اسکای نیوز: تحریم‌ها ایران را به زانو درنخواهد آورد

کدخبر: 2282269

شبکه انگلیسی اسکای نیوز در گزارشی تاکید کرد، آنچه که شدیدترین تحریمها خوانده شده ایران را به زانو درنخواهد آورد و باعث نمی‌شود که این کشور سینه خیز به سمت آمریکا برود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسکای نیوز، دونالد ترامپ می‌خواهد ایران را به پذیرش یک توافق جدید که همه رفتارهای به گفته آنها مخرب ایران در غرب آسیا را متوقف کند و جاه طلبیهای هسته‌ای این کشور را نیز مهار کند.

اسکای نیوز نوشت؛ اما تحلیلگران می‌گویند که تحمیل آنچه که مقامات آمریکایی، سختترین تحریمهای تاریخ علیه این کشور غنی از منابع نفتی می‌خوانند در انجام ماموریت خود شکست خواهد خورد.

براساس این گزارش، تحریمهای آمریکا موتورهای محرکه اقتصاد ایران مانند نفت و بانک و حمل و نقل را هدف قرار داده است.

«مارک فیتزپاتریک» تحلیلگر برجسته مسائل بین‌المللی در این زمینه می‌گوید: مشخص است که تحریمها تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد ایران خواهد داشت اما این ایران را به زانو درنخواهد آورد.

این تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک در ادامه افزود: ایران در گذشته با بدترین شرایط اقتصادی مواجه بوده است اما آن را از بین برده است.

وی اضافه کرد: ایران کشوری انعطاف پذیر است بنابراین تحریمها(به اقتصاد این کشور) آسیب خواهد زد اما نه آنقدر که ایران را سینه خیز به سمت آمریکا برای درخواست مذاکره مجدد ببرد.

دکتر «بیاض یونال» یک محقق اندیشکده چتم هاوس نیز می‌گوید که اقدام آمریکا به تنهایی موثر نخواهد بود.

وی به سیستم اتحادیه اروپا اشاره کرد که قرار است با ایجاد یک ساز و کار مالی ویژه شرکتهای اروپایی را قادر سازد علیرغم تحریمها به تجارت با ایران ادامه دهند.

وی در ادامه متذکر شد که علاوه بر اینها آمریکا برخی از کشورها را از تحریمها علیه ایران معاف کرده است تا از افزایش ناگهانی قیمت نفت جلوگیری کند. این به این معنی است که ایران می‌تواند به طور مشروع از بازار بین المللی نفت پول در بیاورد ضمن اینکه از بازار سیاه نیز می‌تواند(درآمدزایی) داشته باشد.

دکتر یونال می‌گوید که «این دو مساله واقعا مهم هستند.»

آقای فیتزپاتریک در ادامه افزود: ایران می‌تواند از تحریمهای آمریکا که مقامات این کشور آن را فشار حداکثری و بی سابقه خوانده‌اند زنده بیرون بیاید. بنابراین من پیش بینی می‌کنم که شرایط موجود ادامه خواهد یافت.

دونالد ترامپ در اردیبهشت سال جاری ضمن خروج یکجانبه از توافق بین المللی هسته‌ای میان ایران و 1+5، بخشی از تحریمهایی که به واسطه برجام لغو شده بودند را بعد از 90 روز و بخش دوم شامل تحریمهای نفتی و بانکی را بعد از 120 روز، البته به صورت غیرقانونی و برخلاف قوانین و هنجارهای بین‌المللی بازگرداند. دور دوم این تحریمها از بامداد روز دوشنبه اجرایی شده است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: