تجدید میثاق اهالی کتاب با آرمان‌های امام راحل (ره) و شهدا

کدخبر: 2284648

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم تجدید میثاق اهالی فرهنگ و کتاب با آرمان‌های امام راحل(ره) گفت: راه انتقال این ارزش‌ها و معارف به نسل‌های بعدی راه فرهنگی است و تمامی رسانه‌های فرهنگی و از همه مهم‌تر کتاب این وظیفه را برعهده دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، تجدید میثاق اهالی فرهنگ و کتاب با آرمان های امام راحل(ره) و شهدای هشت سال دفاع مقدس با حضور علیرضا مختارپور؛ دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، غلامرضا امیرخانی؛ معاون کتابخانه ملی ایران، ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از کتابداران و اهالی رسانه در مرقد امام راحل(ره) برگزار شد.

در ابتدا، اهالی کتاب و کتابداران پس از خواندن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران برای تجدید میثاق با امام راحل (ره) و آرمان های او دسته گلی را به نشانه ادای احترام به مرقد امام(ره) اهدا کردند.

مبارزه با ظلم و ستم از ویژگی های بارز امام خمینی(ره) بوده است

در ادامه این مراسم غلامرضا امیرخانی گفت: یک نویسنده بزرگ مصری کتاب های متعددی در مورد انقلاب ایران نوشته است و کتاب کوچکی نیز درباره زندگی امام حسین(علیه السلام) دارد که تحلیلی از شرایط زمان دوران امام حسین(ع) و خلفای زمان ایشان است. این نویسنده جمله ای دارد که می گوید «من به این نتیجه رسیدم که شخصیت های بزرگ تاریخ یک کلید دارند که از طریق آن کلید شناسایی و معرفی می شوند. کلید امام حسین(ع) عزت و آزادگی است. که با این کلید اهداف حرکت و قیام امام به درستی روشن می شود.» امام خمینی (ره) نیز کلیدی دارد که کلید آن مبارزه با ظلم است.

وی ادامه داد: گفته می شود که امام خمینی(ره) در اتاق خود در قم یک قاب کوچک داشت و این جمله روی آن نوشته شده بود «من از مظلومی که ظلم می پذیرد بیشتر از ظالمی که ظلم می کند بدم می آید». در تمام مراحل زندگی امام خمینی(ره) مبارزه با ظلم و ستم همیشه وجود داشته و این موضوع از ویژگی های بارز امام خمینی(ره) است و به نوبه خود نه تنها کم نظیر بلکه بی نظیر است. حال اگر شخصیت رفتاری و اخلاقی امام (ره) را در کنار شخصیت علمی ایشان در نظر بگیریم که از حیث مسائل فرهنگی و ذوق عرفانی مقام بالایی دارند، باید گفت که عشق و علاقه ایشان به کتاب بسیار بالا بوده است.

وی با تاکید بر کتابخوانی امام (ره) گفت: از ویژگی شخصی امام مطالعه است که همیشه کتاب می خواند و وقتی از پسر او پرسیدند که آخرین کتابی که امام خمینی خواند چه بود، گفت: رمان شوهر آهو خانم، آخرین کتابی بود که امام خمینی (ره) خوانده است.

امیرخانی ادامه داد: شخصیتی با این ویژگی ها امروز در طوفانی از تهمت ها و ناجوانمردانی ها قرار دارد و وظیفه و تکلیف ما به عنوان افراد فرهنگی این است که این فضا را فرهنگ سازی کنیم و امیدوارم خداوند به مدد شهدا و امام خمینی عاقبت ما را ختم به خیر کند.

سپس علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: این روزها و در سال 97 بهتر است به داستانی توجه کنیم و آن داستان تولد، رشد و ظهور یک نوزاد قهرمان متولد سال 57 هست که وقتی دو سالگی آن تمام نشده بود، مورد حمله دشمنان، منافقین و تحریم ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: این نوزاد روز به روز علی رغم تمامی مسائل و تحریم ها رشد کرد و امسال این نوزاد تبدیل به یک پهلوان شده که بازوان قوی، تفکر روشن و بیانی رسا دارد به نوعی که هیچ کدام از قلدرهای دنیا نمی توانند به این پهلوان زور بگویند.

مختارپور یادآور شد: حال سوال این است که چه چیزی این نوزاد 57 را به یک پهلوان سال 97 تبدیل کرده است؟ و در اینجا تاثیر شخصیت امام خمینی(ره) بسیار مهم بوده است چراکه این نوزاد در سایه انفاس مسیحایی امام رشد پیدا کرد و قوت گرفت. امام خمینی، شهدا، مدافعان حرم در تمام اعصار کسانی هستند که در دفاع از این مرز و بوم ایستادند که عزت و استقلال نظام را حفظ کنند. این افراد کسانی هستند که باعث شدند این نوزاد در این سن به کمال برسد و در این چهل سالگی در حوزه معارف دین و دیگر حوزه ها رشد و تکامل پیدا کند.

تاکید مقام معظم رهبری بر ترویج کتاب و کتابخوانی

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تأکید کرد: حال راه انتقال این ارزش ها و معارف به نسل های بعدی راه فرهنگی است. تمامی رسانه های فرهنگی و از همه مهم تر کتاب این وظیفه را برعهده دارند. خوشبختانه کتاب های زیادی درباره انقلاب شهدا مدافعان حرم دفاع مقدس نوشته شده که البته هنوز تمام اسناد و مدارک مبارزات شهرهای مختلف به طور جامع منتشر نشده و خاطرات بسیاری از کسانی که زحمت کشیده، شکنجه شده و از جان خود گذشتند منتشر نشده است؛ اما آن چیزی هم که منتشر شده برای جامعه امروز بسیار مؤثر و خواندنی است.

وی ادامه داد: باید گروه کتابدار بتوانند این کتاب های نوشته شده در این حوزه ها را به مردم و جامعه معرفی کند کتابدار حوزه مساجد، مدارس، دانشگاه ها، نهاد کتابخانه ها و دیگر نهادها وظیفه دارند به مردم و نسل جوان تکلیف اجتماعی خود را ثابت کنند.

مختارپور تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه بر چند موضوع در این عرصه تاکید دارند؛ اول؛ توجه به افکار و اندیشه های امام خمینی (ره) است. اگر تنها کتابی که از نظرات و بیانات امام وجود دارد جمع آوری شود و محورهای اصلی آن استخراج گردد هندسه انقلاب از دل آن شکل می گیرد. دوم؛ ترویج کتاب و کتاب خوانی و گسترش مطالعه در کشور با تأکید بر استقلال ظرفیت های بومی منطقه کشور است.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: