مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان:

۵۰ درصد قیمت نهال زیتون در اراضی شیبدار گیلان یارانه پرداخت می شود

کدخبر: 2284527

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اعلام کرد: بیش از ۵۰ درصد بهای نهال زیتون برای کاشت در اراضی شیبدار استان گیلان یارانه پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در جریان بازدید خبرنگاران از باغات زیتون مجتمع کشت و صنعت گیلان با علام این مطلب افزود: با توجه به توسعه باغات در اراضی شیبدار در برنامه ششم توسعه، ما در ۲ هزار هکتار اراضی این استان مطالعه انجام داده ایم.

منوچهر پارسافر گفت: در این استان سالانه ۲۰۰ هزار اصله نهال زیتون تولید می شود و استان هایی مانند قزوین و زنجان که متقاضی نهال هستند می توانند بر اساس شرایط قرنطینه ای، از ما نهال دریافت کنند.

وی میزان تولید دانه زیتون از استان گیلان را در سال جاری ۲۱ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: ۶ درصد این محصول دچار خسارت ناشی از آفت مگس زیتون شده که عمدتا در اراضی پایین دست سفید رود و در باغات قدیمی و رها شده بوده است.

پارسافر سطح باغات زیتون استان گیلان را ۸۷۹۲ هکتار بیان کرد و گفت: ۲۳۱۰ هکتار از این سطح در اراضی پایین دست سفید رود قرار دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت روغن زیتون، تغییر ذائقه مصرف کنندگان و در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی امسال در استان گیلان ۵۵ درصد برداشت باغات زیتون کنسروی و ۴۵ درصد به صورت روغن بوده است.

مدیر باغبانی استان گیلان در عین حال هرس باز جوان سازی باغات قدیمی زیتون، استفاده از ارقام جدید و تجاری و ارایه مشوق برای تغذیه باغات را از برنامه های مهم این استان در طول برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

وی افزود: برای بهره بردای اقتصادی این محصول، مدیریت کف باغ باید به صورت دقیق انجام شود.

در ادامه مدیر مجتمع کشت و صنعت گیلان نیز گفت: ما امسال رکورد عملکرد تولید ۷.۵ تن دانه زیتون در هکتار را در باغات زیتون این مجتمع در رودبار داشته ایم.

فرهاد نیری با بیان این که درحال حاضر ۱۶۰ هکتار باغ قدیمی و ۳۰۶ هکتار باغ جدید زیر پوشش این مجتمع داریم، میزان کل تولید این باغات را یک هزار تن در سال عنوان کرد.

وی افزود: کل باغات زیتون این مجتمع به منظور صرفه جویی در مصرف آب، به سیستم آبیاری قطره ای مجهز شده‌اند.

نیری اذعان داشت: این باغ یکی از پنج باغ بزرگ ایران از نظر وسعت و میزان تولید دانه زیتون است و هدف ما تولید دانه و روغن زیتون برای مصرف خانواده های نیروهای مسلح و عرضه در بازار مصرف است.

وی تصریح کرد: در باغات جدید بیشتر ارقام خارجی و تجاری استفاده شده و ظرفیت کنسرو سازی، استحصال روغن و بسته بندی محصول را داریم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: