به بهانه برگزاری نمایشگاه دونالد سلمان؛

استکبارستیزی با زبان کاریکاتور/ هنری که صدای مظلوم را به گوش دنیا می‌رساند

عنوان

کاریکاتور هنری تصویری با درونمایه نقد طنازانه و در بیان مسائل و واقعیات روز جهان موثر است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طنز پدیده ای است خداداد که کمابیش در وجود هر انسانی دیده می شود؛ اما هر کسی به مقام طنازی نمی رسد. طناز شدن و طناز ماندن شرایطی را می طلبد که در وجود هر کسی متجلی نیست. کاریکاتور، در ابتدا به عنوان تصاویر خنده آور و فکاهی میان مردم رایج بود. در کتب قدیمی نیز می توان نمونه هایی از آن ها را به چشم دید. سالیان سال وضع بدین گونه بود تا اینکه هنرمندان این عرصه به این مهم پی بردند که کاریکاتور توانایی هایی بیش از این دارد. بعد ها کاریکاتوریست های زیادی روی به کاریکاتور های اجتماعی و سیاسی آوردند که تاثیر آن ها بسیار بیشتر از مقالات تند سیاسی و اجتماعی بود. این گونه کاریکاتورها، خیلی زود جای خود را در محافل هنری و نشریات باز کرده و شهرت شان عالم گیر شد. در کشور ما نیز کاریکاتور های خلاقانه و تاثیرگذار، خیلی زود به جایگاه مطلوب دست یافتند. هر چند که دستگاه های دولتی و غیردولتی با آن زاویه داشتند. امروزه در ایران و جهان کاریکاتوریست هایی هستند که شهرت شان مرز ها را درنوردیده است. در حوزه هنری نمایشگاهی با نام "دونالد سلمان" در حال برگزاری است که سید مسعود شجاعی طباطبایی آثاری را با موضوع ترامپ، آل یهود و آل سعود در قالب کاریکاتور طراحی کرده . بر همین اساس با مهمانان این نمایشگاه درخصوص اهمیت و تاثیر کاریکاتور روی مخاطبان گفت و گویی داشتیم که در ادامه صحبت های آنها را می خوانید؛

مسعود شجاعی طباطبایی: با زبان کاریکاتور به مبارزه با استکبار رفتم

در نمایشگاه "دونالد سلمان" همزمان با استکبار ستیزی آثاری را به نمایش گذاشتم تا مسائل روز را در قالب کاریکاتور بیان کنم و خوی واقعی کشور هایی که خودشان را برتر و نژاد ویژه می دانند را نشان دهم. رسانه های غربی رفتاری دوگانه دارند و زمانی که اتفاقی رخ می دهد، سکوت می کنند و این اوج فاجعه است. وظیفه ما در عرصه تصویر خیلی مهم و جدی است. من از طریق کاریکاتور تلاش می کنم ظلم و ستیزه جویی کشور های دیگر را به نمایش بگذارم. کاریکاتور زبان تیزی دارد و با یک قلم می تواند کشوری را به ستوه آورد.

محسن مومنی شریف: هنرمندان با قلمشان در زمینه های مختلف به مسائل روز پاسخ می دهند

تابلو هایی که در این نمایشگاه به دیوار نصب شده در خصوص ظلم ستیزی آمریکا و آل سعود و آل یهود است و تصاویری که به نمایش گذاشته حاکی از ظلم و جور آنها. زبان کاریکاتور می تواند ابزار بسیار مهمی در نقد سیاست های آمریکا باشد، به شرطی که به آن توجه لازم شود و امکان نمایش آثار مربوطه نیز به شکل مطلوبی در جشنواره های خارجی فراهم باشد. زبان کاریکاتور به نوعی با طنز درآمیخته شده، برای همین شاید در بسیاری از قسمت ها که امکان نقد وجود نداشته باشد با زبان کاریکاتور بتوان حرف های مورد نظر را زد. مسعود شجاعی در آثار خود همیشه نقد هایی درخصوص موضوعات روز دنیا داشته که بازتاب های خوبی را به دنبال داشته است. کاریکاتور زبان بین المللی دارد و نسبت به مسائل روز به سرعت واکنش نشان می دهد و تأثیرات بسزایی در انتقال مفاهیم دارد.

سعید بیابانکی: کاریکاتور همچون ادبیات زبان نقد دارد

کاریکاتور طنز تصویری است و همچون ادبیات کلمات و تصاویر را با اغراق و بزرگ نمایی به مخاطبان منتقل می کند. به طوری که برای تمام زبان ها قابل ترجمه است. تابلویی را در این نمایشگاه دیدم که درمورد جمال خاشقچی بود و مخاطب با دیدنش تمام مطالب را از این ماجرا متوجه می شد. این هنر خلقانه طراح است که در کوتاه ترین زمان اصل مطلب را بیان می کند. در حال حاضر رساندن صدا و فریاد مظلوم وظیفه تمام مردم است و کاریکاتور هم متعالی ترین طنز است و می تواند صدای مظلوم را به گوش همگان برساند. این آثار هنری هستند که اشاعه آن دولتمردان را به واکنش و اعتراض وا می دارد و این واکنش ها یعنی ما موفق عمل کردیم و توانستیم قدم درستی در این زمینه برداریم.

علی ذاکری: کاریکاتور ابزار بانفوذی است

زبان کاریکاتور با نفوذ ترین صدایی است که فراتر از مرز ها می تواند حرکت کرده و مفهومش را منتقل کند، صراحت بیانی که در آن نهفته از شیرینی های این رشته هنری است که مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده است. محوریت آثار نمایشگاه دونالد سلمان جنگ افروزی آمریکا را نشان می دهد. زمانی که به تاریخ نگاهی می اندازیم، در صد سال اخیر هر جنگی که صورت گرفته پای آمریکا در میان بوده است و مسعود شجاعی هم در این آثار به خوبی به آن اشاره کرده است. مثلا یک اثری که در اینجا دیدم تصویری از سکو های قهرمانی بود که رتبه اول را آمریکا در جنگ گرفته و این نشان می دهد آمریکا در جنگ افروزی هر چقدر هم رتبه اول را به خود اختصاص دهد، اما باز هم تنزل یافته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

از بی نیازی به حمایت تا بی اعتنایی به مخاطب

اثر گلخانه‌ای در مدیریت فرهنگی

مشکلات امروز نتیجه اجرای سیاست‌های نیلی و دوستانش است

آقای نیلی باید پاسخگوی عملکرد خود در 5 سال اخیر باشند، ایشان توقع داشتند 100 درصد سیاست‌هایشان اجرا شود، در حالیکه 80-70 درصد سیاستهای فعلی اجرا شده نتیجه تصمیمات ایشان و دوستانشان است

چرا بی‌بی‌سی به پرونده قحطی بزرگ و نسل کشی ایرانیان پرداخت؟

عبدالله شهبازی مورخ و پژوهشگر در خصوص این گزارش بی‌بی‌سی درباره قحطی بزرگ در ایران نوشت:  دیروز انکار می‌کردند. حالا برای ترسانیدن ما مطرح می‌کنند.

قراردادهای فاینانس‌ سرکاری دولت روحانی

وزیر اقتصاد سوم دولت تدبیر و امید بعد از جلسه با هیات برزیلی اعلام کرد که برزیل یک خط اعتباری 1.5 میلیارد دلاری برای ایران در نظر گرفته است. این خبر خوبی است. ولی سابقه این اخبار در وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که باید در مورد این خبر با احتیاط عمل کرد. چرا؟

مهم‌ترین مطالب سرویس

نگاهی به گزارش «صد سال پیش در ایران چه خبر بود» بی‌بی‌سی
چرا بی‌بی‌سی به پرونده قحطی بزرگ و نسل کشی ایرانیان پرداخت؟
قره باغی خواننده آهنگ «امریکا امریکا ننگ به نیرنگ تو»:
می‌خواهند به سرنوشت خاشقچی دچار شوم / اپرایی واقعی در راه است
حکایت اربعین 
مدل مدیریت اسلامی
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین