اکوسیستم حمایت از اختراع ایجاد شود

کدخبر: 2284065

در جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت تشکیل اکوسیستم حمایت از اختراع تاکید شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نودمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه نصرت الله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به ارائه گزارشی از فعالیت های این صندوق پیرامون ثبت اختراع ملی و بین­ المللی پرداخت.

وی گفت: امسال برای نخستین بار اجلاس منطقه ای شورای پژوهش در ایران برگزار می شود و موضوع اصلی اجلاس اثربخشی پژوهشی است که با حضور اعضا مورد بررسی قرار می گیرد.

ضرغام ادامه داد: محور مباحث اعضا براساس اثربخشی پژوهش بر توسعه علم، جامعه و اقتصاد است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: صندوق در سه محور حمایت از زیرساخت های علم و فناوری در جمهوری اسلامی، حمایت از تحقیقات در تمامی ظرفیت های موجود و حمایت از تحقیقات تحول آفرین مشغول به فعالیت است.

وی افزود: در حال حاضر صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران 38 سامانه، 12 فرآیند و 14 دستور عمل دارد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ادامه داد: در ایالات متحده آمریکا سالانه در حدود 1 میلیون اختراع از آمریکا و سایر کشورها به ثبت می رسد و در حدود 40 میلیون نفر از اشتغال ایجاد شده در این کشور مدیون همین فرآیند ثبت اختراع است.

وی افزود: بنیاد ملی علم ایران از سال 1386 به حمایت از ثبت اختراع پرداخته است که تاکنون ظرفیت مناسبی را در کشور پوشش داده است.

ضرغام ادامه داد: تاکنون 1377 اختراع برای ثبت در کشور آمریکا (US patent) دریافت کردند که از این تعداد، 362 تا فایل شده و 89 تا ثبت شده که 22 درصد از آنها نیز تجاری­ سازی شده ­اند و عمدتاً هزینه­ های مربوط به ثبت اختراع توسط صندوق حمایت از پژوهشگران تأمین می ­شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران افزود: این صندوق به منظور حمایت از نوآوری ها و اختراعات دانش آموزان نیز با آموزش و پرورش قرارداد همکاری امضا نموده و اقدام به تربیت حدود 1500 مربی کرده است.

وی گفت: باید در کشور یک اکوسیستم حمایت از اختراع ایجاد شود که متشکل از بخش دولتی، بخش نیمه دولتی و بخش خصوصی باشد که در نهایت مالکیت فکری تبدل به دارایی فکری شود.

در ادامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند. توجه به مؤلفه های الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، تاکید بر اخلاق علم و فناوری، مشخص ­سازی راهبردها و اهداف ثبت پتنت در کشورهایی مثل آمریکا و دیگر کشورها، تمرکز بر ارزش تجاری سازی اختراعات، هدایت و بهره گیری از نتایج اختراعات در برنامه های کلان کشور، توجه ویژه به ظرفیت مدارس استعداد درخشان در ثبت اختراعات، در نظر گرفتن مقوله آموزش ثبت پتنت در دانشگاه ها، طراحی سیستم تجاری سازی پتنت مخترعان و حمایت از مخترعین بعد از ثبت اختراع از جمله این پیشنهادات بود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: