معرفی خودرو/

مرسدس بنز چطور مرسدس بنز شد؟/ مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

کدخبر: 2285763

مرسدس بنز، ( Mercedes-Benz) یک شرکت خودروسازی آلمانی است که کارخانه مرکزی آن در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، شرکت خودروسازی مرسدس بنز که به ساخت خودرو های لوکس و لاکچری شهرت دارد؛ تاریخچه ای کهن و زیبا را در پشت سر خود پنهان ساخته است که هر کسی از آن اطلاع ندارد و یا کمتر کسی را می توان پیدا کرد که نگاه به گذشته چنین شرکت خودروسازی بزرگی برایش جالب باشد.

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ معرفی این شرکت و بررسی تاریخچه آن رفته است که پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

معرفی مرسدس بنز

مرسدس بنز ، (به آلمانی: Mercedes-Benz) شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتور های درون سوز، همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه اتومبیل) و نیز تعمیر خودرو فعالیت می کند.

کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد.

این مطلب را از دست ندهید: آخرین تغییرات قیمت محصولات مرسدس بنز در کشور

این شرکت ادامه قدیمی ترین سازنده خودرو های بنزینی در جهان، یعنی دایملر-موتورن-گیزلشافت است، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تأسیس شده بود. شاخه دیگر از مرسدس-بنز، کمپانی بنز آگ می باشد، که در سال ۱۸۸۳ توسط کارل بنز راه اندازی شد.

در سال ۱۹۰۰ گوتلیب دایملر درگذشت و در ۱۹۰۲ پس از انعقاد قراردادی میان ویلهلم مایباخ و امیل جلینک، شرکت دی ام جی تولید اتومبیل با برند مرسدس، که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود را، آغاز کرد.

در سال ۱۹۲۶ شرکت دایملر-بنز از ادغام دو شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت و بنز اند سی تأسیس شد و از تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶ کارخانجات دو شرکت، تولیدات خود را، با برند مرسدس بنز، به بازار عرضه کردند.

در سال ۱۹۹۸ پس از ادغام دایملر-بنز با شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر و تشکیل دایملرکرایسلر آگ، این شرکت مدیریت مرسدس-بنز را در اختیار گرفت. در سال ۲۰۰۷ در پی خریداری کرایسلر، توسط شرکت مدیریت سرمایه سربروس و انحلال دایملرکرایسلر، شرکت دایملر آگ تشکیل شد.

امروزه مرسدس-بنز یکی از زیرمجموعه های شرکت دایملر آ. گ. به شمار می آید و همراه با آئودی و ب ام و سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند، که به عنوان پرفروش ترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته می شوند.

مرسدس بنز؛ چطور مرسدس بنز شد؟! / مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

تاریخچه شرکت خودروسازی مرسدس بنز

مرسدس نام یک دختر اسپانیایی به معنای وقار و زیبایی است.

آن آرم جاودان در سال ۱۹۰۳ طراحی گردید، اما در سال های ۱۹۰۹ (دو بار)، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تکامل یافت تا اینکه در سال ۱۹۲۶ به یک ستاره طلایی با دایره ای که دور آن را محصور کرده بود مبدل گردید و تا به امروز به همین شکل و شمایل ماند.

ببینید: Mercedes-Benz EQC _ 2020

کارل بنز در بیست و پنج نوامبر سال ۱۸۴۴ در کاسروه (یکی از شهر های آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت. با وجود وضع بد مالی، مادرش امکانات آموزشی را برای او فراهم نمود. کارل بنز دبیرستان را زیر نظر ((فردیناند رتین بافر)) به پایان رساند و بعد از آن در دانشکده فنی در شهر کاسروه ادامه تحصیل داد. همزمان با تحصیل یک دوره دو ساله را در یک کارخانه فنی و مهندسی در کاسروه گذراند در مدتی که آنجا بود، کارل تجربه های مقدماتی را در همه زمینه های فنی کسب کرد. اولین تجربه کاری او، به عنوان یک طراح در ساخت یک کارخانه در شهر ((مانهایم)) بود. وی در سال ۱۸۶۸کارش را از دست داد و جذب شرکتی به نام ((Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik)) شد این شرکت بیشتر کار های ساختمانی و پلسازی انجام می داد. سپس در کارخانه ((Ben ckiser)) در وین مشغول بکار شد.

مرسدس بنز؛ چطور مرسدس بنز شد؟! / مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

معافیت پرداخت عوارض جاده ای به آذربایجان

در سال ۱۸۷۱ اولین شرکت خود را در مانهایم به کمک یک مکانیک به نام آگوست ریتر تاسیس کرد و به زودی معلوم شد ریتر همکار مناسبی نیست در نهایت بنز تنها با کمک نامزدش، برتا رینگر، موفق شد بر موانعی که سد راه او شده بودند پیروز شود یکی از دلایل پیروزی او این بود که برتا جهیزیه اش را فروخت و بنز توانست سهام ریتر را خریداری کند.

ببینید: Mercedes-Benz S-Class

در سال ۱۸۷۲ برتا و کارل ازدواج نمودند. کارل و برتا پنج فرزند به نام های ایگن (۱۸۷۳)، ریچارد (۱۸۷۴)، کلارا (۱۸۷۷)، تایلد (۱۸۲)، الن (۱۸۹۰) داشتند.

بنز ابتدا در تجارت موفقیتی بدست نیاورد و خوش شانس نبود. برای مثال ((Iron foumdry and mechanical work shop)) که از کارگاه های او بود توسط ماموران سلطنتی مصادره شد در طول این مدت کارل تمام توانایی اش را روی توسعه موتور های دو زمانه متمرکز کرد.

بنز چند امتیاز مهم برای تولید و تکمیل کردن موتور دو زمانه اش دریافت کرد، و تا وقتی که به استاندارد های مورد نظرش نرسید، دست از کار نکشید به عنوان مثال یکی از این امتیاز هایی که به بنز اعطا شد این بود که سیستم موتور های سرعتش را تنظیم کند وی با کمک مخترعان و همکاران جدیدش، عکاس معروف ((امیل بوهلر)) و برادرش، یک بازرگان و با پشتیبانی مالی یک بانک در مانهایم یک شرکت سهامی در سال ۱۸۸۲ تاسیس کردند و آن را ((Gas motoren-fabrik Mannheim)) نامیدند.

ببینید: حراج مرسدس بنز هیتلر

کارل بنز ۵۰% از سهام شرکت را در اختیار داشت او به عنوان یک عضو هیئت مدیره و سهام دار از حق اظهار نظر کمتری نسبت به دیگران برخوردار بود همکارانش ((دیگر سهامداران)) سعی کردند که نفوذشان را در شرکت بیشتر کنند و بالاخره این برخورد ها باعث شد که بنز شرکت را در سال ۱۸۸۳ ترک کند.

مرسدس بنز؛ چطور مرسدس بنز شد؟! / مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

در سال ۱۸۸۳ بنز یک پشتیبان مالی دیگر را در ماکس رز پیدا نمود او کسی نبود جز ((بردریک ویلهم ابلینگر)). فردریک فروشگاه دوچرخه فروشی را اداره می نمود و بنز علاقه وافری را به وسایل موتوری در او یافت. در اکتبر همان سال بنز و ۲ نفر دیگر که یکی از آن ها فردریک بود شرکت ((Benz & co)) را تاسیس نمودند نیروی کار این شرکت به ۲۵ نفر می رسید. این کمپانی تا جایی پیشرفت کرد که قادر بود امتیاز تولید موتور های بنزینی را واگذار کند.

اکنون بنز می توانست بیشتر وقتش را وقف توسعه موتور های اتومبیل کند. وی راه خویش را از دایلمر جدا کرد و موتور چهار زمانه بنزینی خودش را بر روی کالسکه ای نصب کرد. در سال ۱۸۸۶ بنز از اولین خودروی خود پرده برداری کرد و آنرا به نمایش عمومی گذاشت.

ببینید: خودروی تمام برقی SLS AMG سری بلک؛ شاهکاری دیگر از مرسدس بنز

بین سال های ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۷، سه مدل از این نوع خودرو ها را طراحی کرد. مدل اول که بنز آنرا در سال ۱۹۰۶ به موزه آلمان اهداء کرد. مدل دوم که چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم که از چرخ های چوبی استفاده می کرد و ((برتا)) برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت.

در سال ۱۸۸۶ تولیدات بنز جوابگوی تقاضای مردم برای خودرو نبود و او ((Benz & co. Rheinische Gas motoren Fabrik)) را به کارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراین کارخانه تا سال ۱۹۰۸ خودرو تولید می شد. در سال ۱۸۹۳ مرسدس بنز خودرو هایی تولید می کرد که مجهز به محور های پیچشی بود.

بین سال های ۱۸۹۴ تا ۱۹۰۱ بنز خودرو مدل ((velo)) را در کارخانه ((Benz & co)) تولید می کرد. این خودرو از قیمت متعادلی برخوردار بود و از این خودرو دو نفره جمعاً ۱۲۰ دستگاه تولید شد. بتدریج Benz & co به قدری پیشرفت کرد که پیشتاز در امر خودرو سازی شد و در نهایت در سال ۱۸۹۹ به یک شرکت سهامی تبدیل شد.

((جولیوس گان)) عضو هیئت مدیره و مسئول امور بازرگانی شرکت شد کارگران قسمت تولیدی از ۵۰ نفر در سال ۱۸۹۰ به ۳۴۰ نفر در سال ۱۸۹۹ رسید. در همین سال بنز به تنهایی ۵۷۲ دستگاه خودرو تولید کرد.

ببینید: پوتین دوباره به مرسدس بنز روی آورد

۲۴ ژانویه ۱۹۰۳، روزی بود که کارل بنز از کار های فنی کناره گیری کرد، و به عنوان ناظر هیئت مدیره به کار خودش ادامه داد. این اقدام او نتیجه مشاجره ای بود که با مدیر عامل داشت، زیرا مدیر عامل تصمیم داشت که از طراحان فرانسوی در طرح مانهایم استفاده کند و هدفش مقابله و رقابت با ((مرسدس)) بود. همچنین دو پسر کارل، ایگن و ریچارد، همراه با این اقدام او شرکت را ترک کردند اگر چه ریچارد در سال ۱۹۰۴ به عنوان مدیر تولید خودرو های مسافرتی به شرکت برگشت. در پایان همان سال کل فروش شرکت ۳۴۸۰ دستگاه بود.

مرسدس بنز؛ چطور مرسدس بنز شد؟! / مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

خشت اول مرسدس بنز

می توان به جرات گفت که مرسدس بنز و پایه گذاری آن بیشترین نقش را در تسهیل سیستم حمل و نقل در بدو تحولات ماشینی ایفا کرده اند. همراه با فراز و نشیب ها، دگرگونی های سیاسی و اقتصادی جهان، تغییرات اساسی در مسیر کار موسسان این کمپانی دو سویه ایجاد گردید تا بدین ترتیب نتیجه همه این تغییرات به یک غول اتومبیل سازی و در واقع ماشین سازی امروز در عرصه های متعدد صنعتی و کاربردی مبدل شود.

ببینید: خلاقیت خاص در تبلیغ مرسدس بنز

کمپانی دایملر ـ. بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس ـ. بنز معروف است در ژوئن ۱۹۲۶ پایه گذاری شد. اساس تشکیل آن: تلفیق دو کمپانی هم وطن Benz&Cie و Dimler Motor Gesellschaft (DMG) بود که هر دو از شرکت های مخترع اتومبیل محسوب می شدند. Benz&Cie در سال ۱۸۷۱ توسط «کارل بنز» ساخته شد. «گاتلیب دایملر» و دستیار و همکار وی «ویلهم میباخ» نیز در سال ۱۸۹۰، DMG را بنا کردند. با ترکیب این دو کمپانی که به تفصیل توضیح داده خواهید شد ـ. در حقیقت قدیمی ترین خط تولیدی اتومبیل سازی جهان بنا نهاده شد.

شایان ذکر است که پیش از آن هیچ یک از این رو دو شرکت مستقل با وجود نزدیکی محل کار خود بهم اطلاعی از کار یکدیگر نداشتند.

کار بنز (۱۹۲۹ ـ. ۱۸۴۴) در منهیم مغازه داشت. وی در اولین کوشش های خود در سال ۱۸۸۵ توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز تولید کند. در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶ آن را به یک اتومبیل سه چرخ بود با نام «موتور ـ. واگن بنز» ثبت کرد. در سال ۱۸۷۹ اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور ـ. واگن پیش ساخته بود تولید شد. پیشرانه وی یک چهار ضرب تک سیلندر با سرعت بالا بود. بیشتر تمرکز کاری بنز روی پیشرانه ساکن بود.

ببینید: تصاویری از خودروی مرسدس بنز IAA

اما بعد ها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیلش را رد سال ۱۸۸۸ فروخت. بعد ها در سال ۱۸۹۱ اولین مدل چهار چرخ را تولید کرد. نظر به اتفاقاتی که در سال ۱۹۰۰ رخ داد، کمپانی Benz&Cie به بزرگترین تولید کننده اتومبیل جهان تبدیل شد.

مرسدس بنز؛ چطور مرسدس بنز شد؟! / مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

بخش دیگری از آلمان غربی، درست در ۶۰ مایلی منهیم، گاتلیب دایملر (۱۹۰۰ ـ. ۱۸۳۴) و ویلهم میباخ (۱۹۲۹ ـ. ۱۸۴۶) در مل کار خود در «کن استات» اشتوتگارت به فعالیت مشغول بودند. در ۲۹ آگوست ۱۸۸۵ احتراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام «پیشرانه ساعت پدر بزرگ» عرضه کردند. دایملر در هشتم مارس ۱۸۸۶ یک کالسکه خرید که «ویلهم ویمپف» آن را ساخته بود. میباخ رماحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت. البته طرح های مشابه یعنی یک کالسکه حاصل پیشرانه بیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت عهده داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود. نویسندگان تاریخ کمپانی مرسدس از آن با عنوان یک «کالسکه بی اسب» نام می بردند.

ببینید: رونمایی از اتومبیل S 560e مرسدس بنز

در سال ۱۸۸۹ دایملر و میباخ اولین اتومبیل چهار چرخ با پیشرانه چهار ضرب را تولید کردند. در سال ۱۸۹۰ این دو همکار دیرینه، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۱ اولین اتومبیل خود را به فروش رساندند. خط کاری DMG به گونه ای بود که دوام زمانی می توانست آن را به یک ابر قدرت مستقل در عرصه خودرو سازی بدل نماید. یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شراکت دو نفره وجود ثبت گردید پیشروی DMG درصورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد می توانست امروزه نام آن را به جای هر نام دیگری بر سر زبان ها بیاندازد.

اما در کنار مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی وقت، مشکلات درونی پایه های این کمپانی راست کرد. در سال ۱۹۰۰ دایملر در گذشت و دیری نپائید که میباخ نیز DMG را ترک کرد. مجموعه این اتفاقات عرصه را برای پیشرفت هر چه بیشتر بنز و کمپانی اش هموار کرد. در سال ۱۹۲۴ پس از جنگ جهانی اول، کشور آلمان با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شد.

همین دلیل یک «توافقنامه مشترک المنافع» میان دو کمپانی خودرو سازی مذبور منعقد شد به موجب این قرارداد که تا سال ۲۰۰۰ پا برجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند. ۲ سال بعد در سال ۱۹۲۶ این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام «دایملر بنز AG» اتومبیل ها و کامیون های خود را عرضه کردند.

ببینید: سیستم دوربین دید در شب مرسدس بنز کلاس اس

کمپانی جدید با یادگاری از دایملر یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد. این آرم (یک ستاره سه سویه) نشانگر توانایی های این کمپانی برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربردی زمین، هوا و دریا (چه نظامی و چه غیر نظامی) بود. این ستاره اولین بار در مدل ۱۹۰۹ تولیدی DMG استفاده شد. البته الگوی فعلی مرسدس ـ. بنز یک دایره نیز در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال ۱۹۳۷ فاقد آن بود.

مرسدس بنز؛ چطور مرسدس بنز شد؟! / مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

در هر حال حاصل ادغام این دو کمپانی رقیب، امروز سیل عظیم محصولات متعدد و متنوعی است که تقریباً در تمامی زمینه ها، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات جهانی به بازار عرضه می شود. مرسدس ـ. بنز در حال حاضر در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمی بوده را دایر کرده است.

ببینید: تنها مرسدس بنز مکلارن جهان با روکش طلای سفید

موارد فعالیت این شرکت به شدت مثبت و تکاملی است. برای مثال در سال ۲۰۰۵ در ادامه سیر تصاعدی فروش این شرکت در سال های گذشته، در مرکز فروش ایالات متحده (MBUSA) ۴۲۱/۲۲۴ دستگاه از محصولات حمل و نقل این شرکت بفروش رسیده است که یک آمار خیره کننده در تاریخ بنز محسوب می شود.

این نکته بسیار قابل توجه و تامل است که پشتکار، هدف مشخص و مدون به همراه تلاش مستمر در راه رسیدن به هدف در هر شرایطی (حتی نابسامانی هایی همچون جنگ جهانی) می تواند مثمر ثمر باشد. آنچه در بیان این بخش از مجله حاضر مد نظر است همچون بسیاری قسمت های دیگر منحصر به یک اطلاع رسانی و نگرش سطحی به خط حوادث شرکت های صنعتی خارجی نیست. قطعا یک دید عمیق به خشت اول و سیر تکاملی الگوی صنعتی موفق می تواند در بهبود وضعیت خودرویی اگر نه موثر، ولی راه گشا باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: