تجویزهای تخیلی باعث گرانی دلار شد/ وزارت صمت ادغام ۴ وزارتخانه بزرگ بود، وگرنه شریعتمداری بهترین فرد برای وزارت صمت بود/ زمان جنگ همه چیز در اختیار تولید بود، الان اینطور نیست

کدخبر: 2286945

عابدی جعفری گفت: اوضاع کنونی در بخش اقتصاد حاصل نارکارآمدیها و اصلاح نشدن ساختارهای غلط اقتصادی است. ساختار اقتصادی‌ کشور بیمار شده و اگر ملاحظات این بیماری را در نظر نگیریم تمام توصیه‌هایی که ممکن است در اقتصادهای دیگر مؤثر واقع شود برای اقتصاد ما اثر معکوس خواهد داشت.

حسن عابدی جعفری، وزیر اسبق بازرگانی درباره علل وضعیت کنونی در اقتصاد ایران به خبرنگار ما گفت اوضاع کنونی در بخش اقتصاد حاصل نارکارآمدیها و اصلاح نشدن ساختارهای غلط اقتصادی است. ساختار اقتصادی‌ کشور بیمار شده و اگر ملاحظات این بیماری را در نظر نگیریم تمام توصیه‌هایی که ممکن است در اقتصادهای دیگر مؤثر واقع شود برای اقتصاد ما اثر معکوس خواهد داشت.

وی ادامه داد: چنان‌چه شرایط زیربنایی توسعه‌ای را فراهم نکنیم اقداماتی هم که صورت می‌گیرد، جواب عکس می‌دهد، مانند آن چیزی که الان شاهدش هستیم.

وی با تأکید بر این مطلب که محور اصلی برای اصلاح شرایط کنونی توجه ویژه به تولید است به «نود اقتصادی» گفت: اگر سیاست‌های کلی نظام به سمت تقویت کردنِ تولید، تمایل پیدا نکند و بازرگانی، توزیع، واردات و صادرات نسبت به تولید در فرع و حاشیه قرار نگیرد بیماری اقتصادی کشور تشدید خواهد شد و وضعیت از این هم بدتر می‌شود.

وزیر بازرگانی در دوران جنگ خاطرنشان کرد: زمان جنگ محور اصلی تولید بود و حتی وزارت بازرگانی خادم و مستخدم تولید بود، استقلال سیاست‌های بازرگانی جز در خدمت تولید مفهومی ندارد، اما الان چنین چیزی احساس نمی‌شود بلکه با این سیاست‌ها بیماری‌های اقتصادی خود را تشدید می‌کنیم و چنان چه به داد آن نرسیم مشکل بیشتر هم می‌شود.

عابدی جعفری در رابطه با عملکرد وزارت صنعت و آقای شریعتمداری بیان داشت: تجمیعی که در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت و طبق آن صنعت و بازرگانی یکی شد باعث شده است تا عملا 4 وزارتخانه صنایع سنگین، سبک، معادن و وزارت بازرگانی تجمیع شود بنابراین اداره آن هم کار آسانی نیست و شاید آقای شریعتمداری بهترین گزینه برای این سمت بودند که با وجود ایشان هم با این مشکلات مواجه شدیم.

وزیر بازرگانی دولت چهارم در رابطه با گرانی دلار و تصمیماتی که در این رابطه گرفته شده است نیز اظهار داشت: اگر در اقتصاد بیمار کنونی، تجویزهای این چنینی تخیلی داشته باشیم جواب‌های کنونی را هم دریافت خواهیم کرد بنابراین زیرساخت ها باید درست شود، تا حالا هم دیر شده و زودتر باید به این مسئله بپردازیم.

نسیم اسدپور

ارسال نظر: