابگوی ملت باشند چون منتخب هستند. مردم اختیار تام به منتخبان خود نداده‌اند، بلکه آنها را موظف کرده‌اند که مسائل کشوری را انجام دهد و پاسخ کوتاهی خود را بدهند. بله این انتقاد به آقای روحانی وارد است و می‌بایست که حضور می‌یافت و پاسخ اعضای مجلس خبرگان را می‌داد.

فارس: نظرتان در مورد پیوستن کشورمان به کنوانسوین‌های بین‌المللی زیرمجموعه FATF چیست؟

بطحایی: مسائل در این امور نسبی است. ما نه شر مطلق داریم نه خیر مطلق آنگونه که آقای ظریف وانمود کرده (حال آیا این حرف ها قانع کننده است یا خیر بحث دیگری است) که اگر ما نپیوندیم آمریکا از ما سوژه به دست می‌گیرد و تبدیل به سندی برای مقابله با دنیا می‌شود. اما اگر بپیوندیم رابطه ما با بانک‌های دنیا برقرار خواهد بود که شورای نگهبان در این رابطه نظر خود را داده است.

فارس: بله ما در مسئله برجام مشابه همین اظهارات را شاهد بودیم. به گونه‌ای که مسئولان ما می‌گفتند اگر توافق را منعقد نکنیم با مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهیم کرد. به نظر شما انعقاد این کنوانسیون‌های بین‌المللی منتج به گشایش‌های مالی خواهد شد؟

بطحایی : ما این را از نقطه‌ای شروع کنم که با اگر است. در عربی دو کلمه «لو» و «ان» هر دو حرف شرط به معنای اگر است. در «لو» اگر به معنای ممکن نیست و در «ان» اگر به معنای ممکن خواهد بود. بنابراین من اگر از «ان» استفاده می کنم که اگر80 میلیون ملت ایران تاکید داشته باشند که ما با نان خالی می‌سازیم و به آمریکا و اروپا باج نمی‌دهیم حرف دیگری است چرا که اقتصاد مقاومتی نیز به همین معنا است. یعنی با تولید داخلی نیازمندی‌های خود را تامین کنیم. اگر این 80 میلیون یکپارچه دست به دست رهبری بدهند یعنی همان رفتاری که هندی‌ها و گاندی داشتند. هندوستان مستعمره انگلیس بود و مردم ان برای مقابله با انگلیس نه کفش چرمی بلکه کفش چوبی به پا و لباس کرباس به تن کرد. ملت ایران اگر چنین تصمیمی بگیرد نه احتیاجی به برجام داریم و نه کنوانیسیون‌های بین‌‌‌المللی موسوم به FATF ؛ آنگاه می توانیم الگویی برای همه ملت‌های دنیا شویم. صدا و سیما چنین سخنی را به رای مردم بگذارد. البته این صحبت‌ها به معنی قطع ارتباط با دنیا و ایجاد دیوار آهنی دور کشور نیست اما باج به هیچ کشوری نمی‌دهیم اما ایا می‌توان آرای عمومی را بدست آورد؟ عده‌ای در کشور هستند که معتقدند با آمریکا باید مذاکره کنیم تا سر و صدا در کشور بخوابد. آمریکا پایبند به هیچ چیز نیست حتی با غربی‌ها هم نیستند. اتفاقا رئیس جمهور شدن ترامپ برای ایران بسیار خوب بود چون او ماهیت استکباری و بدعهدی آمریکا را به همه جهانیان نشان داد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: