به بهانه قرارداد فاینانسی جدید ایران و برزیل

قراردادهای فاینانس‌ سرکاری دولت روحانی

کدخبر: 2284918

وزیر اقتصاد سوم دولت تدبیر و امید بعد از جلسه با هیات برزیلی اعلام کرد که برزیل یک خط اعتباری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته است. این خبر خوبی است. ولی سابقه این اخبار در وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که باید در مورد این خبر با احتیاط عمل کرد. چرا؟

« نود اقتصادی »: وزیر اقتصاد سوم دولت تدبیر و امید بعد از جلسه با هیات برزیلی اعلام کرد که برزیل یک خط اعتباری 1.5 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته است. این خبر خوبی است. ولی سابقه این اخبار در وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که باید در مورد این خبر با احتیاط عمل کرد. چرا؟

در سالهای 95 و 96 سیلی از اخبار و اطلاعات در کشور تولید شد که حکایت از سرازیر شدن فاینانس‌ها به کشور داشت. برای مثال:

1.وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که توانسته است تا رقم 15 تا 20 میلیارد دلار فاینانس جذب کند که بخش زیادی از آنها صرف خرید هواپیما می‌شود.

2.رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی اعلام کرده که قرارداد یورویی با اگزیم بانک کره نهایی شده است. ( 7 شهریور 96)

3.وی همچنین گفته است که 30 میلیارد دلار فاینانس دیگر هم تا یک سال آینده نهایی خواهد شد.

4.رئیس سازمان سرمایه گذاری در تاریخ 20 بهمن 96 در مصاحبه با ایرنا می‌گوید با بانک سرمایه گذاری دولتی فرانسه منعقد شده است.

5.رئیس سازمان سرمایه گذاری در تاریخ 7 دی ماه 96 اعلام می‌کند که یک خط اعتباری نامحدود با روس‌‌ها امضا کرده است. 2 تا 3 میلیارد اولیه آن هم به مرحله اجرا رسیده است. (ایسنا، 7 دی ماه 96)

6.ایشان در تاریخ 31 شهریور 96 به خبرآنلاین می‌گوید که فاینانس 500 میلیون یورویی با بانک دانشکه دانمارک اجرایی شده است.

7.رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته همچنین اعلام کرد که فاینانس 1.7 میلیارد دلار برای برقی‌کردن قطار راه اهن تهران مشهد با چین در حال اجراست.

8.ایشان در سال گذشته اعلام کردند که 2 میلیارد با روسیه و 500 میلیارد میلیون دلار با هندوستان فاینانس را اجرایی کرده‌اند.

9.رئیس سازمان سرمایه گذاری تاکید می‌کند که مذاکراتی هم برای بخش تولید انرژی جهت دریافت فاینانس داشته‌اند که به زودی نهایی می‌شود و فعلا در خصوص آن توضیحی نمی‌دهد. ( تسنیم 8 شهریور 96)

10.ایشان در سال قبل دوباره اعلام کردند که خبر خوش دارند. خبر خوش فاینانس یک میلیارد یورویی با پوشش 5 بیمه‌گر اروپایی.

11.رئیس وقت بانک مرکزی هم در 24 شهریور 96 اعلام کرد که 35 میلیارد دلار فاینانس بانک مرکزی چین برای ایران اجرایی شده است.

12.براساس این بیانات بود که معاون اول رئیس جمهور در تاریخ 9 بهمن 96 در سایت خودشان اعلام کردند که تاکنون 30 میلیارد دلار قرارداد فاینانس هم امضا شده است که 12 میلیارد دلار آن نهایی و اجرایی شده است.

اینک برای آنکه از شک و شبهه خارج شویم از جناب وزیر جدید الورود وزارت اقتصاد می‌خواهیم که توضیح دهد از این ارقام فاینانس پیش گفته چقدر عملیاتی و وارد اقتصاد کشور شده است؟ آیا فاینانس برزیل هم که دوباره مطرح شده در راستای 50 میلیارد دلار فاینانس قبلی است؟

انتظار داریم که ایشان که ظاهرا از صراحت لهجه هم سود می‌برند، رسما در این خصوص بررسی لازم را انجام دهند و و بگویند که در گذشته چه اتفاقی افتاده و چقدر منابع مالی جذب اقتصاد ایران شده است؟

آیا فاینانس برزیل هم در کنار فاینانس‌های اتحادیه اروپا هند، چین، روسیه و... به آرامگاه خواهد رفت؟

ارسال نظر: