به مناسبت ۳۰ ساله شدن دولت فلسطین

فاجعه صلح فلسطینیان با اسرائیل به زبان آمار

کدخبر: 2285630

به مناسبت سی‌امین سالگرد به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین، مرکز پژوهش‌های اراضی فلسطینی، متخصص امور اراضی و شهرک‌سازی‌ها، گزارشی از افزایش تعداد شهرک‌ها، شهرک‌نشین‌ها و ایست‌های نظامی منتشر کرد که در زمین‌های فلسطینی ساخته شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، در این گزارش آمده است، مسئولان رژیم صهیونیستی تعداد شهرک‌ها، شهرک‌نشین‌ها و ایست‌های نظامی خود را از زمان به رسمیت شناخته شدن فلسطین در پانزدهم نوامبر ۱۹۸۸ میلادی به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند.

طبق این گزارش، زمانی که رهبران ملی فلسطین راه‌حل مسالمت‌آمیز را پیش گرفتند و سازش با ایجاد کشور فلسطین در کنار اسرائیل را پذیرفتند، این امر موجب تثبیت موجودیت این رژیم در سرزمین‌های فلسطینی، اشغال اراضی فلسطینی‌ها و یهودی‌سازی قدس به شکلی بی‌سابقه شد.

تعداد شهرک‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در آن زمان ۱۳۸ شهرک بود اما تعداد آنها امروز به ۲۲۵ شهرک رسیده است. آن زمان کانون‌های شهرک‌سازی وجود نداشت اما امروز ۲۹۲ کانون شهرک‌سازی وجود دارد. شهرک‌های اسرائیلی مساحتی حدود ۱۳۶۰۰۰ دونم (هر دونم معادل ۱۰۰۰ متر مربع) داشتند و در حال حاضر مساحت آنها به حدود نیم میلیون دونم می‌رسد، این شهرک‌ها بر سر راه حدود ۱۵۰ کیلومتر از جاده‌ها قرار داشتند اما امروز آنها با ۱۲۰۰ کیلومتر از این راه‌ها در ارتباط هستند که عبور و مرور در بیشتر آنها برای فلسطینی‌ها ممنوع است.

اما تعداد شهرک‌نشین‌ها، در سال ۱۹۹۰ به ۸۱ هزار و ۶۰۰ تن رسیده بود اما این تعداد از آن زمان تا امروز پنج برابر شده و به ۴۲۶ هزار تن رسیده است. البته این عدد به جز ۲۱ هزار شهرک‌نشینی است که در ارتفاعات اشغالی جولان ساکن هستند. طی این مدت در قدس شرقی تعداد شهرک‌نشین‌های یهودی سه برابر شده و از ۷۷ هزار یهودی در سال ۱۹۸۳ به ۲۳۰ هزار یهودی در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های اراضی فلسطینی، در روز به رسمیت شناختن دولت فلسطین در سال ۱۹۸۸ هیچ ایست بازرسی که مانع از عبور و مرور فلسطینی‌ها در مناطق اشغالی شود، وجود نداشت اما امروز ۸۴۰ ایست نظامی وجود دارد که در آنها از عبور و مرور فلسطینیان ممانعت می‌شود و زندگی آنها را مختل کرده‌اند. مناطق فلسطینی در ۱۹۴۸ با هیچ دیواری در کرانه باختری، شرق قدس و نوار غزه از هم جدا نمی‌شدند اما امروز دیوار حائلی به طول ۴۴۹ کیلومتر ساخته شده و باقی دیوار نیز در دست ساخت است. ۵۰۰۰ خانه در قدس شرقی تخریب شدند، این در حالی است که تعداد کل خانه‌های فلسطینی تخریب شده پیش از به رسمیت شناختن، ۲۰۰۰ خانه بود.

بر اساس گزارش مذکور، اشغالگران بیش از ۳۰۰ هزار اصله درخت که بیشتر آنها درختان زیتون بودند را ریشه‌کن کردند و این ۱۵ برابر بیشتر از تعدادی است که تا سال ۱۹۸۸ قطع کرده بودند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: