کمک‌های مخفیانه رژیم صهیونیستی به تایوان برای ساخت سلاح‌های غیرمتعارف

کدخبر: 2285610

یک پژوهش آمریکایی از کمک‌های مخفیانه رژیم صهیونیستی به تایوان در دو دهه برای ساخت سلاح‌های غیرمتعارف پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه عرب ۴۸، پژوهش منتشر شده در موسسه علوم و امنیت بین الملل در واشنگتن نشان می دهد رژیم صهیونیستی به صورت مخفیانه به تلاش های تایوان برای ارتقای سلاح های غیرمتعارف طی دو دهه گذشته یعنی از نیمه دهه شصت تا پایان دهه هشتاد میلادی، کمک کرده است. تایوان در آن زمان به دنبال ارتقای سلاح های هسته ای، شیمیایی و بیولوژیکی و همچنین موشک های بالستیکی بود که قابلیت حمل این سلاح ها را داشته باشند.

در این پژوهش که دیوید آلبرایت، مدیر موسسه و اندریا استرکر آن را انجام داده اند، آمده است: تایوان به صورت مخفیانه و سری در راستای ارتقای این سلاح ها با هدف مقابله با چین فعالیت می کرده است که در نهایت آمریکا این کشور را بر آن داشت فعالیت های خود در این زمینه را متوقف کند.

شخصیت اصلی و محوری رژیم صهیونیستی که در این پروژه فعالیت داشت «ارنست داوید برگمن» بود. وی فیزیکدان موسسه ویزمن و از موسس های بخش سلاح فضایی ارتش رژیم صهیونیستی بود و ریاست کمیته انرژی هسته ای این رژیم را در گذشته بر عهده داشت. فعالیت های وی به گونه ای بود که روزنامه عربی زبان معاریو وی را «پدر بمب هسته ای اسرائیل» توصیف کرده است.

بنابر این پژوهش، برگمن در زمان فعالیت در کمیته انرژی هسته ای و پس از ترک این منصب در سال ۱۹۶۶، مشاور برنامه هسته ای تایوان بود و چندین بار به تایپه سفر کرد. وی در اولین سفر خود در سال ۱۹۶۵ به این کشور با چیای کای شک، موسس دولت و رئیس جمهور تایوان دیدار و در دیدار های بعدی با دانشمندان و ژنرال هایی که در برنامه هسته ای این کشور مناصب مهمی داشتند، دیدار کرد. در این برهه زمانی همچنین برخی دانشمندان هسته ای تایوان از جمله ژنرال تانگ، معاون وزیر دفاع این کشور به اراضی اشغالی سفر کرده بودند.

بر اساس این پژوهش آمریکایی، " یکی از پژوهشگرانی که به بررسی روابط اسرائیل و تایوان پرداخت پرفسور اسحاق شاحور، از دانشگاه عبری قدس بود".

به گفته این پژوهش، "برگمن در حالی که مدعی بود تمامی فعالیت ها با اهداف مسالمت آمیز است به توسعه طرحی توصیه کرده بود که طی آن ساخت راکتور های هسته ای بر پایه آب سنگین، تاسیسات تولید آب سنگین و مرکز جداسازی پلوتونیم و تجهیز آن برای تولید سلاح هسته ای به مدت ۵ تا ۷ سال به اتمام می رسید".

این پژوهش ضمن اشاره به اینکه این توصیه برگمن به نظر نسخه شبیه سازی مرکز تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی در دیمونا بود، تاکید می کند: "این توصیه زمانی مطرح شد که اسرائیل در اوج ارتقای سلاح هسته ای و در آستانه ساخت اولین بمب هسته ای خود بود".

به گفته این پژوهش، مناحیم مرون، مدیرکل وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی، در سال ۱۹۸۳ با هیئت بلندپایه تایوانی دیدار و از آنان خواست یک سامانه سه جانبه که جنوب آفریقا را هم در برگیرد تاسیس کنند تا به برنامه هسته ای اسرائیل کمک کند و اسرائیل آزمایش های هسته ای خود را در سواحل آنجا انجام دهد.

در پایان این پژوهش اشاره می شود که "اسرائیل از عکس العمل چین و آمریکا ترسیده و به همین دلیل کمک هایش به تایوان را محدود کرده بود. " همچنین به نقل از چیانگ کای شک، نوشت: "اسرائیل به برگمن دستور داده بود که در عرصه هسته ای زیاد فعالیت نکند و تنها در خصوص رویکرد و اهداف برنامه توصیه هایی را بیان کند. "

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: