الجزیره بررسی کرد؛

توافق اردن و سوریه بر سر اردوگاه «الرکبان» و نگرانی آوارگان

کدخبر: 2284796

اخبار منتشر شده درباره توافق اردن و روسیه بر سر طرح تخلیه اردوگاه آوارگان «الرکبان» واقع در مثلث مرزی اردن، سوریه و عراق، ساکنان این اردوگاه را نگران کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که دولت اردن با همکاری با مسکو در خصوص اجرای طرح تخلیه اردوگاه الرکبان در سریع‌ترین زمان ممکن موافقت کرده است.

«جمانه غنیمات» سخنگوی دولت اردن نیز ضرورت تخلیه این اردوگاه و بازگشت ساکنان آن به وطن خود را مورد تأکید قرار داد.

غنیمات در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که نشست‌های اردن، آمریکا، روسیه و سازمان ملل برای بررسی طرح‌های مربوط به حل مشکل اردوگاه الرکبان ادامه دارد به خصوص اینکه اردن هرگز مسئولیت آن را نمی‌پذیرد.

وی افزود که اردن در گذشته از طریق خاک این کشور کمک‌هایی را به داخل اردوگاه فرستاده است اما اکنون وضعیت تغییر کرده و این کمک‌ها از داخل سوریه به اردوگاه ارسال می‌شود.

این وزیر اردنی اظهار داشت که کشورش همچنان به ارائه آب و خدمات بهداشتی به اردوگاه ادامه می‌دهد اما ضروری است از داخل سوریه نیز این کمک‌ها ارائه شود زیرا با تأمین امنیت جاده‌های منتهی به اردوگاه از داخل سوریه، دیگر نیازی به اردن نیست.

حدود ۶۰ هزار نفر ساکن این اردوگاه هستند که در شرایط انسانی بسیار دشوار به سر می‌برند.

«خالد العلی» فعال رسانه‌ای سوریه در این باره می‌گوید که اردوگاه الرکبان مانند مرد بیمار می‌ماند که آخرین دقایق عمر خود را سپری می‌کند به خصوص اینکه حجم کمک‌هایی که وارد این اردوگاه می‌شود تنها برای چند روز اندک جوابگوی نیازهای ساکنان آن است.

العلی در مصاحبه با شبکه الجزیره افزود که ساکنان اردوگاه خواهان حل ریشه‌ای مشکلات خود از طریق سازوکاری هستند که خروج امن آنها از این اردوگاه تحت نظارت سازمان ملل را تضمین کند.

وی که یکی از ساکنان این اردوگاه است، می‌گوید که با هر گونه طرح روسیه برای بازگشت به سوریه مخالف است زیرا روسیه ضامن حقیقی در این پرونده نیست و تجارب قبلی این را ثابت کرده است.

هنوز جزئیات طرح روسیه که بدون حضور آمریکا در میز گفت‌وگوها تدوین شده است، مشخص نیست اما ناظران می‌گویند که دولت اردن سعی دارد این پرونده را با حضور روسیه و بدون آمریکا مدیریت کند.

«رداد القلاب» روزنامه‌نگار اردنی در این باره می‌گوید که اردن یک راه‌حلی به روسیه برای برچیده شدن سریع اردوگاه الرکبان ارائه کرد که البته نیاز به یک جمع‌بندی مشترک درباره بازگرداندن حدود ۶۰ هزار آواره سوری به کشورشان دارد.

به گفته القلاب، طرح اردن بر حل‌وفصل مسئله آوارگان با مداخله روسیه و گفت‌وگوی آن با نظام سوریه تأکید دارد و شامل ارائه تضمین‌های بین‌المللی در خصوص وضعیت فراریان از خدمت نظامی و عدم پیگرد آنها از سوی نظام سوریه است.

وی افزود که اردن معتقد است امکان حل این مسئله وجود دارد و یا اینکه همانند جنوب سوریه بایستی به یک جمع‌بندی نهایی رسید همچنانکه حدود ۱۲ هزار جنگجو به ادلب در شمال سوریه منتقل شدند.

القلاب همچنین تصریح کرد که روسیه به نمایندگی از سوی نظام سوریه در گفت‌وگوها حاضر بوده اما آمریکا در پرونده سوریه سرگردان شده و به طور کلی به این قضیه دیگر اهتمامی ندارد و بازگشت داعش به سمت شرق فرات سوریه نیز بیانگر آن است که آمریکایی‌ها به پرونده سوریه پشت کرده و «قوات سوریا الدیمقراطیة» متحد کُرد خود را که با حملات داعش مواجه است، تنها گذاشته‌اند.

وجود اردوگاه الرکبان برای اردن نیز خطر امنیتی محسوب می‌شود همچنانکه این کشور در ژوئن سال ۲۰۱۶ نیز پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در مسیر نیروهای ارتش اردن که به کشته شدن هفت نظامی و زخمی شدن ۱۴ نفر دیگر منجر شد، این منطقه را یک منطقه بسته نظامی اعلام و ارسال کمک‌ها به آن را متوقف کرد.

«مأمون أبو نوار» کارشناس نظامی اردن در این باره معتقد است که اردن نمی‌تواند وقوع عملیات‌های داعش در داخل اردوگاه الرکبان را نادیده بگیرد به خصوص اینکه پس از شکست داعش در سوریه، تهدیدات داعش علیه اردن نیز افزایش یافته است.

ابونوار اشاره می‌کند که نگرانی اردن تنها به دلیل نزدیکی الرکبان به استان حمص نیست بلکه اعضای داعش در منطقه عملیات‌های خود را گسترده کرده‌اند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: