سردار جلالی مطرح کرد؛

لزوم تدوین استراتژی صحیح در برابر تهدیدات هوشمند دشمن

کدخبر: 2286973

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: درکنار بهره برداری از تکنولوژی‌های نوین و ارتباط با شبکه جهانی باید یک رویکرد و استراتژی درست برای مقابله با تهدیدات هوشمند دشمنان داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سومین کنفرانس ملی توسعه پایدار و پدافند غیرعامل که در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره تغییر تهدیدات و اهمیت پدافند غیر عامل برای مقابله با تهدیدات نوین اظهار داشت: در پدافند غیر عامل مهمترین موضوع مقابله با تهدیدات انسان ساز است.

وی ادامه داد: در تهدیدات انسان‌ساز می‌توانیم موضوع فناوری، تجهیزات، اطلاعات و زیرساخت ها را مد نظر بگیریم و در بعد انسانی آنها دکترین، استراتژی و راهبرد استفاده کنندگان را می توان مد نظر گرفت. مولفه علمی، تکنولوژیک و صنعتی بودن تهدیدات نوین ، موجب شده تهدیدات همواره متغیر و پویا باشد.

جلالی با بیان اینکه تکنولوژی، علم و استراتژی ‌در تهدیدات انسان‌ساز می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارد، افزود: به دلیل پویایی علم و تغیر استراتژی و ساختارها، تهدیدات همواره سیال و متغیر هستند برای همین است که ارتش ها در جهان به دلیل اینکه باید همواره مجهز و به روز باشند بودجه‌های بسیاری را به خود اختصاص می دهند.

وی تهدیدات را به سه دسته کلی تقسیم بندی کرد و گفت: دسته ای از تهدیدات جاری هستند، یعنی همواره در لیست تهدیدات موجود قرار دارند اما جایگاه آنها در اولویت لیست تهدیدات تغییر می کند و مثلا در حوزه تهدیدات نظامی مقام معظم رهبری فرمودند جنگ نخواهد شد این به آن معناست که تهدید نظامی اگرچه وجود دارد اما امروز در اولویت دشمن بدلایل مختلف نیست و به صورت جدی کشور را مورد توجه قرار نمی دهد. این موضوع دلایل مختلفی دارد که از این جمله می توان به قدرت بازدارندگی و دفاعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

زیرساخت کشورها در جنگ ها تبدیل به اهداف دشمنان شده اند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: در تهدیدات نظامی یک تغییر اساسی ایجاد شده است و آن رشد علم و فناوری است. اگر به جنگ های اخیر در جهان و بویژه کشورهای پیرامون ایران نگاه کنیم زیرساخت محوری را در ابعاد مختلف این جنگ ها مشاهده می کنیم این به آن معناست که زیرساخت کشورها در جنگ ها تبدیل به اهداف دشمنان شده اند و هرچه این زیرساخت ها از اهمیت بیشتری برخوردار باشند برای دشمنان اولویت مهم تری دارند.

وی با اشاره به جنگ ۳۳ روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان اظهار داشت: وقتی اهداف رژیم صهیونیستی را در جنگ ۳۳ روزه بررسی کردیم دیدیم صهیونیستی زیرساخت های تهیه و تولید آب مورد نیاز و شبکه فاضلاب را هم هدف نظامی خود قرار داده بودند، زیرا اگر تولید آب و جمع آوری فاضلاب با مشکل روبرو شوند مردم ناراضی می شود و هدف آنها از این حملات غیر قابل اداره کنترل کردن مردم است.

جلالی در ادامه به حملات نظامی آمریکا به عراق اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها در اولین اقدام پدافند هوایی این کشور را حذف کردند تا مقاومت و ایستادگی پدافند هوایی ارتش عراق را از بین ببرند.

تغییر استراتژی در جنگ ها به این معنا است که فرد تصمیم گیرنده می تواند روش های مختلفی را با اولویت های متفاوت برای اجرای مراحل حمله نظامی بکار گیرد.

حمله سایبری به زیرساخت ها از روش های دشمنان در جنگ نوین است

وی تهدیدات سایبری را یکی دیگر از تهدیدات نوین و موجود برای کشور دانست و گفت: سایبر در حوزه زیرساخت های نفوذ کرده و حمله های سایبری به زیرساخت های حیاتی، یکی از روش های دشمنان در جنگ های نوین است و احتمال این وجود دارد که همانند یک جنگ نظامی به زیرساخت های حیاتی کشور ها حمله شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به رشد روز افزون فناوری ها و امکان ترکیب تهدید و فرصت در فناوری ها اظهار داشت: فناوری با رشد سریع که داشته علی رغم کاربردها و خدماتی که می‌تواند به مردم ارائه دهد تهدیداتی را نیز در قالب خود به وجود آورده است‌. وجود سایبر در زیر ساخت‌ها به کشورهای تولید کنند اشراف اطلاعاتی کامل می دهد. فناوری اطلاعات تلفیق شده از نوعIOT در سرمای های فیزیکی امکان مدیریت و کنترل کشورها را کاهش داده و این اشراف کنترل را به سمت کشورهای تولید کننده فناوری سوق داده است و از جهت دیگر قابلیت های درون رگولاتوری در فناوری و کنترل گریزی در ذات فناوری های نو دیده می شود که قابلیت های مدیریت، کنترل، اداره و و بهره‌گیری مستقل را از دولت های میگیرد.

وی تهدیدات ترکیبی را یکی دیگر از تهدیدات نوین برای کشور دانست و گفت: سایبر، گسترش فناوری و شبکه های اجتماعی موجب شده تا یک تهدید ترکیبی شکل گیرد یعنی دشمنان با استفاده از فضای سایبر و به وسیله شبکه های اجتماعی می تواند تهدیدات فرهنگی،اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد کنند. ویژگی این تهدید این است که مردم محور اصلی ان هستند و با استفاده از شبکه اجتماعی که امروز تبدیل به یک رسانه فراگیر شده است و جای رسانه های رسمی را گرفته اهداف خود را پیش می برد.

جلالی گفت: روند فناوری بسیار سریع است و بعضا تحت اختیار و کنترل دولت ها نیست به همین دلیل کشورها تحت تأثیر فناوری هایی هستند که از آنها استفاده می کنند این فناوری ها می توانند تولید داخلی باشند و یا از کشورهای صاحب تکنولوژی و فناوری وارد شود. هوشمند سازی اشیاء موجب شده که اشیا قابل کنترل و مدیریت شود این هوشمند سازی بر همه حوزه ها تاثیر گذاشته و همه حوزه ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی شناخت ماهیت دارایی های کشور را بسیار مهم دانست و گفت: باید کارکرد دارایی های کشور را را به خوبی شناخت و دانست که این زیر ساخت آیا دیگر زیرساخت های کشور را تحت تاثیر قرار می دهد ؟ و آیا زیرساخت ما هوشمند و متصل به سایبر است یا خیر، از سوی دیگر از چه نسل از فناوری های نوین برخوردار است. هوشمند سازی اشیاء و زیرساخت ها موجب می شود که تخریب یا آسیب در یک جز در دیگر اجزای زیرساخت تاثیر و آن را از فعالیت باز دارد. هوشمند سازی اشیاء همچنین موجب برنامه ریزی و کنترل از راه دور و یا نفوذ دشمن و کنترل از راه دور می شود.

هوشمند سازی و زامبی سازی اشیأ

رئیس سازمان پدافند غیر عامل نفوذ، کنترل، دسترسی، مدیریت، تخریب و انهدام را از ویژگی های هوشمند سازی زیرساخت ها در زیرساخت های مختلف دانست و گفت: ویژگی قابلیت هوشمند سازی زیرساخت ها امکان جنگ سایبری و زامبی سازی را به اشیا و زیرساخت ها می دهد که اجزا و زیرساخت با نفوذ دشمن می تواند علیه کشور بکار گرفته شود. بنابراین تهدیدات سایبری از جمله نفوذ، دسترسی، اشراف اطلاعاتی، دستکاری در برنامه ها، دستور توقف سرویس، تخریب زیرساخت ها و انهدام آن از طریق حملات سایبری نیز به زیرساخت های هوشمند اضافه می‌شوند.

وی افزود: اتصال سیستمی زیر ساخت ها آسیب پذیری آبشاری را می تواند به دنبال داشته باشد مانند آن چیزی که در اهواز رخ داد ، یعنی با قطع برق ، آب و تلفن هم قطع شد و به دنبال آن ایجاد نارضایتی در مردم.

شبکه بومی ایجاد کنیم

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره به ترکیب فناوری ها در تهدیدات نوین گفت: به دلیل ترکیب فناوری ها در تهدیدات نوین یک فرد به تنهایی نمی تواند با ابعاد مختلف تهدیدات مقابله کند. پس باید با همکاری و هماهنگی اقدامات پیشگیرانه را انجام داد، باید با هوشمندی از قابلیت های مختلف فناوری بهره مند شویم و با شناخت دقیق تهدیدات با آن مقابله کنیم. نگاه ما به فناوری باید بومی، ایرانی و اسلامی باشد، ما می توانیم در شبکه جهانی باشیم اما یک شبکه بومی ایجاد کنیم و قابلیت جزیره شدن را داشته باشیم، از سوی دیگر نباید مهره دیگران در حوزه علم و فناوری شویم. رویکرد اساسی ما عبارتند از : حضور در شبکه جهانی، طراحی یک شبکه برقی و مستقل در شبکه جهانی با قابلیت های تداوم ارزش های اسلامی در آن و اضافه کردن قابلیت «شبکه ای سلولی» به شبکه ای که در شرایط تهدید و اضطرار، با سلولی کردن آن از تهدیدات مصون باشیم. وی تاکید کرد: باید در حوزه های حیاتی و مهم به خود کفایی کامل برسیم زیرا در هر حوزه ای که ما نیاز داشته باشیم دشمن آن را تحریم می کنند. باید با عملکرد درست براساس استراتژی که مقام معظم رهبری انتخاب کرده اند یعنی مقاومت در برابر دشمن پیش برویم. جلالی در پایان تصریح کرد: درکنار بهره برداری از فناوری و تکنولوژی های نوین و استفاده و ارتباط با شبکه جهانی باید یک رویکرد و استراتژی درست برای مقابله با تهدیدات هوشمند دشمنان داشته باشیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: