معاون وزیر بهداشت مطرح کرد

یک مبتلا به اوتیسم به ازای هر ۷۰ تولد/ ضرورت معرفی اوتیسم به جامعه

کدخبر: 2285532

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران از هر ۷۰ تا ۱۰۰ نوزاد متولد شده یک نوزاد مبتلا به اوتیسم است، گفت: نوزاد متولد شده با والدین مسن‌تر در معرض خطر ابتلای بیشتری به اوتیسم هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت در بازدید از انجمن اوتیسم ایران به مناسبت هفته خود مراقبتی، اظهارداشت: اوتیسم یک بیماری عصبی رفتاری پیچیده است که شامل اختلال در تعامل اجتماعی و زبان رشد و مهارتهای ارتباطی همراه با رفتارهای تکراری و سخت است که به دلیل طیف وسیعی از علائم و نانوانی ها، این بیماری در حال حاضر به نام اختلال طیف اوتیسم نامیده میشود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه تشخیص پزشکی برای اوتیسم وجود ندارد، تصریح کرد: تشخیص اوتیسم همیشه آسان نیست. تست آزمایشگاهی برای آن وجود ندارد، بنابراین پزشکان با بررسی رفتارهای کودکان و گوش دادن به نگرانی والدین قادر به تشخیص هستند.

حضرتی با اشاره به مشکلات مبتلایان به اوتیسم و خانواده های درگیر با این بیماری گفت: راه اندازی مراکز جامع اوتیسم برای تشخیص، درمان، توانبخشی، تحصیل و آموزش و نگهداری بیماران اوتیسم میتواند نقش بسزایی در کاهش مشکلات این بیماران و خانواده های آنها داشته باشد. وی همچنین حمایت بیمه ای بیشتر برای مصارف دارویی را از دیگر راههای کاهش مشکلات بیماران اوتیسمی دانست.

وی همچنین گفت: بیماران اوتیسمی نیاز به کمک دارویی،مراقبت،کاردرمانی،گفتار درمانی و همچنین اطلاع رسانی بیشتر به جامعه دارند که افزایش آگاهی جامعه می تواند فشار روانی خانواده را کم و کمک به پذیرش میزان این مساله در خانواده و جامعه شود .

حضرتی با اشاره به علل شیوع اوتیسم، گفت: تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک عامل موثری در بروز این بیماری است و اطفال متولد شده با والدین مسن تر در معرض خطر ابتلا به اوتیسم هستند.

وی افزود: در طول دو دهه گذشته، تحقیقات گسترده ای در مورد اینکه آیا ارتباطی بین واکسیناسیون دوران کودکی و اوتیسم وجود دارد،انجام گرفته، نتایج این تحقیق روشن است که واکسن دوران کودکی باعث ایجاد اوتیسم نمی شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت راه اندازی طرح آزمایشی غربالگری اوتیسم در ایران را از برنامه های وزارت بهداشت مطرح و گفت: وزارت بهداشت با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش طرح ملی را در استان اصفهان، اجرا می کند که بر اساس آن کودکانی که نیاز به خدمات ویژه دارند، شناسایی می شوند.

وی افزود: هدف این برنامه، تکمیل دایره غربالگری کودکان اوتیسم است. بخشی از این چرخه شامل پیش دبستانی ها است که توسط سازمان بهزیستی انجام می شود، و بخش دیگری شامل غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم است که توسط وزارت آموزش ویرورش انجام می شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: