صباح زنگنه: اگر فلسطینیان سازش نکنند، دولت‌های عرب تن به سازش می‌دهند

کدخبر: 2284062

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این‌که اگر فلسطینیان سازش نکنند، دولت‌های عرب حاضر هستند تن به سازش دهند، ابراز کرد: امید است که اروپایی‌ها و احیانا روسیه و چین وارد عمل شده و کمک کنند تا فلسطینی‌ها و مقاومت ایستادگی کرده و مبارزات‌شان ادامه یابد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحولات اخیر در فلسطین و درگیری‌های میان حماس و رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی با نشانه‌هایی که از برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات دریافت کرده‌، تصورش این است که شرایط برای تسویه نیروهای مقاومت و فلسطینی مخالف جریان سازش فراهم شده است.

وی تصریح کرد: در واقع آن‌ها با این تصور اقدام به طراحی ترورهای گسترده‌ای کرده‌اند و این طراحی‌ها شامل بمباران هدفمند و مشخص محل سکونت افراد یا خودروهای آن‌ها در مسیرهای بین شهری و داخل شهری است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: با این شرایط اقدامات آن‌ها بدون شک با پاسخ گروه‌های مقاومت همراه است که طی یکی دو روز گذشته نیز نیروهای مقاومت به گروه‌های ترور ویژه حمله کرده‌اند و پاسخ روشن‌تری را علیه مراکز تجمع نیروهای اسرائیلی و شهرک‌های صهیونیست نشین داده‌اند.

زنگنه ادامه داد: این مسئله برای محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کند چرا که اگر بخواهد تن به سازش دهد و معامله قرن را پذیرفته و پیش ببرد با اعتراضات گسترده‌ای مواجه می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهارکرد: تلاش‌هایی که محمود عباس و نتانیاهو انجام داده‌اند، نشان می‌دهد اگر فلسطینیان نخواهند سازش کنند، دولت‌های عرب حاضر هستند تن به سازش دهند و با این اقدامات مقاومت مردم فلسطین با مشکل مواجه شده و چه بسا ممکن است به شکست بیانجامد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل از یک طرف نتانیاهو احساس می‌کند وارد تنگنای جدیدی شده و از سوی دیگر با فشاری هم که دولت‌های عرب و آمریکا به محمود عباس می‌آورند و حتی بودجه آنروا- آژانس امداد و کاریابی ویژه آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک- را قطع کرده‌اند که همه این‌ها باعث شده تا محمود عباس احساس کند در فشار جدی‌ قرار دارد.

زنگنه یادآور شد: رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس با حمایت کشورهای غربی همراه بوده و همچنین حمایت کشورهای شرقی مثل شوروی را هم به همراه داشته است،‌ لذا موفقیت کسب کردن در برابر آن کار آسان و راحتی نبوده و کار کوتاه مدتی خواهد بود شاید10 - 20 سال دیگر مقاومت زمان نیاز دارد تا بتواند بخشی از دینامیسم حاصل از حمایت‌های آمریکا و کشورهای دیگر را کنار بزند. از آن به بعد است که می‌تواند موفقیت‌های عملی‌تر و گسترده‌تری را به دست بیاورد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در حال حاضر غزه تقریبا از دست رژیم صهیونیستی خارج شده، اما هنوز امکانات زندگی مستقل و آزاد و همراه با رفاه را پیدا نکرده است. در منطقه کرانه غربی هم دولت نیم‌بندی به اسم خودگردان تشکیل شده که چندان به نفع فلسطینی‌ها عمل نمی‌کند.

وی در پایان گفت: امیدی که وجود دارد این است که کشورهای اروپایی و احیانا روسیه و چین وارد عمل شده و به مردم فلسطین و مقاومت آن‌ها کمک کنند تا بتوانند در برابر این تحمیل‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی و حتی نظامی ایستادگی کرده و مبارزات‌شان ادامه یابد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: